הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ענף כלכלי חדש: המודל הקיבוצי משווק לחו''ל


יוזמה ישראלית מאפשרת לתושבי ארצות רבות בעולם להעתיק אליהם את מודל הקיבוץ או המושב הישראלי במלואו כולל המבנה הקהילתי התומך, חינוך, ענפי חקלאות שונים, מלאכה ותעשייה. ההתיישבות הישראלית זוכה לעיתים בארץ להתייחסות ביקורתית, אך בראיה עולמית מדובר בהצלחה אדירה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-04-2015



הקמת ישוב עפ''י מודל ישראלי באנגולה, צילום: באדיבות א.ב מתכננים

החקלאות וההתיישבות הישראלית הן מושא לקנאה במדינות רבות. יוזמה ישראלית חדשה תאפשר מעתה לתושבי ארצות רבות בעולם להגשים גם אצלם את האידיאולוגיה ולהעתיק אליהם את מודל הקיבוץ או המושב הישראלי במלואו כולל המבנה הקהילתי התומך, מגורים, חינוך, ענפי החקלאות וגידול בעלי החיים ברפת, לול או דיר, תשתיות לטיפול בשפכים ואף מלאכה ותעשייה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

חברת א.ב. מתכננים, בבעלות קיבוצים ומתכננים, שעומדת מאחורי המיזם, תציע השבוע למבקרים בתערוכת אגריטך 2015 להקים בארצותיהם ישובים המשלבים את "הכפר הישראלי" בהתאמה לאורח החיים ולמסורת המקומית. ההתיישבות הישראלית זוכה לעיתים בארץ להתייחסות צינית וביקורתית, אך בראיה עולמית מדובר בהצלחה אדירה של ישוב מאות אלפי אנשים, רובם חסרי ניסיון קודם, והפיכת אזורים שוממים לפורחים, תוך בניית קהילה תומכת עם עזרה הדדית.

בשנים האחרונות כבר הוקמו "כפרים ישראלים" בוונצואלה, אנגולה ומדינות נוספות באפריקה. במסגרת הפרויקט מקבלת כל משפחה שטח למגורים וחלקה חקלאית. בכפרים הוקמו מרכזים לוגיסטיים המספקים לחקלאים את כל התמיכה הדרושה לעיבוד ושיווק התוצרת החקלאית. פיתוח התשתיות באזור כולו יצר מאות מקומות עבודה ונתן עתיד טוב יותר לבני הדור הצעיר.

לדברי קובי בוגין, מנכ"ל א.ב מתכננים, המגמה העולמית של הגירה לערים הגדולות יוצרת בעיות חברתיות וכלכליות רבות כולל מחסור במקומות עבודה והתפתחות שכונות עוני צפופות. מדינות רבות בעולם מעוניינות להעתיק את איכויות הקיבוץ הישראלי אליהן כדי למנוע שחיקה דמוגרפית בפריפריה ואפילו מעתיקות את מודל הערבות הדדית שנרקמת בישראל בין החברים בקיבוץ על ידי ליווי של יועצים חברתיים המגויסים לפרויקט.

בתערוכת החקלאות הבינלאומית "אגריטך 2015" שתערך בתאריכים 28-30 באפריל 2015,  יבקרו אלפי אורחים ומשלחות ובהם שרים לחקלאות ולפיתוח כפרי ומים. מי שירצו יוכלו להעתיק אליהםרק חלקים מהקיבוץ הישראלי: מפעלי תעשייה, רפת ומכון חליבה, לולים או דירים עם חידושי ההייטק שמשפרים את התנובה ויגבירו יצור המזון לאוכלוסיה.