הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים: לעצור את יבוא העגבניות מירדן - הן נגועות בוירוס


לטענת החקלאים, העגבניות הנגועות בוירוס שכבר נמצאות בחלק מהשווקים, אינן ראויות למאכל ומסכנות את ענף גידול העגבניות. ''יבוא חסר רסן זה גורם לנזק בלתי הפיך בשל התפשטותו המהירה של הוירוס אשר עלולה בהסתברות גבוהה מאוד להגיע למשקים החקלאיים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-11-2015



עגבניות מירדן באחד מסניפי רשת שיווק בדרום, צילום: באדיבות מועצה אזורית רמת נגב

חקלאי רמת הנגב דורשים ממשרד החקלאות לעצור מיידית את יבוא העגבניות מירדן, בטענה כי העגבניות המיובאות נגועות בווירוס, אינן ראויות למאכל ומסכנות את כל ענף גידול העגבניות בישראל. לטענתם, המדינה התירה ביודעין כניסה של עגבניות הנגועות בווירוס וחלקן הגיעו לרשתות שיווק שונות ברחבי המדינה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הבוקר שלח עו"ד אלירן סטריכמן ממשרד עוה''ד שביט בר-און גלאון צין יגור ושות', המייצג את חקלאי רמת הנגב, מכתב התראה לשר החקלאות ולשירותים להגנת הצומח, בדרישה לעצור מידית את ייבוא העגבניות, שאם לא כן, ינקטו הליכים משפטיים כנגד המדינה. "לאור העובדה שהשנה היתה שנת שמיטה, קיים חשש גדול כי מדובר במחדל שנמשך כבר חודשים רבים" אמר היום ראש מועצת רמת-נגב שמוליק ריפמן.

החקלאים טוענים כי המדינה התירה ביודעין את כניסתן ארצה של עגבניות הנגועות בווירוס מסוג TOMV/TMV שמחולל נזקים רבים בחקלאות. תוצרת נגועה זו, כבר נמכרת כיום בשווקים בארץ ''ייבוא חסר רסן זה גורם לנזק בלתי הפיך בשל התפשטותו המהירה, אשר עלולה בהסתברות גבוהה מאוד להגיע למשקי חקלאי רמת הנגב'' אומרים החקלאים. ''יתר על כן, התוצרת המיובאת נושאת את הוירוס TOMV/TMV השונה מהתבדיד של ווירוס ה-TOMV/TMV הקיים בארץ, בעל יכולת נגיעות רבה ולכן הוא עלול בהסתברות גבוהה מאוד להגיע למשקי החקלאים. ווירוס זה עלול להתחבר לוירוס ה-TOMV/TMV הקיים בארץ, וליצור ווירוס שלישי שייתכן ויהיה אף חזק מקודמין ויגרום לפגיעה בלתי הפיכה ביבול העגבניות ו/או עגבניות השרי אשר מהוות את עיקר פרנסתם של החקלאים במושבי רמת הנגב.''

לדברי יענקלה מוסקוביץ, רכז הועדה החקלאית רמת הנגב, ''העגבניות המיובאות הללו פגומות ואינן ראויות לשימוש על ידי הצרכן שמקבל אותם במחיר גבוה. יתר על כן, לאור מה שראינו בשווקים, שלחנו עגבניות לבדיקות במכון פרטי בשל החשש כי הן גם מזוהמות''.

''בשעות אחר הצהריים, התברר בוודאות כי העגבניות המיובאות נגועות בוירוס'' אומרים ברמת נגב. ''משרד החקלאות כינס ישיבה דחופה עם השירותים להגנת הצומח והיועצים המשפטיים של משרד החקלאות, כדי להגיב לדרישה שלנו לעצור באופן מיידי את יבוא העגבניות למדינת ישראל''.

עם היוודע הדבר להתאחדות חקלאי ישראל, הועברה למשרד החקלאות פנייה דחופה בנושא. ''התאחדות חקלאי ישראל זועמת על כך שמדינת ישראל עשתה צעד לא אחראי, בכך שלא בדקה את התוצרת הנגועה מירדן בוירוס קטלני שמסוגל להשמיד שטחים גדולים של עגבניות וליצור מחסור בעגבניות שימשך חודשים ארוכים. ''

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "מדובר בשערורייה שמייבאים מחלות לארץ ללא בדיקה, זהו חוסר אחריות. הנזק המצטבר יכול להיות הרסני ביותר לחקלאים ולצרכנים. יש לעצור באופן מידי את הייבוא".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבו וילן: "מישהו נרדם בשמירה ומרוב רצון לעשות טוב לצרכנים עשה משהו מר ונמהר. יש לעצור את הייבוא מידית".

יו"ר הועדה החקלאית של המועצה האזורית רמת הנגב, יענקלה מוסקוביץ: "אנחנו רוצים שמדינת ישראל תפסיק את היבוא לאלתר שמסכן את מגדלי העגבניות בישראל ואת הצרכנים עצמם".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: ''משרד החקלאות ופיתוח הכפר עוקב אחר משלוחי העגבניות המיובאים, וכולם נבחנים לאורך כל הדרך. על פי הנחיית המשרד, משלוח שנראה נגוע בווירוס כלשהוא נשלח לבדיקת מעבדה. טרם התקבלו תשובות המעבדה באיזה וירוס מדובר. משלוחים עם אחוז נגיעות של מעל 1% לא נכנס לגבולות ישראל (לא משוחרר במעבר הגבול לתחומי ישראל) עד לקבלת תשובת המעבדה''.

עוד מציינים במשרד החקלאות, כי ב''עגבניות קיימים וירוסים רבים, רובם המכריע לא מהווה כל סכנה לתוצרת המקומית. יכולת ההדבקה לתוצרת המקומית ישירות מהפרי נמוכה, ועל כן אינה מסכנת את התוצרת המקומית. כמובן שהווירוס גם אינו מהווה סכנה לבריאות הציבור.''