הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מראש הנקרה ועד אילת: פותחים את השנה עם חוף נקי


בסוף השבוע הקרוב יצוין בישראל ובעולם יום ניקיון החופים הבינלאומי. בשנה שעברה, למעלה מחצי מיליון מתנדבים בכל העולם ניקו 20,783 קילומטרים של חוף ואספו מעל 7,342 טונות של פסולת. המשרד להגנת הסביבה מזמין מתנדבים להשתתף בפעילות במסגרת תכנית חוף נקי - על היבשה, בצלילה או בסירות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-09-2015



שמורת חוף גלים, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בסוף השבוע הקרוב, 18-19 בספטמבר 2015, יצויין בישראל ובעולם יום ניקיון החופים הבין-לאומי. המשרד להגנת הסביבה מזמין מתנדבים מכל גיל ועיסוק להצטרף למיזם בו יקחו חלק אלפי מתנדבים בנקיון חופי ישראל, במקביל לפעילויות באלפי חופים בעולם.  שגריר ארה"ב בישראל, מר דן שפירו ייקח חלק בפעילות יחד עם עובדי שגרירות ארה"ב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הפסולת בחופי הים היא בעיקר כזו שהושארה במקום ע''י הנופשים. היא יוצרת מפגע אסתטי, סביבתי ובריאותי וגורמת נזק רב לאדם ולמערכת האקולוגית בסביבת החוף הייחודית. במהלך פעילות הניקיון ירוכזו נתונים על כמויות הפסולת שנאספו, ויצטרפו למאגר המידע הגדול ביותר על פסולת ימית, הנאסף ברחבי העולם כולו. בשנת 2014 ניקו למעלה מחצי מיליון מתנדבים בכל העולם לא פחות מ-20,783 ק"מ של חוף ואספו מעל 7,342 טונות של פסולת.

שקיות הניילון בישראל מהוות כ-30% מכמות הפסולת, לעומת 10% בעולם כולו - כך על פי נתונים שפורסמו בשנת 2012. המדינות שבהן נמצאו יותר שקיות ניילון בחופים הן סין (עם 53%) וגאנה (49%). נתון זה מחדד עוד יותר את חשיבות מיגור השימוש בשקיות אלה בישראל, מהלך אותו מוביל השר להגנת הסביבה, מר אבי גבאי.

נתון מדאיג נוסף הוא כמות אריזות המזון והכלים החד פעמיים בישראל, המהווים 31% בישראל לעומת 22% בכל העולם. מה שמעיד על שימוש יתר בכלים חד פעמיים ועל חוסר הקפדה של הנופשים בישראל בשמירה על ניקיון החופים. לעומת זאת, בעוד כמות הבקבוקים והפחיות מהווים 17% מסך הפסולת בעולם, בישראל רק 4% מהפסולת הם בקבוקים ופחיות. המדינה היחידה ששיעור הבקבוקים מסך הפסולת נמוך יותר היא אוסטריה (3%). נתון זה מצביע בבירור על הצלחת חוק הפיקדון בישראל.

במהלך סוף השבוע, חופים אשר להם תו 'דגל כחול', תו בינלאומי למצוינות סביבתית בחופים ומרינות שהמשרד להגנת הסביבה מקדם בישראל, יאמצו חופים לא מוכרזים ויבצעו בהם מבצעי ניקיון. במקביל חופי "דגל כחול" בכל אגן הים התיכון יערכו פעילות זהה, ביוזמת 'חוף נקי' ועמותת אקואושן המנהלת את תוכנית "דגל כחול" בישראל.

המשרד להגנת הסביבה,  מרכז את פעילויות הניקיון במהלך השבוע במסגרת תכנית 'חוף נקי',. בשבוע זה יכולים להשתתף מתנדבים בכל גיל ועיסוק, בפעילות הניקיון - בחוף, בצלילה או בסירות.

​לפרטים נוספים ותיאום - אתר המשרד להגנת הסביבה