הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הערכה ראשונית: נזקי הסערה לחקלאות - למעלה מ-10 מליון ₪


הסופה שפקדה את ישראל בימים האחרונים פגעה באלפי דונמים של ירקות, פירות, כותנה ובתי צמיחה. אומדן הנזקים הוא ראשוני בלבד, משום שבסוג כזה של פגיעות ההשלכות הן ארוכות טווח וניתן לאמוד את הנזק הסופי רק לאחר שהפרי נקטף ומגיע לבתי האריזה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-10-2015



קריסת בתי רשת, צילום: שמוליק - רכז מטע הבננות באשדות יעקב איחוד

על פי הערכה ראשונית, היקף הנזקים שגרמה הסערה לחקלאות נאמד בכ-10 מליון ₪. כך עולה מסיכום שערכה קנט -  הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות. החל משעות הבוקר של יום ג' התקבלו בחדר המצב של החברה למעלה מ-300 דיווחים על נזקים, בעיקר בצפון הארץ ובמרכזה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עיקר הדיווחים הם על נזקי הרוחות העזות שגרמו לנשר פרי ולקריסת בתי צמיחה, לנזקי גשם בכותנה ובבוטנים ולפגיעות של ברד בגידולים. בסך הכל נפגעו מהסערה אלפי דונמים חקלאיים. כ-50% מהפגיעות נרשמו בגידולי הירקות השונים, בעיקר בשטחים פתוחים: תירס, מלפפונים, עגבניות, ירקות לתעשייה, כרוב וכרובית, ברוקולי, חציל, בטטות ועוד.


נזקים לאבוקדו בשפיים - נשר פרי, עצים שנעקרו ופגיעה במיכלי פרי, צילום: יאיר עדות מגרנות

נזק גדול נוסף נרשם בגידולי האבוקדו ופרי ההדר, כאשר מאות טונות של פרי נשר ארצה כתוצאה מהרוחות העזות, בעיקר במרכז הארץ. נזקים משמעותיים נוספים נרשמו בגידולי האפרסמון שנפגעו, בעיקר מהברד. פגיעות משמעותיות נוספות נרשמו בגידולי הכותנה והבוטנים, הן בכותנה שעדיין נמצאת על הצמח וספגה פגיעות קשות מהגשמים והרוחות, והן בכותנה שכבר נקטפה ונמצאת עדיין בערימות בשדות.


קריסת בתי רשת, צילום: שמוליק - רכז מטע הבננות באשדות יעקב איחוד

בקנט אומרים כי אמדן הנזקים הוא ראשוני בלבד, וכי בפגיעות מסוג זה ההשלכות הן ארוכות טווח ולעיתים אף ניתן לדעת את היקף הנזק הסופי רק לאחר שהפרי נקטף ומגיע לבתי האריזה. '' העוצמה החריגה של הרוחות והברד מהווים שוב תזכורת לאתגרים יוצאי הדופן איתם נאלצים החקלאים להתמודד ועל השפעות הטבע על היקף התוצרת ועל פרנסתם של המגדלים'' אומרים בחברה ומציינים כי כל חקלאים שביטחו את הגידולים החקלאיים יפוצו.