הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מזון לחתולים ''וויסקאס'' שיוצר ברומניה וליטא התגלה כמזויף


לקוחות אשר רכשו מוצרים אלו, מתבקשים שלא להגיש אותם לחתולים ולהחזירם לחנות. האזהרה באה בעקבות פעילות אכיפה של מפקחי משרד החקלאות, אשר מצאו אריזות מזון בעלות תווית מזויפת שהוברחו ארצה ויובאו ללא היתר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-08-2015



מזון החתולים המזוייף, צילום: חן חיון - משרד החקלאות ופיתוח הכפר

משרד החקלאות מזהיר את הציבור שלא להגיש לחתולים מזון של המותג "וויסקאס" שעל אריזתו מסומן כי יוצר ברומניה או בליטא. לקוחות אשר רכשו מוצרים אלו, מתבקשים להחזירם לחנות ולא להגישם לבעל החיים. האזהרה באה בעקבות פעילות אכיפה של מפקחי המשרד, אשר מצאו אריזות מזון בעלות תווית מזויפת שהוברחו ארצה ויובאו ללא היתר והם אסורים לשיווק.

תחילתו של הסיפור בתלונה שהגיעה למשרד החקלאות ופיתוח הכפר על חשד לממכר מוצרי מזון לחיות מחמד של המותג "וויסקאס", אשר שווקו ברשת "ויקטורי" ללא היתר של משרד החקלאות. מפקחי המשרד ערכו בירור עם קניין רשת המרכולים, אשר דיווח כי המוצרים סופקו לרשת על ידי ספק בשם "שוויצריה הקטנה".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בעקבות מידע זה, הוצא צו חיפוש לחנות הקניין "שוויצריה הקטנה" בראשון לציון, במסגרתו איתרו מפקחי המשרד 328 אריזות במשקל כולל של כ- 28 ק"ג של מזון חתולים. על האריזות הודבקו תוויות מזוייפות בעברית. הטלפון על גבי האריזה התברר כמנותק וארץ המקור (רומניה) לא תאמה את ארץ ייצור המזון שהוטבע על גבי האריזה המקורית (ליטא).

החקירה העלתה כי מדובר באריזות אשר הוברחו ארצה ללא רישיון יבוא, ללא ביקורת וללא היתר משרד החקלאות ופיתוח הכפר, כנדרש בחוק. הספק טען בחקירתו כי אינו עוסק בשיווק מזון לבעלי חיים באופן שוטף, ועיסוקו העיקרי הוא שיווק דברי מתיקה ומארזי שי, וכי היבואן הציע לו את המזון במחיר אטרקטיבי, ולכן רכש אותו. היבואן אשר סיפק את הסחורה נעצר לחקירה, בחשד לעבירות של יבוא ומכירה של מוצרים מבעלי חיים ללא היתר. התיק הועבר ללשכה המשפטית להמשך הליכים משפטיים.

המותג "וויסקאס" מיוצר על ידי חברת "מרס" (Mars) העולמית, אשר יש לה מפעלים רבים בכל העולם. בישראל ישנם שני יבואנים רשומים מורשים לייבוא מזון זה - חברת "סידס", המייבאת את מוצרי חברת "מרס" מפולין, הונגריה וארה"ב, ו"בית ארז" המייבא את מוצרי החברה מאוסטריה. מזונות היבואנים הללו בטוחים לשימוש, וכאמור, מזון "וויסקאס" המיובא מרומניה או ליטא אינו מאושר בארץ.

על פי חוק, ייצור ויבוא של מזון לבעלי חיים לרבות מזון לחיות מחמד מחויב בקבלת היתר ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר, לאחר בדיקה של אגף הפיקוח על מזון לבעלי חיים שבשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות. תהליך הבדיקה כולל בן היתר: בדיקה שייצור המזון מתבצע בתנאי ייצור נאותים, בקרה על חומרי הגלם המשמשים להכנת המזון ובדיקת חומרי הגלם והמזון הסופי לנוכחות מזהמים כדוגמת: שאריות חומרי הדברה, רעלנים ומזהמים מיקרוביולוגים.

יצרן שמילא את דרישות החוק מקבל היתר לייצור ושיווק מזון לבעלי חיים ומחויב לסמן את תוצרתו בתווית סימון בעברית שכוללת את שם היצרן/יבואן; רכיבי המוצר; סוג בעלי החיים שאליו מיועד המזון; האם מדובר במזון מלא / משלים / חטיף; תאריך תפוגה של המזון ומספר היתר מטעם האגף לפיקוח על מזון לבעלי חיים במשרד החקלאות

פנינה אורן-שנידור, מנהלת האגף למזון בעלי חיים בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות: "בטרם רכישת מזון לבעלי חיים, בדיוק כמו מזון לבני אדם, יש לבדוק שמקורו מיצרן או יבואן בעל היתר ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר. אם נתקלתם במזון שאינו מסומן בתווית בעברית או שחסר פרט כלשהוא בה, אנא ידעו את מפקחי המשרד, בכדי שנגיע לבדוק". עוד ממליצה אורן-שנידור להקפיד לוודא כי המזון מאוחסן בצורה הטובה ביותר השומרת על איכותו לאורך זמן. מומלץ לשמור מזון בכלי סגור ואטום, דבר שיבטיח איכות וטריות המזון, ויוריד את הסיכוי להתפתחות עובש ופטריות.