הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שופרסל ורמי לוי יתמודדו על יבוא גבינות קשות בפטור ממכס


ועדת מכסות של משרד הכלכלה תתכנס בימים הקרובים על מנת לדון בהצעות שהוגשו בפניה ותפרסם את החלטתה בנוגע לזוכים במהלך חודש נובמבר. מנכ''ל משרד הכלכלה עמית לנג: ''מדובר במהלך משמעותי בעל השפעה ניכרת על התחרות והמחירים בתחום זה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-11-2015



צילום: מתן קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

עניין רב מצד גורמים בשוק המזון, לרבות קמעונאים ויצרנים, בהליך התחרותי ליבוא גבינות קשות: ביום חמישי נסגר ההליך התחרותי שפרסם משרד הכלכלה לחלוקת מכסות פטורות ממכס ליבוא גבינות צהובות קשות. לראשונה, ניגשו למכרז רשתות המזון הגדולות - שופרסל ו"רמי לוי", שמבקשות להתחיל ולייבא גבינות באמצעות מכסה עצמאית.

בכך מצטרפות שתי הרשתות הגדולות ליבואנים גדולים שניגשו אף הם, לראשונה, לקבלת מכסה, דוגמת ויליפוד ואחרים ולרשתות ויבואנים אשר זכו בהליך אשתקד ונגשו אליו בשנית. מחלבת גד נותרה המחלבה היצרנית היחידה שבחרה להגיש הצעה גם השנה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לפני מספר שבועות פירסם משרד הכלכלה הזמנה לגורמים בשוק המזון, להגיש הצעות ליבוא גבינות קשות בתנאים של פטור מכס, זאת במסגרת הליך תחרותי. זו השנה השנייה ברציפות שהליך זה מפורסם כאמצעי לחלוקת המכסות, עליו סוכם לפני שנתיים בהחלטת ממשלה משותפת למשרדי הכלכלה, האוצר, החקלאות ורשות ההגבלים העסקיים.

במסגרת ההליך, מתחרים המציעים על הקצאות מן המכסה העומדת לחלוקה, כאשר התחייבות למחיר מקסימום לצרכן הסופי מהווה את הקריטריון לפני ועדת מכסות, בבואה לשקול את ההצעות השונות. לאחר בדיקה ראשונית של ההצעות שהוגשו, נמצא כי הוכפל מספר המגישים, לעומת אשתקד. בין הגורמים הרבים שהגישו הצעות, ניתן למנות יבואנים גדולים ובינוניים, רשתות שיווק מובילות ויצרני מוצרי חלב.

עמית לנג, מנכ"ל משרד הכלכלה: "מדובר במהלך משמעותי בעל השפעה ניכרת על התחרות והמחירים בתחום זה. בעקבות ההליך הקודם, נכנסו לשוק הישראלי מותגים חדשים, הנמכרים לצרכנים במחירים נוחים, הזולים מן המחיר המפוקח, כאשר הן נרכשות במעדניות, וחלקם אף משווק באריזות של גבינה פרוסה על גבי המדפים". הצלחת ההליך הראשון, הביאה לביקושים גבוהים מאוד במקצה החדש, אשר יחזק את התחרות בתחום ויביא להמשך הפחתת המחירים לצרכן הישראלי. ההליך הקודם הביא לכניסתם של מותגים חדשים לשוק הגבינות הצהובות, בהם הגבינה הצהובה של גד, גבינת עלמה, גבינת עדן ועוד, ובעקבות המקצה החדש, צפוי שוק זה עוד להתרחב".

יאיר שירן, מנהל מינהל תעשיות: בהליך התחרותי שפורסם השנה הוכנסו כמה שיפורים, כלקח מיישום הצעד בשנה שעברה: היקף המכסה של הגבינות המיועדות לחלוקה גדל מ-4,800 ל- 5,400 טון. המספר המקסימלי של הזוכים בהליך התחרותי הורחב והיקפי ההקצאות העומדות לחלוקה גוונו, כך שלצד חלוקה של הקצאות גדולות יוקצו גם מכסות קטנות יותר במטרה להגביר את התחרות ע"י מתן אפשרות לשחקנים נוספים להשתתף ולהתחרות בהליך התחרותי, בהם גם יבואנים קטנים ובינוניים. הזוכים בהליך התחרותי ייקבעו ע"פ המחיר המקסימלי לצרכן, לו יתחייבו במסגרת הצעתם– ההצעות המתחייבות למחיר הנמוך ביותר תדורגנה ראשונות ויוכלו לזכות במכסה הגדולה ביותר.

ועדת מכסות של משרד הכלכלה צפויה להתכנס בימים הקרובים על מנת לדון בהצעות שהוגשו. הועדה צפויה לפרסם החלטתה בנוגע לזהות זוכים בהליך התחרותי במהלך המחצית הראשונה של חודש נובמבר.

השר אריה דרעי: "חרטתי על דגלי את הסיוע לחלשים והמלחמה ביוקר המחייה, שמחייבת לעיתים צעדים גדולים ולעיתים לנקוט בפעולות נקודתיות שיעזרו לצרכן הישראלי במוצר כזה או אחר. המכרז ליבוא גבינות קשות נועד לסייע בהגברת התחרות והורדת מחירן של הגבינות הצהובות לצרכן הישראלי. התיקון שערכנו, מתנה את קבלת ההטבה בהורדת המחיר לצרכן, כך אנו מבטיחים שהפעולות שאנו נוקטים בהן באמת יגיעו לצרכן ויביאו לירידת המחיר".