הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הלובי החקלאי בכנסת: נילחם להוצאת רפורמת ענף הפטם מחוק ההסדרים


הלובי החקלאי קיים אתמול דיון במצבה של החקלאות הישראלית ובנושא חוק ההסדרים. החקלאים לא אשמים ביוקר המחייה. על המדינה לטפל בשורש הבעיות בחקלאות. המאבק הוא על דמותה של הציונות ושל החקלאות. כל סיעות הבית מוכנות לעזור במאבק הזה עד הסוף''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-09-2015



הלובי החקלאי בדיון בכנסת, צילום: דוברת תנועת המושבים

הלובי החקלאי של הכנסת התכנס אתמול (ד') לדיון במצבה של החקלאות הישראלית ובנושא חוק ההסדרים. אל הישיבה כיבדו בנוכחותם חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה שהביעו תמיכה גורפת בחקלאים. הכינוס התקיים בראשות חברי-הכנסת עומר בר לב, דני עטר, איתן ברושי וחיים ילין.

בישיבה השתתפו יו"ר האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג, יו"ר מפלגת מרצ זהבה גאלון, עומר בר לב, חיים ילין, איתן ברושי, דני עטר, מירב מיכאלי, דודי אמסלם יו"ר ועדת הפנים, ניסן סלומיאנסקי, ינון מגל, איציק שמולי, מיקי רוזנטל, נחמן שי, עופר שלח, אורן חזן, מייקל אורן, תמר זנצברג, עמיר פרץ, רויטל סוויד, בצלאל סמוטריץ', סתיו שפיר, אייל בן ראובן, ענת ברקו, איילת נחמיאס-ורבין ומוטי יוגב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בדיון הוסכם ידי המשתתפים כי החקלאים אינם אחראים ואינם אשמים ביוקר המחיה וכי על המדינה לטפל בשורש הבעיות בענף החקלאות הישראלי. בנוסף הסכימו חברי הכנסת כי יש להוציא את הפטם והצאן מחוק ההסדרים באופן מידי.

כזכור, אמש הודיעו ראשי התאחדות חקלאי ישראל על הקמת צוות משותף למשרדי האוצר החקלאות והתאחדות חקלאי ישראל אשר ייפתח במו"מ כולל להסכם ארוך טווח ל- 15 שנה על כלל נושאי החקלאות בניסיון למציאת פתרון כולל לבעיות היסוד. הצוות יגבש הצעה מוסכמת שתגובה במשאבים כספיים. במקביל הודיעה ההתאחדות כי בנושא נושא ענף הצאן יפוצל מחוק ההסדרים לאחר קריאה ראשונה בכנסת ויעלה לדיון אם בכלל, במהלך השנתיים הקרובות באופן רגיל. נושא ענף הפטם עדיין נמצא במחלוקת קשה, ובהתאחדות אומרים כי ''המאבק להוצאתו מחוק ההסדרים נמשך במלוא עוזו''.

יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג אמר בדיון: "המאבק עקרוני על דמותה של הציונות ושל החקלאות. כל סיעות הבית מוכנות לעזור ולהילחם במאבק הזה עד הסוף".

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור: "החקלאות הישראלית עברה בשנים האחרונות טלטלה וחקלאים רבים איבדו את רווחיותם. רק באמצעות הסכם ארוך טווח ל-15 שנה אשר יטפל בכל שרשרת הערך, מהחקלאי-המגדל, דרך המפעלים והשיווק ועד הצרכן, ניתן יהיה להגיע לכך שגם אנחנו, החקלאים נתפרנס בכבוד מעבודתנו ומעמל כפינו וגם הצרכן הישראלי יקנה תוצרת איכותית וטרייה במחירים הוגנים. אני מברך את שר האוצר, משה כחלון ואת שר החקלאות, אורי אריאל שרואים כמונו את חשיבות החקלאות והחקלאים ומודעים לצורך לחזק את החקלאות ולדאוג לפרנסתם של החקלאים כמו גם ליוקר המחיה. אני מברך את הלובי החקלאי של הכנסת ואת כלל חברי הכנסת שכיבדו אותנו בדיון על מצבה של החקלאות".

מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן: ״רק הסדר כולל לבעיות החקלאות יבטיח יציבות מחירים ובטחון מזון. יוזמת האוצר לרפורמה בפטם תוביל לאבטלה של כ1000 חקלאיים ועובדי משחטות ולעליית מחירי העוף בשנה הקרובה!

מזכ״ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "יצאנו למאבק הן על השיטה הנלוזה של חוק ההסדרים והן כנגד הרצון לבצע רפורמות משמעותיות בחקלאות, ללא הידברות עם החקלאים. אני מברך על הקמת ועדה משותפת שתדון ותכין הצעה משותפת לפתרון כולל לבעיות היסוד. עם זאת, לא נסכים להמשך הדמגוגיה של אגף התקציבים כלפי החקלאים. יש כאן ניסיון של פקידי האוצר לטרפד חוק שנכנס לתוקף לפני חצי שנה. זה לא דמוקרטי ולא הגיוני. לא נאה להם החוק והם מפיצים מיידע שגוי ומקשקשים שטויות על מנת לכפות רפורמות שאין בהם בשורה צרכנית, אלא גדיעת פרנסתם של אלפי חקלאי וחיסול אמצעי ייצור של יישוביים בפריפריה. החקלאות בישראל, כפי שגם העיד השבוע רה"מ, היא החקלאות המפותחת בעולם המובלת ע"י אנשים מופלאים, חרוצים ויצירתיים. הניסיון להאשימם ביוקר המחיה, הוא לא פחות מהסתה פרועה ולא מקובלת".

ח"כ עמר בר-לב: "התקציב שמונח היום מפקיר את החקלאים. הרפורמות הבעייתיות של הפטם והצאן מצמצמות ופוגעות ואין בהן ובתקציב כולו שום אמירה על מה כן יינתן לחקלאים, על מקומה של החקלאות בחזון הציוני ומה כן עושים כדי שהענף לא יקרוס. איך ממצמצים את פערי התיווך, את נטל המיסוי, מחירי המים וכו'. האוצר והממשלה מנותקים מהצרכים בשטח. בלי תכנון והצבת יעדים החקלאות תקרוס והמדינה תופקר".

ח"כ דניאל עטר: "בכוונת האוצר להעביר את הרפורמה בפטם, ושאר הגזרות הן 'עיזים' - במידה ויעברו, ההצלחות שלהם לפגוע בנו יהיו ברורות וכואבות". עוד הוסיף עטר ואמר: "פקידי האוצר מעמידים פנים פעם אחר פעם כי הם מוכנים להידברות עם החקלאים ולהגיע להבנות, אך דבר לא קורה בפועל והם אינם מתכוונים לסגת מהגזרות הקשות שיפגעו בחקלאים ובהתיישבות.
הנוכחות המסיבית של חברי הקואליציה מעידה מעבר לכל ספק שכולנו יחד במאבק למען עתידה של החקלאות. אנו צריכים להמשיך את המאבק בנחישות, אין הרבה הזדמנויות למנף את המאבק הזה ולהוביל להצלחתו, הזדמנות זו עשויה שלא לחזור. המאבק הזה הוא מאבק על שמירה על ההתיישבות והערכים עליהם הוקמה מדינת ישראל".

ח"כ איתן ברושי: "השאלה הנשאלת היום האם זאת תהיה חקלאות של חוואים או חקלאות של חקלאים. זה עניין לאומי ממדרגה ראשונה, ספק אם המנהיגים יובילו את השינוי אשר אני מצפים לו. אנו זקוקים לאמנה חדשה בין הממשלה להתיישבות. מדינה שנותנת לרמי לוי להדליק משואה ללא ליווי של חקלאי היא מדינה שאיבדה את דרכה. ח"כ ברושי אף התייחס לרפורמות הצפויות: "לא ייתכן שנתבלבל ובחסות מסך עשSן נסכים לרפורמות הפטם, אין לרפורמה כתב מינוי ואף אחד לא בראשה".