הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עשרות עצי אקליפטוס נכרתו בשמורת טבע בגולן


ארגון מגדלי הדבורים ומועצת הדבש דורשים מרשות הטבע והגנים להפסיק לאלתר את כריתת האקליפטוסים בשמורה, זאת לאחר שעשרות כבר נכרתו בימים האחרונים. מספרים שהאקליפטוסים ניטעו ע''י הסורים בעידוד המרגל היהודי אלי כהן וסייעו לצה''ל לזהות את המוצבים בגולן. כיום הם משמשים כמקור צוף לדבורים במאות הכוורות הפזורות באזור

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-09-2015



כריתת עצי האקליפטוס ברמת הגולן,  צילום: תקשורות - יעל שביט

עימות קשה פרץ הבוקר (א') בין עשרות דבוראים, חקלאים ותושבי הגולן לבין עובדי קבלן שעסקו בכריתת עשרות עצי אקליפטוס בשמורת טבע ברמת הגולן. הדבוראים גילו רק הבוקר, כי במהלך הימים האחרונים נכרתו עשרות עצים באזור שמורת טבע הבטיחה במג'רסה בגולן, ע''י קבלן ששכרה רשות הטבע והגנים. 

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הדבוראים התעמתו עם עובדי הקבלן בשטח ודרשו להפסיק את כריתת האקליפטוסים, שצוף פריחתם משמש מזון לדבורים במאות הכוורות שבאזור. למקום הוזעקו שוטרים. במקביל שלחה מועצת הדבש באמצעות עורך הדין גיל להב מכתב ליועצת המשפטית של רשות הטבע והגנים בבקשה להורות על הפסקה לאלתר של כריתת העצים. לקריאת המכתב המלא.

מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: ''מדובר באישור כריתה בשמורות טבע ספציפיות בהן משתלטים האקליפטוסים על בתי הגידול הלחים, דבר שגורם לפגיעה קשה בערכי טבע ובמערכת האקולוגית הטבעית עליהם מחויבת הרשות לשמור. מצב זה הביא להגדרתו של האקליפטוס כמין פולש בבתי גידול לחים, ולמיקוד הצורך בהוצאתו של המין מבתי גדול אלה בכדי לשקמם. מחאתם של מגדלי הדבורים מובנת בראייה חקלאית, אולם נראה כי עליהם לבקש נטיעת אקליפטוסים בשטחים חקלאיים ולא במקומות בהם הם גורמים נזק לטבע, כגון שמורות טבע בהם ישנם בתי גידול לחים".

''רשות הטבע והגנים שאמורה לשמור על ערכי הסביבה ולהגן על בעלי החיים, כורתת את מקור מזונן של הדבורים'' אומרים בארגון מגדלי הדבורים ''בעיקר באזור פריחה כה דל כמו ברמת הגולן ובעיקר מאחר וידוע לכל, כי שליש מכמות הדבורים בארץ ובעולם כבר נכחדו עקב מחסור בצוף. לא ייתכן שלא יהיה תכנון מוקדם לנטיעת עצים צופניים טרם כריתת העצים הקיימים''.


דבוראים מנסים לעצור את כריתת העצים, צילום: תקשורות - יעל שביט

''עץ אקליפטוס אחד הינו מקור צוף המספק מזון לכוורת שלמה אחת שתפוקתה מגיעה לכמות דבש שבין 20-50 ק"ג'' אמר הבוקר בכעס חגי שיצר, דבוראי ממעלה גמלא. ''לא יתכן, כי הממשלה תאשר כריתת עצים צופניים בתקופה בה מושבות דבורים שלמות נכחדות עקב מחסור בצוף. בעולם כבר הבינו, כי חייבים לעודד את ענף הדבורים ההולך ונכחד ובאין דבורים לא יהיה מזון לבני האדם ולא לבעלי-החיים מאחר והדבורים הן המאביקות העיקריות האחראיות על היקף האבקה של 80% מכלל הגידולים החקלאיים. זו בושה למדינה ההורסת את פרנסתם של חקלאים, הטבע והבר בהינף יד. גידול אקליפטוסים גדולים כאלה לאורך שנים רבות וכריתת העצים היא אסון גדול עבורנו''.

על פי עדויות שונות, האקליפטוסים ברמת הגולן הסורית דאז, ניטעו בתחילת שנות השישים, כאשר המרגל היהודי הנודע אלי כהן פעל לטובת ישראל בסוריה ותכנן בעבודתו עם גנרלים בצבא סוריה נטיעות של אקליפטוסים בסמוך למוצבים צבאיים, במטרה שצה"ל יוכל לזהותם. ''מלבד הרס מושבות הכוורות, פרנסה וטבע, יש באקט כריתה זה גם הרס המורשת'' אומרים הדבוראים.

ברמת הגולן מוצבות כ- 20,000 כוורות המייצרות כ-600 טון דבש, מתוך 100,000 כוורת ברחבי הארץ, המייצרות בשנה כ- 3,000 טון דבש טהור. כיום פועלים בישראל כ- 500 דבוראים. דבורת הדבש תורמת לתל"ג החקלאי באמצעות האבקת הגידולים החקלאיים כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה.