הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חברת אפק קיבלה היתר לקידוחי נפט בגולן עד סוף שנת 2017


הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה את בקשת חברת 'אפק' להאריך את הזיכיון לחיפוש מאגרי נפט בדרום הגולן לשנתיים נוספות. החברה להגנת הטבע: ''נגיש התנגדות, לא תהיה תעשיית נפט ברמת הגולן''. אדם טבע ודין: ''בקשת החברה מלווה בהצהרות הגובלות בהטעיה של ועדת הנפט ואף בחוסר תום לב''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-11-2015



קידוחי הניסיון בדרום רמת הגול, צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון אישרה הבוקר (ב') את בקשת חברת אפק, להארכת קידוחי הנפט בדרום רמת הגולן בשנתיים נוספות. נציג החברה להגנת הטבע בוועדה העלה בדיון הצעה נגדית לדחיית הבקשה, אולם היא נדחתה ברוב של 9 נגד ו-4 נמנעים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יוסי וירצבורגר, הממונה על חיפושי הנפט במשרד האנרגיה אמר בדיוני הוועדה המחוזית: ''לפני שנה היו לנו חששות איזו חברה תבצע ואיך יראו הקידוחים, אני יכול לומר היום שהקידוחים שמתבצעים בגולן הם בית מרקחת. סעו למדבר יהודה, חלץ, אמונה, זה לא מה שתמצאו כאן, החברה שומרת על כל הכללים. אם יש נפט כדי לדעת כמה שיותר מהר, ואם אין אז לסגור וללכת הביתה. לגבי הפראקינג, מדברים הרבה על פראקינג ואני רוצה לומר – אין פראקינג.''

אילן ניסים, משרד האנרגיה, ראש צוות וועדת המעקב מטעם הוועדה המחוזית חתכנון ולבניה: ''ערכנו במקום 9 ביקורים ולא היתה הפרה אחת של ההנחיות וההיתרים. אני יכול להגיד את זה בצורה ברורה, התקלות שכן היו היו זניחות וטופלו באופן מידי.

האישור לביצוע קידוחי ניסיון ברמת הגולן ניתן לחברת "אפק" לפני כשנה וחצי על ידי הוועדה לתכנון ובנייה במחוז צפון. 'אפק' נמצאת בבעלות חברת האנרגיה האמריקאית ג'יני, ואחד ממנהליה הוא תושב הגולן והשר לשעבר אפי איתם. איתם עומד גם בראש חברת IEI שגם היא בבעלות חברת ג'יני, שיזמה את תכנית הפקת פצלי השמן בשפלת יהודה - פרויקט אשר נדחה על-ידי הועדה המחוזית ירושלים לפני כשנה, בתום מאבק ציבורי ארוך.

לקראת הדיון בועדה היום, פנה המשרד להגנת הסביבה לוועדה, וכתב כי המשרד מתנגד לחיפושי נפט ברמת הגולן, ובכל מקרה לדעת המשרד אין לאשר יותר מחצי שנה לכלל הקידוחים גם יחד.

החברה להגנת הטבע: נגיש ערעור. לא תהיה תעשיית נפט ברמת הגולן

מחברת אפק נמסר בתגובה: ''אנו מברכים על החלטה מקצועית ורצינית של חברי הועדה המחוזית צפון. המשך ביצוע קידוחי החיפוש הינו הכרחי להבנת היקף מאגר הנפט אשר אנו מעריכים כי קיים בדרום הגולן. אנו נמשיך לפעול בשיתוף פעולה תוך שקיפות מלאה מול כל רשויות הפיקוח וועדת המעקב.''

עוד נמסר מחברת אפק, כי מסיכום ראשוני של תוצאות ניטור במסגרת מעקב אחרי קידוחי הניסיון בדרום רמת הגולן שהוציא השרות ההידרולוגי ברשות המים, עולה כי ''לא נצפו תוצאות חריגות אשר ניתן לקשור לפעילות קידוחי הנפט. כלומר, בשלב זה אין שום סימנים שפעילות הקדיחה גורמת לנזק כלשהוא למקורות המים. במהלך הדיונים בשירות ההידרולוגי הובהר הצורך בהמשך פעילות הניטור. תכנית להמשך הניטור נמצאת בתהליכי תאום בין חברי הצוות, וההמלצות יועברו ליזם בהקדם''.

החברה להגנת הטבע: "איננו רואים לנכון להשקיע בחיפוש והפקת נפט. נפט הוא אנרגית העבר, שראוי לצמצמה למינימום הכרחי ולא לפתחה. הסיכון לגולן ולכינרת גדול והנזק עלול להיות בלתי הפיך. נגיש התנגדות. הפעילות לשמירת רמת הגולן והכינרת רק החלה, לא תהיה תעשיית נפט ברמת הגולן".

עו"ד אורלי אריאב מאדם טבע ודין מסרה כי ''מטרתה של מגבלת הזמן למנוע מצב של ביצוע קידוחי נפט ע"י בעל רישיון, ללא תכנית מתאר הכוללת תסקיר השפעה על הסביבה וללא שקילת כל השיקולים הרלוונטיים, וכל זאת בסבירות ובמידתיות''. עוד ציינה ''שבקשת החברה להאריך את תוקף האישור מלווה בהצהרות הגובלות בהטעיה של ועדת הנפט ואף בחוסר תום לב''.

פרק הזמן שניתן להגשת התנגדויות להחלט הוועדה המחוזית הוא 60 יום.