הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הצעת חוק: החמרת הענישה על עבירות התעללות בבעלי חיים


הצעת החוק שקידמה עמותת תנו לחיות לחיות בשיתוף עם חה''כ איציק שמולי, אושרה על ידי ועדת השרים לחקיקה וחתומים עליה 80 חברי כנסת. על-פי ההצעה, יוחמר העונש המקסימלי בחוק משלוש לחמש שנים. בנוסף, לא יתאפשר עוד להמיר את עונש המאסר בקנס כספי, כך שלא ניתן יהיה להטיל את עונש הקנס כקנס יחיד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-07-2015



כלבים מוחזקים בתנאים מחפירים, צילום ארכיון: יואב בן דוד - משרד החקלאות ופיתוח הכפר

הצעת חוק להחמרת הענישה על עבירות התעללות בבעלי חיים אושרה על ידי ועדת השרים לחקיקה. על הצעת החוק, שיזמה וקידמה תנו לחיות לחיות במשותף עם ח"כ איציק שמולי, חתמו כ-80 חברי כנסת. על פי ההצעה, יוחמר העונש המקסימלי שרשאים בתי המשפט להטיל על מתעללים בבעלי חיים, יעמוד על חמש שנים, במקום שלוש. להחמרת הענישה יש גם היבט הצהרתי חשוב ומרכזי, על פיו המחוקק רואה לנכון להגביר את ההגנה על בעלי החיים בישראל ולקדמה צעד אחד נוסף קדימה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מאז חקיקתו של חוק צער בעלי חיים, נקטו בתי המשפט ברטוריקה מחמירה כנגד התעללות בבעלי חיים, אולם גזרי הדין והעונשים שהוטלו על ידם אינם עולים בקנה אחד עם רטוריקה זו, ורק לעיתים נדירות נשלחו עבריינים מורשעים אלו לריצוי מאסר בפועל, גם כאשר המדובר היה במעשים מחרידים ומזעזעים.

 ''סעיף 2 לחוק צער בעלי חיים, אוסר עינויים, התאכזרות והתעללות בבעלי חיים. העובר על הוראה זו דינו מאסר שלוש שנים או קנס בגובה עד 226,000 שקלים חדשים. בפועל, רק חלק קטן ממקרי ההתעללות מגיעים לידיעת הרשויות. חמור מכך, על פי רוב העונשים המוטלים בבתי המשפט הם מגוחכים. כך למשל, על אדם שקשר בחבל כלב לרכבו וגרר אותו על הכביש תוך פציעתו בכל חלקי גופו, נגזרו שלושה חודשי מאסר על תנאי; על אדם שהורשע בהשלכת כלב מחלון ביתו בקומה הרביעית ובהריגתו, נגזר קנס של 300 שקלים חדשים; ועל אדם שהורשע בכך שהכה את גורת הכלבים של שכנתו באמצעות כיסא ברזל ומרח את צואתה על גופה, נגזרו שישה חודשי מאסר על תנאי בלבד.'' נכתב בהצעת החוק.

עוד נכתב בהצעת החוק: ''התעללות בבעלי חיים איננה רק פגיעה נוראית בבעלי החיים האומללים, אלא מהווה סמן להתדרדרותה המוסרית והחברתית של החברה הישראלית. קשה להשלים עם מציאות בה העונש המקסימלי בגין גניבה הוא שבע שנות מאסר, ואילו העונש בגין התעללות בבעל חיים חי ונושם הוא שלוש שנות מאסר בלבד, אותן ניתן להמיר בקלות לעונש מאסר על תנאי או קנס כספי בלבד. תיקון החוק יבהיר כי ההגנה על בעלי החיים הינה תכלית חשובה ומרכזית בהתפתחותה המוסרית של החברה והתרבות בישראל. יצוין כי גם בית המשפט העליון התייחס לנושא זה לאחרונה, וקבע כי "יש מקום להחמיר בענישה הנוגעת לפגיעה בבעלי חיים, הן חיות הבר הן חיות הבית. התאכזרות ופגיעה בבעלי חיים, מעבר לפגיעה העקיפה שהיא גורמת לבני האדם, מעידה על אטימות לב וקהות חושים". הצעות חוק דומות בעיקרן הונחו על שולחן הכנסת השש-עשרה ועל שולחן הכנסת השבע-עשרה על ידי חבר הכנסת ניסן סלומינסקי ועל שולחן הכנסת התשע-עשרה על ידי חבר הכנסת רונן הופמן.

מתנו לחיות לחיות נמסר היום: "אנו מברכים על אישור הצעת החוק על ידי ועדת השרים לחקיקה, ומודים לח"כ איציק שמולי על הובלתה וקידומה, וכן לשר החקלאות אורי אריאל על תמיכתו בו. חשיבותה של הצעת החוק היא כפולה – ראשית, בהחמרת הענישה והעברת מסר למערכת המשפט כי יש לנהוג ביד תקיפה עם מתעללים בבעלי חיים; ושנית, בהצהרה הטמונה בהצעת החוק על פיה המחוקק בישראל מוצא לנכון להדגיש את החשיבות שבהגנה על בעלי החיים ורואה בכך תכלית מרכזית וחשובה".