הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחאת המלפפונים יוצאת לדרך: מציגים חזית אחידה מול רשתות השיווק


האנדרלמוסיה השוררת בסחר בירקות ובמלפפונים בפרט, הביאה מגדלים רבים לחובות כבדים ואף לסגירת המשקים. ''נפסיק את אספקת המלפפונים לרשתות שיווק שלא יסכימו לתנאינו. אין לנו יותר מה להפסיד. אנחנו מסכנים פרנסה של משפחות רבות במטרה להפוך את הקערה על פיה, לטובת הצרכנים ולטובת המגדלים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-07-2015



ניסוי במללפונים, מושב אחיטוב - צילום: אורי יפה

חקלאי מושב אחיטוב בעמק חפר שאחראים לגידול של למעלה מ--75% מהמלפפונים בישראל, יוצאים לראשונה למחאה משותפת עם חקלאים מחוף הכרמל, גן יאשיה, אמץ ושדה יצחק. המהלך נעשה בתמיכת תנועת המושבים ומועצת הצמחים, במטרה להציג חזית אחידה מול רשתות השיווק למען מסחר הוגן שנקבע על פי מדד מועצת הצמחים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

האנדרלמוסיה השוררת בסחר בירקות ובמלפפונים בפרט הביאה מגדלים רבים, בהם מגדלים באחיטוב, לסגירת המשקים שלהם ורבים נקלעו למצוקה כלכלית קשה בשנתיים האחרונות. כעת, בעקבות שחיקת מחיר המלפפונים ברשתות השיווק החליטו מגדלי המלפפונים לצאת למאבק.

בשנה האחרונה ספגו החקלאים עלייה של 32% בעמלה מול הרשתות. אם עד לפני שנתיים גובה העמלה עמד על 17% לפני שינוע , כיום היא עומדת על 44% . בעקבות כך קיבלו כל רשתות השיווק מכתב שקורא להם להידיין מחדש על תנאי המסחר , להיצמד למחיר קילו מלפפונים כפי שקובע התקליט (מועצת הצמחים) ולהוריד את גובה העמלה ל17% לפני שינוע. לרשתות שיווק שלא יסכימו לתנאים, תופסק מיד אספקת המלפפונים.

סחורה סוג ב' נמכרת כסוג א'

בנוסף, מטרת החקלאים היא להילחם בשיווק סחורה מסוג ב' שנמכרת ברשתות כסחורה מסוג א' והחקלאים אף דורשים מבקר איכות חיצוני שיבדוק ויקבע את טיב הסחורה.

חזי דניאל, יו"ר ועד ההנהלה של מושב אחיטוב: "אין לנו החקלאים יותר מה להפסיד. אנחנו לוקחים על עצמנו אחריות גדולה ומסכנים פרנסה והשתכרות של משפחות רבות במטרה להפוך את הקערה על פיה, לטובת הצרכנים ולטובת המגדלים".

מאיר צור, מנכ"ל תנועת המושבים: "כל החקלאים נושאים עיניים לחקלאי אחיטוב ותומכים במאבקם הצודק לאורך כל הדרך".

מגדלים רבים בחוף כרמל ובישובים השכנים לאחיטוב בעמק חפר שתומכים במהלך, הצטרפו למאבק בכדי לייצג חזית אחידה מול רשתות השיווק, במטרה לקבוע את רמת המחיר הקבועה שהחקלאים מקבלים לצד תנאי סחר הוגנים על בסיס המדדים הקבועים של מועצת הצמחים.

מועצת הצמחים שתומכת במאבק חקלאי אחיטוב הודיעה לחקלאים שאם בעקבות המחאה יירד מחיר קילו מלפפונים מתחת ל-3 שקלים, היא תזכה את החקלאים בחצי שקל נטו לקילו - תמיכה משמעותית במהלך של החקלאים.