הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים יוצאים להפגנה: ''כחלון גיבור על חקלאים''


מחר (ג') תערך הפגנה בארבעה צמתים מרכזיים ברחבי הארץ במחאה על כוונת האוצר לבצע רפורמה בענפי החקלאות. מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל: ''הגענו לצו השעה. שר האוצר נכנע לפקידי האוצר ושם לו למטרה לחסל ענפים חקלאיים שלמים. החקלאות היא לא עוד סעיף תקציבי. החקלאות היא ערך חשוב למדינה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-08-2015



הפגנת החקלאים בחודש מרץ בת''א, צילום: עופר עמרם - תנועת המושבים

התאחדות חקלאי ישראל יוצאת למאבק ולהפגנה שתערך מחר (ג') בהשתתפות חקלאים מכל הארץ, זאת במחאה על כוונת משרד האוצר לבצע שינויים מרחיקי לכת במסגרת חוק ההסדרים בענפי הפטם, הצאן, הדגים, הצמחים והעובדים הזרים. ''משמעות השינויים הללו, הם שמאות משפחות ואלפי חקלאים, בעיקר מהפריפריה ומגבול הצפון, יסגרו את משקיהם החקלאיים ואת מפעל חייהם וימצאו עצמם מובטלים וללא כל פרנסה'' אומרים היום בהתאחדות.

מחר, יום שלישי, ה- 4.8.15, בשעה 08:00 בבוקר, יצאו לדרך ארבע הפגנות גדולות בארבעה צמתים מרכזיים בארץ. לכל אחת מההפגנות צפויים להגיע מאות חקלאים. שיבושי תנועה צפויים באזור צומת יקנעם הכניסה הראשית (המרכז המסחרי) – כביש 70; צומת קסטינה (סמוך לתחנת הדלק); צומת גילת וצומת הערבה – צומת עין יהב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתקופה האחרונה ניהלה התאחדות חקלאי ישראל משא ומתן עם שרי החקלאות והאוצר ואנשי משרדיהם, לגבי השינויים בחוק ההסדרים. החקלאים כמובן הביעו התנגדות נחרצת לשינויים אלה. בשיחה שהתקיימה במוצאי שבת עם משרד החקלאות הסתבר שבכל הגזירות שהאוצר תכנן להעביר במסגרת חוק ההסדרים, אכן יעמדו לדיון בקבינט הכלכלי שיתקיים מחר ומחרתיים. כמו כן, אין בכוונת האוצר להעלות את סוגיית העובדים הזרים בחוק ההסדרים. ''בכוונת האוצר להעלות את כל הנושאים השנויים במחלוקת, שוב באופן חד צדדי וללא הסכמת משרד החקלאות והחקלאים. לנושאים השלכות כבדות ותקדימיות לגבי כמעט כל חקלאי וחקלאי ברחבי הארץ ובכל ענפי החקלאות. '' אומרים בהתאחדות חקלאי ישראל.

בהתאחדות מדגישים כי לא רק שהחקלאים ימצאו עצמם ללא פרנסה, אלא שגם הצרכנים לא ירוויחו מהרפורמה דבר.  "ההורדה לצרכן תתבטא במספר אגורות בלבד אל מול ההשלכה לחקלאי שהוא וכל בני משפחתו יאבדו את פרנסתם והכל בשביל ייבוא פרוע". מה עוד שההשלכות יהיו ברורות - הייצור והעיבוד ירוכזו במספר ידיים מצומצם ולמעשה את החקלאים יחליפו מונופולים גדולים.'' אומר יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור.

בהתאחדות מוסיפים שפתיחה לייבוא משמעה "שוק פרוע בענף" שכן כיום המחיר מפוקח ופתיחת הייבוא תביא לכך שלא יהיה ניתן לשלוט על המחירים. בנוסף לכך, יש למהלך השלכות לטווח הארוך, למשל במצב של חרם על מדינת ישראל, סנקציות בינלאומיות או לחלופין מחלות בבעלי חיים - מצבים בהם  יווצר מחסור חמור כאשר אין שוק מקומי להסתמך עליו.

"הגענו לצו השעה'' אומר מאיר צור. ''שר האוצר נכנע לפקידי האוצר ושם לו למטרה לחסל ענפים חקלאיים שלמים. החקלאות היא לא עוד סעיף תקציבי. החקלאות היא ערך שחשוב למדינה. אני אומר עד כאן! כחלון אל תחסל את פרנסתם של אלפי חקלאים השומרים על גבולות המדינה ושזו פרנסתן היחידה, אל תהיה גיבור על החקלאים. על כחלון להבין שההשלכות על הצרכן יתבטאו לא בשקלים אלא במספר אגורות בלבד לעומת ההשלכות על אלפי חקלאים מובטלים שימצאו עצמם ללא כל פרנסה".

"אנחנו נמצאים רגע לפני שלא יהיה לנו שוק מקומי להסתמך עליו. ובמידה והרפורמות יעברו בחוק ההסדרים ויהיה חרם מטורקיה או מסין או סנקציה כזאת או אחרת, תהיה כאן בעיית יבוא חמורה. כחלון- האם אתה תיקח אחריות או פקידיך? אנחנו בעד רפורמה בחקלאות אבל לא רפורמה במסגרת חוק ההסדרים, אלא במסגרת הסכם ארוך טווח ל-15-20 שנה אשר יסדיר את כלל נושאי החקלאות". אומר צור.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "זה זמן מה שהנהגת התנועות והארגונים החקלאיים עמלים מול משרד האוצר על הסרת הגזרות הצפויות בתחום העופות, הדגים, הצאן, מועצות המגדלים, וביטול מס מעסיקים על העובדים הזרים. לצערי, התסריט השנתי המתוזמר ע"י נערי האוצר, חוזר על עצמו, אך הפעם בצורה נבזית תוך קמפיין שקרי לפיו החקלאים היושבים בגבול הצפון, בבקעה ובערבה אחראים על יוקר המחיה בישראל. נאמר זאת מפורשות- חקלאות היא אינה סעיף תקציבי! חקלאות היא התיישבות. חקלאות היא ריבונות המשרטטת את גבולות הארץ. לצערנו משרד האוצר החליט להיות גיבור על החקלאים ולחסל ענפים שלמים ע"י רפורמות אלימות, לפיכך החלטנו לצאת למאבק מאוחד, שכם אל שכם עם אחינו מהמושבים, נגד משרד האוצר ולמען הפרנסה של כולנו. זהו קרב על הבית, זהו קרב על דרך חיים".

לפרטים ותיאומי הגעה להפגנה:
דפנה כהן-נוריאל, דוברת תנועת המושבים והתאחדות חקלאי ישראל: 050-8482856
שי אלט, דובר התנועה הקיבוצית: 058-6650088