הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לקראת תקציב המדינה: הלובי החקלאי קיים כנס מחאה בכנסת


כנס חירום של הלובי החקלאי נערך היום בכנסת, במחאה על הפגיעה המתמשכת בענף החקלאות וההערכות לקראת תקציב המדינה וחוק ההסדרים. שר החקלאות: ''הצענו רפורמות שכל החקלאים יכולים לברך עליהן, לצערי האוצר הגישו רפורמות משלו. אני אומר לכם כאן, לא יעברו רפורמות בתקציב בלי תיאום עם החקלאים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-07-2015



כנס החרום של ראשי החקלאים והלובי החקלאי בכנסת, צילום: תנועת המושבים

בשנים האחרונות נתון ענף החקלאות במשבר חמור אשר פגע קשות בענף ככלל ובחקלאים בפרט ועתידו לוט בערפל. כנס חירום של הלובי החקלאי נערך היום (ג') בכנסת, במחאה על הפגיעה המתמשכת בענף החקלאות וההערכות לקראת הנחת תקציב המדינה וחוק ההסדרים על שולחן הממשלה. הכנס נערך בראשות חברי-הכנסת איתן ברושי, דניאל עטר, חיים ילין עמר בר לב ויצחק וקנין, ומעמד שר החקלאות ח"כ אורי אריאל ויו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג. בכנס השתתפו ראשי רשויות, ראשי המגזר החקלאי ומעל למאתיים חקלאים מכל ענפי החקלאות השונים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל: ״החקלאות היא קודם כל היא ערך שעליה התבססה הקמת המדינה. מי שהוביל את הערך הזה הם החקלאים והתפקיד שלי הוא לעזור להם. אנחנו לא צריכים לדבר במושגים של הישרדות. אנחנו צריכים, יכולים וחייבים להתפתח, לגדול לצמוח ולייצר יותר כדי לאפשר לחקלאים להתפתח. הצענו רפורמות שכל החקלאים יכולים לברך עליהם לצערי האוצר הגישו רפורמות משלהם בלי לתאם. אני אומר לכם כאן- לא יעברו רפורמות בתקציב בלי תיאום אתנו ועם החקלאים. השר אריאל התייחס גם למיסוי על החקלאים בנושאי העובדים הזרים: ״המיסוי על עובדים זרים הוא גזל ואנחנו נוריד את זה. מדובר החלטה היסטורית שגויה. אבן שזרק טיפש אחד גם 1000 חכמים לא יכולים להוציא אותה אבל אנחנו נוציא״.

ח"כ דניאל עטר : " סיימנו כנס חירום של השדולה החקלאית יחד עם ראשי מועצות האזוריות וראשי תנועות ההתיישבות העובדת, והחקלאים. בעוד שבאוצר מעדיפים יבוא של תוצרת חקלאית בטענה כי כך יירד המחיר לצרכן, הנזק שייגרם יפגע במשפחות רבות ויגרום לכולנו לשלם מחירים כבדים בהרבה. החקלאות היא ערך עליון בישראל. עלינו להיות מלוכדים ונחושים, כחזית אחת, ולעבור מדיבורים למעשים. המציאות תשתנה כשנחליט לשנות אותה. קיבלנו במשותף את ההחלטה להשיב את החקלאות והתתיישבות העובדת וערכיה הציוניים למקום בו הם צריכים להיות בסדר העדיפויות הלאומי, לא נסכים לגזירות שיחסלו משקים משפחתיים רבים בכל הארץ."

ח"כ איתן ברושי : "ענף החקלאות נמצא במשבר חמור בשנים האחרונות ועלינו לעשות הכל כדי לשנות זאת. אנו צריכים לצאת למאבק חסר פשרות לקראת הנחת תקציב המדינה. צריך לערוך שינוי מגמה ולהכניס יעדים נוספים בחוק ההסדרים שיענו על צרכי החקלאים מהמגזרים השונים. החקלאות חייבת לקבל מעמד של זהה לחינוך ולביטחון. השטחים החקלאים משרטטים את גבולות המדינה במידה רבה. אין ציונות ללא חקלאות והתיישבות."

יו״ר האופוזיציה, יצחק בוז׳י הרצוג: ''לא היתה שדולה וכוח כזה בכנסת מזה שנים. השדולה שמה על סדר היום נושא שנשכח מסדר היום הציבורי. אוהבים להאשים את החקלאים אך החקלאים הם אלו שמצילים את המדינה ומספקים מזון. צריך לשנות את התודעה הלאומית. כל קרקע שננטשת מישהו רוצה לעלות עליה. החקלאות תורמת לבניין הארץ. עובדים זרים- כולנו נחושים לבטל את זה. ייבוא- צריך להיות ייבוא על סבסוד. החקלאות הולכת ונשחקת וצריך לתת לה רשת ביטחון״.


כנס החרום של ראשי החקלאים והלובי החקלאי בכנסת, צילום: תנועת המושבים

ח"כ יצחק וקנין : "אין ענף שלא נמצא בסכנה קיומית כמו ענף החקלאות. האשמה היא עלינו ועל שרי החקלאות לדורותיהם. משקים חקלאיים שלמים נסגרים, חקלאות זו מסירות נפש. אלו לא סיסמאות. יש לקבוע מחירים ברורים לכל ענפי החקלאות. לקראת הנחת תקציב המדינה על כל המגזר החקלאי להתאחד כמקשה אחת למען קבלת תקציב הוגן לחקלאות."

ח"כ עמר בר-לב: "הרפורמות המסתמנות בתקציב מסוכנות והן תחסלנה ענפי חקלאות שלמים ובכך קוראות תגר על הערכים הציוניים הבסיסיים שהם ההצדקה לקיומנו במדינה. ראשי השדולה החקלאית, ראשי ארגוני החקלאים, ראשי המועצות האזוריות והחקלאים עצמם החליטו לפעול במשותף למען השבת אותם ערכים ציוניים והחקלאות למקום הראוי בסדר העדיפויות הלאומי. המאבק שלנו חייב להתחיל מהיום. שלושה החודשים הקרובים משמעותיים. אני כחלק מהשדולה החקלאית אמשיך לעבוד בכדי להשפיע על תקציב המדינה ושהנושא החקלאי מקבל את החשיבות הראויה לו. המשימה שלנו שבמדינה דמוקרטית יש לראות את החקלאות כערך עליון״.

ח"כ חיים ילין : "במשך שנים מדברים על הקשר בין ציונות לחקלאות, בפועל לא קרה דבר - בלי חקלאות אין מדינה. היום השדולה החקלאית בכנסת מחזירה לא רק את השיח החקלאי, אלא גם את העשייה. אסור לנו לאבד את ערך הערבות ההדדית. רק כגוף אחד חזק ומאוחד ויחד עם שר שנלחם, נוכל להביא עוד תקציבים ולמנוע רפורמות בלי הסכמה. יש לנו הזדמנות לפעול יחד, להגיע להסכמות ולהחזיר את השיח הערכי, הציוני והחקלאי. למדתי להכיר חקלאים ברמת השרון אשר נאחזים בקרק ולא מוכנים לתת דונם אחד לנדלן בלי חקלאות אין מדינה."

מזכ״ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "החקלאות בישראל איננה רק כלכלה היא קודם כל התיישבות שהיא אינטרס לאומי. אנו לא יכולים ולא צריכים לשלם על התפלת המים וזה לא התפקיד שלנו , אנו לא יכולים לממן את רשות המיסים. הפכנו לשק חבטות. משיתים על החקלאות נטל וחייבים להפסיק את זה. מטילים עלינו אלמנטים ועלויות אסטרונומיות ואח"כ בוכים שמחיר התוצרת יקרה. התנועה הקיבוצית והחקלאים בקיבוצים רואים בחקלאים של המושבים בשר מבשרינו. לא ניתן לפקידים להפריד בינינו, אנחנו לבית אחד."

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "החקלאות היא ערך ובכדי לשמור על הערכים, החקלאים צריכים להתפרנס בכבוד ולהחזיר את הפרנסה ואת חדוות היצירה. שר החקלאות מבין את החקלאות את הצרכים ואיך מטפלים בזה בפוליטיקה. מבחן התוצאה יהיה חייב לעמוד כאן. כששר החקלאות אומר שלא תעבור שום רפורמה זה דבר שאני מברכים עליו. בתפיסת העולם שלנו החקלאות צריכה להגיע להסכם ארוך טווח ל-15-20 שנה להסדיר את המכסות והתמודדויות שלנו איתם. פעם אחת צריך לשים את הנושא על השולחן ולהסדיר את זה. נפגשנו אתמול עם שר האוצר בין השאר לגבי העובדים הזרים. מס המעסיקים לעובדים הזרים הוא אבן ריחיים. בכוונותינו לפעול לביטול מיידי של מס המעסיקים של העובדים הזרים. מדינת ישראל עובדת מולנו התאחדות חקלאי ישראל ואנו נמשיך את המאבק הזה יחד עם חברי הכנסת וראשי המועצות למען החקלאים והחקלאות כולה״.
"
מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן : ״כינוס זה הינו חשוב מאוד. שר החקלאות עושה סדר במערכת. יש להוציא לאלתר את כל הרפורמות מחוק ההסדרים. אנו נלך בהידברות עם משרד החקלאות ומשרד האוצר להרבה דברים אבל אנחנו מקום שני מלמטה התמיכה החקלאית וסיפור זה צריך להשתנות מיד. אם כולנו יחד אז נגשים את המטרות שלנו״.

נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי : "החקלאים אינם הבעיה של יוקר המחייה, החקלאים הם הפתרון לבעיית יוקר המחייה. אם המדינה לא תשכיל להשתמש בכלים שיש לה להורדת פער התיווך החזירי של רשתות השיווק, ולא תטפל ברגולציה ובתשומות המטורפות המושתות על החקלאים, החקלאות הישראלית תפשוט רגל וסימן שאלה גדול יוצב מעל ביטחון המדינה והורדת יוקר המחייה"


חקלאים ממושב אחיטוב ומנכ''ל תנועת המושבים מאיר צור, צילום: יח''צ

בין החקלאים שהשתתפו בכנס, היו גם חקלאי מושב אחיטוב שבו גדלים כ-70% של המלפפונים בארץ, אשר החלו במאבק נגד רשתות השיווק למען מסחר הוגן של מחיר המלפפונים. החקלאים הגיעו לכנסת על מנת להשמיע את קולם ולקחת חלק בדיון החירום של השדולה החקלאית.