הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בחגי תשרי יצרכו הישראלים כ-40% מצריכת הדבש השנתית


תפוקת הדבש השנתית תעמוד השנה על כ-3,000 טון המופק מכ-100 אלף כוורות הפזורות בכל הארץ. במשך כל השנה צורך הישראלי כ-200 גרם של דבש כאשר בחגי תשרי הוא צורך כחצי ק''ג, כך על פי נתוני מועצת הדבש לקראת השנה החדשה. וגם, נשיא המדינה ורעייתו ארחו שלושה דורות של דבוראים במשכן בי-ם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-09-2015



דבש ישראלי איכותי, צילום: בועז לביא

השנה יגיע ייצור הדבש הישראלי להיקף של כ- 3,000 טון המופק מכ-100 אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, זאת בדומה לנתוני הממוצע הרב-שנתי. אשתקד עמד ייצור הדבש השנתי על כ- 2,900 טון. כך נמסר ממועצת הדבש לקראת ראש השנה.

החורף הגשום הביא עמו ציפיות גבוהות בקרב הדבוראים לעלייה גדולה בתפוקת הדבש השנתית, אך האביב הקר במיוחד שהגיע אחריו הקטין את היקף הצוף בעת הפריחה. בנוסף, תופעת היעלמות הדבורים בישראל ובעולם כולם מתרחבת, ונותנת אותותיה בשטח. יחד עם זאת, ההערכה היא שתפוקת הקיץ תהיה טובה מאשר בשנה שעברה וכך יתאזן היקף ייצור הדבש לרמה הממוצעת השנתית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי הרצל אבידור מנכ''ל מועצת הדבש, צריכת הדבש בקרב הציבור הישראלי מסתכמת בכ- 4,000 טון ובחגי תשרי ישווקו בישראל כ- 1,600 טון דבש שהם 40% מהביקוש השנתי, בשווי כולל של כ-50 מיליון שקלים במונחי מחיר לצרכן. הישראלי צורך בחודש תשרי בממוצע כ-200 גרם דבש . במהלך השנה כולה צורכים הישראלים כ- 4,000 טון דבש, כחצי ק"ג דבש לנפש.

בשונה מהדעה הרווחת, כי מחירי הדבש בארץ יקרים בהשוואה למחירי הדבש במדינות המערב, במועצת הדבש מבהירים, כי מחירי הדבש לצרכן זולים ברובם או קרובים למחירים סחו"ל. המחיר הקמעונאי הממוצע לצנצנת של 1 ק"ג דבש עומד על כ-30 שקלים כולל מע"מ (כ-25 שקלים ללא מע"מ). מחיר נמוך מדי מעיד על איכות ירודה של דבש ולעיתים אף מדובר בדבש מזויף המיוצר בעיקר מתערובת של סוכר מחומם עם צבעי מאכל וטעם. ''דבש זה הינו זול ולא איכותי, ובמידה וצורכים אותו, הוא עלול אף לפגוע בבריאותנו ולסכן חיים''. מזהירים במועצת הדבש.

מאחר וקשה מאוד להבחין במראה או בטעם, בין דבש מזויף לאיכותי, מועצת הדבש ומשרד הבריאות מפעילים תכנית איכות וולונטרית קפדנית במסגרתה כ- 70% מהדבש המיוצר בישראל נמצא בפיקוח משלב הייצור ועד השיווק.


דבוראי בעבודת המכוורת באלון הגליל, צילום: אדוה אופיר

הרצל אבידור ממליץ לרכוש דבש שעל טאיסתו מוטבע סימן תו האיכות - "דבש איכות תוצרת ישראל" או חותמת יצרן, "הצרכן יכול להיות רגוע בעת רכישת דבש מסומן בתו איכות של מועצת הדבש, כי רכש דבש איכותי ולא מוצר מזויף שיש בו רק צבע ומתיקות מלאכותיים ואינו דבש טהור. תו האיכות נותן את הערובה לכך, בזכות תהליך הבקרה והאיכות הקפדניים. מלבד הדבש המיובא על פי הסכמי הסחר עם האיחוד האירופי, ארה"ב ודרום אמריקה העומד בתקן הבינלאומי, ישנו יבוא לא חוקי של דבש באיכות ירודה מארצות המזרח ובעיקר מסין שאינו עומד בדרישות התקן וכמו כן ם זיוף של דבש מקומי, בעיקר לפני ראש השנה, ולכן על הצרכנים להיות ערניים בקניית דבש.'' אומר אבידור.

בתוך כך, בארץ ובעולם ממשיכים להתמודד עם תופעת התמוטטות הכוורות שגורמה עד כה להעלמותן של כשליש מהדבורים בעולם. תופעה זו יוצרת חשש גדול לעתיד יצור המזון בעולם ועתיד האנושות. דבורת הדבש בעלת חשיבות אדירה עבור האדם, בשל היותה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים. בישראל תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג חקלאי של כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה.

כמו בכל העולם, גם בישראל מקדמת מועצת הדבש את המודעות לצורך שמירה על ענף גידול הדבורים ומעודדת נטיעות צופניות והרחבת שטחי המרעה בשיתוף קק"ל ובהקצאה שנתית של 100 אלף שתילים לנטיעה על ידי הדבוראים בחלקות החקלאיות.

על פי נתוני מועצת הדבש, פועלים כיום בישראל כ- 500 דבוראים המטפלים במאה אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן מוצבות 60,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה.

"פסטיבל הדבש" המתקיים בימים אלו במכוורות ברחבי הארץ עד ל-12.9 נועד לעודד צריכת דבש ישראלי כחול-לבן ומודעות לחשיבות קיום הענף בישראל. בפסטיבל פעילויות מרתקות להכרת עולם הדבורים והדבש - מפגש עם דבוראים, צפייה בדבורים, ביקור במכון הרדייה, סדנאות יצירה , טעימות ממגוון סוגי הדבש ועוד. לפרטים נוספים על פסטיבל הדבש לחצו כאן.

בתוך כך, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו נחמה, ארחו בשבוע שעבר מפגש חגיגי עם מועצת הדבש והדבוראים לכבוד ראש השנה ופסטיבל הדבש המתקיים בימים אלו.

לאירוע הגיעו משפחות דבוראים להן בנים ובנות דור שני ושלישי העוסקים בדבוראות, דבוראים וותיקים, ובני נוער דבוראים, אשר ייצגו לאחרונה את ישראל בתחרות הבינלאומית לדבוראים צעירים בסלובקיה. הדבוראים, בסרבלים לבנים, הציגו בפני כבוד הנשיא את ענף הדבש והדבוראות בישראל וכיבדו את המשתתפים בטעימות מהמגוון הרחב של סוגי הדבש בישראל - דבש פרחי הזעתר, החרוב, פרחי האשל, וגם המוכרים יותר- דבש פרחי ההדר ופרחי הבר.


נשיא המדינה ורעייתו מארחים בביתם שלושה דורות של דבוראים, צילום: תקשורות- יעל שביט

מנכ״ל מועצת הדבש, הרצל אבידור סיפר לנשיא ולרעייתו על המחסור החמור בדבש בענף , בעיקר על רקע העלמות הדבורים בכל העולם. ''מקור התופעה במזיקים הפוגעים בדבורה וגם בהשפעת הריסוסים ושינויי מזג האוויר. מעבר לדבש, תורמת הדבורה גם להאבקת הגידולים רבים וישנם זנים רבים שלא יכולים להתקיים מבלי שהדבורים יאביקו אותם. נמצאת פה קבוצה נבחרת של דבוראים ומספר דורות של דבוראים שדואגים להביא דבש לכל רחבי מדינת ישראל. אנו מתמודדים מזה מספר שנים עם התופעה המדאיגה של היעלמות הדבורים והתמעטות הצוף בארץ ובעולם כולו, שכן, מעבר לתועלת הישירה של הדבורה לייצור דבש טבעי שכן דבורת הדבש הינה המאביקה הבלעדית בחקלאות ואחראית להאבקת 80% מסך הגידולים החקלאיים בעולם". אמר אבידור.

"רבים רואים בדבורה- אויבת. העוקץ, הזמזום, מאיימים ומפחידים'' אמר הנשיא ראובן ריבלין, ''אך הדבורה היא שותפה נאמנה להפרחת השממה, ליישוב הארץ. כירושלמי, ירושלים ידועה כמקום שיצרו וגידלו בה דבש מסוגים שונים, אני עוד זוכר הרבה תרופות סבתא שהתבססו על דבש. הדבורה היא כמשל לחיינו בארץ הזו: כגודל הפחד מהדבורה, כך מתוק הדבש שהיא מפיקה. אם נתגבר על הפחד מהזר, נכיר באיכויותיו. בקצב החיים בעולם המערבי, נדמה כי שכחנו את המאזן בו לכל יצור חי יש תפקיד. הדבורה, ככל שהיא קטנה, כך היא שותפה למארג חיינו כאן. האחריות להאבקה של גידולים חקלאיים כה רבים, מוטלת על כתפיה הזעירות."

רעיית הנשיא נחמה ריבלין התייחסה לבעיית הפיחות בייצור הדבש ולכך שהבעיה נובעת בעיקר מהמעבר לגידולים אחידים של סוגים מסוימים של צמחים וחוסר המגוון מביא למחסור חמור בייצור הדבש. והנשיא גילה לדבוראים כי הוא נוהג לשתות את הגוגל-מוגל המפורסם בתוספת דבש דבורים, לפני נאומים חשובים הדורשים את קולו צלול במיוחד.

״אני מודה לכם על הביקור המתוק ומאחל לכל בית ישראל שנה טובה ומתוקה'' אמר הנשיא ריבלין.