הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


האם רפורמת הפטם בדרך ליציאה מחוק ההסדרים ?


יו''ר ועדת הכלכלה איתן כבל בדיון היום בכנסת: ''רפורמת הפטם תעלה להצבעה בוועדת הכלכלה, אם לא יושגו הבנות בין האוצר לחקלאים עד מחר בצהריים''. ההערכה היא כי בהצבעה יהיה רוב להוצאת רפורמת הפטם מחוק ההסדרים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-11-2015



צילום: באדיבות ארגון מגדלי העופות

רפורמת הפטם תעבור להצבעה בועדת הכלכלה, אם עד מחר (ג') בצהריים לא יגובשו לגביה הסכמות בין משרד האוצר לחקלאים: ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום דיון נוסף ברפורמת הפטם - גידול עופות למאכל, שנדונה במסגרת הצעת חוק התוכנית הכלכלית (חוק ההסדרים). במהלך הדיון דרשו חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים.

לנוכח הדרישות שעלו בדיון, הודיע יו''ר הועדה איתן כבל בסיומו כי בכוונתו להגיע להבנות אמתיות בין הצדדים, לטובת הצרכנים והחקלאים הקטנים, זאת מבלי לפגוע בזכויות בעלי החיים. לפיכך דרש היו"ר כבל מכל הצדדים להגיע להבנות בעניין ולהגיש לוועדה נוסח מתוקן של הרפורמה עד מחר בשעה 14:00. הוא הוסיף כי במידה ולא יהיו הסכמות בכוונתו להעלות להצבעה את בקשת חברי הכנסת לפצל את הרפורמה מחוק ההסדרים ולהעבירה להליך חקיקה רגיל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בפתח הדיון הזכיר סגן הממונה על התקציבים באוצר, אודי אדירי, כי הרפורמה מורכבת משני חלקים - האחד נועד למנוע ממועצת הלול לעסוק בהסדרים לוויסות השוק, והשני נועד למנוע ממגדל שהוא בעל עניין במשחטה להיות חלק מהסדר של כלל המגדלים בענף. אדירי הוסיף כי באוצר הבינו שתיקון חוק ההגבלים העסקיים הוא זה שמטריד את החקלאים, ואמר כי יש ניסיון להגיע להסכמות שהחוק לא יתוקן באופן אוטומטי. לדבריו, הכוונה היא לאפשר גם למגדלים שמחזיקים במשחטה להיות צד להסדר בענף, בתנאי שהדבר לא מנוצל לרעה נגד המגדלים הקטנים. לכן הציע אדירי כי האיסור על מגדל שמחזיק במשחטה להיות צד להסדר, יחול אך ורק בהסכמת ועדת הכלכלה, אם יסתבר שהדבר נחוץ.

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) דחה את ההצעה וקרא לאוצר להבהיר מהי מטרת הרפורמה ואיך היא תשפיע על המחיר ועל המגדלים הקטנים. הוא הוסיף כי הוא לא מציע שיו"ר ועדת הכלכלה ינהל את המשחטות, והזכיר שכבר קרא להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, הוסיף כי אם קיים כשל, השרים צריכים להביא לוועדת הכלכלה החלטה לשמור על המגדלים הקטנים.

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) אמר כי "אם לא יהיו לולים בגבולות לא יהיו יישובים ולא יהיה ביטחון", והציע גם הוא להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים. ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) הצטרף גם הוא לקריאה. ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) אמרה כי היא לא רואה כיצד ההצעה מונעת ייצור עודף והשמדה מיותרת.

ציון בוסקילה, מגדל פטם מזה 30 שנה ממושב יערה שבגבול הצפון, אמר כי המגדלים לא עושים קרטל וקרא לא לעשות להם דה לגיטימציה. הוא הוסיף כי הנתונים על עליית המחירים לא נכונים וכי "בשנים 2011-2013 המחיר הנומינלי לא השתנה וגם המחיר שמקבלים החקלאים לא השתנה".

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס): ''החקלאים לא מקבלים יותר כסף כשהמחירים עולים. גם כשמחיר הקוטג' הגיע ל-8 שקלים הרפתנים לא קיבלו יותר. המדינה כשלה, היא חושבת שיש שוק חופשי, אבל אם הרפורמה תאושר, מתוך 600 מגדלי פטם יישארו רק עשרה. מי שיש לו רק לול יוכל ללכת לחפש את החברים שלו, הוא יסגור עם הפסדים ענקיים וחובות בבנק".

ח"כ דוד ביטן (ליכוד): "לאוצר הייתה כוונה טובה, אבל אין לו פתרון להגן על החקלאים הקטנים ולכן צריך לפצל את הרפורמה מחוק ההסדרים''.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): ''אין תשובה ברורה לגבי התמודדות עם הצד הערכי של הרפורמה, מבחינת מניעת השמדה מיותרת של בעלי חיים, ואין תשובה ברורה גם באשר להגנה על החקלאים הקטנים''.

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ציינה כי מדובר בדיון שלישי שעוסק בהתייחסויות כלליות. "אנחנו קוראים בעיתונים איך מתקדם משא ומתן שלא קורה פה בוועדה. יש כוונה של האוצר לעשות משהו, ברור שזה לא הולך לפתוח את התחרות אז הולכים לפתרונות שיביאו להעלאת מחירים, לא יסייעו לחקלאים הקטנים וגם לא יצמצמו בעודפים. זה הרע מכל העולמות, בחקלאות אין שוק חופשי והתכנון שהאוצר מתנגד לו הוא הכי חשוב. אי אפשר ללכת לפתרונות ביניים", אמר.

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד): ''רוצים להפסיק הסדר שחסך בחיי בעלי חיים והגן על החקלאים הקטנים, כשהמחירים לא בהכרח ירדו – לכן הצטרפה גרמן לבקשות לפצל את הרפורמה מחוק ההסדרים.

ח"כ עמר בר לב (המחנה הציוני): "ענף החקלאות מצוי בתהליך שבו החקלאים הקטנים הולכים ונעלמים והתאגידים הגדולים צוברים יותר ויותר כוח בחסות הסיסמה 'שוק חופשי'. כדי לטפל בענף הפטם צריך להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים ולדון בו באופן שיגן על החקלאים ויביא להוזלת המחיר לצרכן".

עו"ד נילי אבן חן מהתנועה למען איכות השלטון קראה לטפל בניגוד העניינים במועצת הייצור. "אני בטוחה ששם נמצא הכסף. אסור שמי שמקבל את ההחלטה גם ייהנה ממנה, והיום מי שמקבל החלטה הם המגדלים הגדולים, שגם נהנים ממנה", היא קראה לתת רוב לממשלה ולצרכנים בהרכב המועצה והוסיפה: "מי שלא מסכים לכך צריך לבדוק אותו היטב".

נציג המועצה לצרכנות, הכלכלן גיל ברגפוינד: "אם לא ניתן להבטיח הורדת מחיר לצרכן אז עדיף להשאיר את ההסדר הקיים ולחפש פתרון יעיל יותר – דרך הוזלת עלויות למגדלים והקטנת פערי המשחטות ורשתות השיווק". לדבריו, צריך לבדוק מי מגורמי הייצור נהנה מרווחיות עודפת ושם לחפש את הכסף.''

רכז מים וחקלאות באוצר, אלון מסר, ביקש להשיב לטענות ואמר כי הוא חושב שמימוש הרפורמה יוריד מחירים, ואפילו ביותר מ-10% לפי ההערכה השמרנית. "אם תהייה תחרות והמחירים ירדו לא יהיו עודפים כי אנשים יקנו יותר", אמר. הוא הציע כי אם המחירים ירדו ביותר מ-10% אז התיקון לחוק ההגבלים, בעניין האיסור למגדל שיש לו חלק במשחטה להיות צד להסדר בענף, לא יכנס לתוקף.

כאמור, היו"ר כבל סיכם ואמר כי ''פיצול זאת לא מילת קסם וזה לא אומר שההצעה נגמרה''. מתוך רצון להגיע לפתרון אמיתי, שיודע לתת מענה לצרכנים ןלחקלאים הקטנים ואינו פוגע בזכויות בעלי החיים, ביקש היו"ר כבל מהצדדים להגיע להבנות עד מחר בשעה 14:00 ולהעביר לוועדה נוסח מתוקן. הוא הוסיף כי אם עד אז לא יהיו הבנות הוא יעלה להצבעה את הבקשה, שהיא חוצת מפלגות, לפצל את הרפורמה מחוק ההסדרים.