הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אירועי קיצון ושינויי מזג האוויר: מי ''אשם'' בשטפונות הרבים


ד''ר עמיר גבעתי מרשות המים, ופרופ' דניאל רוזנפלד מהאוניברסיטה העברית, סבורים שהסיבה לשיטפונות קשורה לתופעת האל ניניו. מאז תחילת הסתיו, כמעט בכל שבוע מתרחש אירוע שיטפון בנחלי דרום, כאשר השיא היה בשיטפון אדיר בנחל פארן אשר שבר שיא של 44 שנים בעוצמת הזרימה ואף שיא של כל הזמנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-11-2015



שטפונות בערבה, צילום ארכיון:  צילום- מו"פ ערבה תיכונה וצפונית

עובדי השירות ההידרולוגי שברשות המים מוצאים עצמם עסוקים מהרגיל בחודשיים האחרונים. מאז אירוע האובך הגדול שכיסה את המדינה בראשית ספטמבר, כמעט בכל שבוע מתרחש אירוע שיטפון בנחלי דרום הארץ, כאשר השיא היה בראש השנה עם שיטפון אדיר שפקד את נחל פארן ושבר שיא של 44 שנים בעוצמת הזרימה ואף שיא של כל הזמנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מאז השיטפון ההוא פקדו את נחלי הנגב והערבה מספר אירועי שיטפון קיצוניים, כאשר רק בשבוע שעבר מדדו אנשי הערבה בבאר-אורה הסמוכה לאילת כמות משקעים של 62 מ"מ בתוך כמה שעות. כמות זאת גדולה פי 2 ויותר מהכמות השנתית כולה באזור זה.

ד"ר עמיר גבעתי מנהל תחום מים עיליים בשירות ההידרולוגי רשות המים, ופרופ' דניאל רוזנפלד מהמחלקה למדעי האטמוספרה מהאוניברסיטה העברית, סבורים שהסיבה לתופעות החריגות הללו בסתיו הנוכחי קשורה לתופעת האל ניניו, אשר עושה חדשות בכל העולם בשבועות האחרונים - שיטפונות מצד אחד ובצורות מהצד השני.

סתיו 2015 מאופיין באל ניניו חזק במיוחד, כמוהו נרשם קודם לכן רק בסתיו 1997. על פי רישומי השירות ההידרולוגי שברשות המים גם אוקטובר 1997 היה עתיר שיטפונות בנגב ובאזור אילת וגם אז נרשמו באזור שיטפונות חריגים.

אל ניניו El Niño היא תופעה אקלימית המתרחשת אחת לכמה שנים, המתאפיינת בעלייה בטמפרטורת מי האוקיינוס השקט ממערב לפרו ואקוודור בדרום אמריקה לפרק זמן של מספר חודשים. לתופעה השפעה על האקלים באזורים נרחבים בעולם, בחלקם אף מרוחקים מאוד מהיבשת הדרום אמריקנית.

אל ניניו מוגדר כחריגה בטמפרטורת פני השטח של האוקיינוס ביותר מחצי מעלת צלזיוס מדי שנה לפרק זמן של כחודש, אך אחת לכמה שנים עולה הטמפרטורה לפרק זמן ארוך יותר.

''בשנת אל ניניו, מזרח האוקיאנוס השקט מתחמם (2.5 מעלות בשנה זו) וכתוצאה מכך לחץ אוויר נמוך ולחות טרופית מגיעה לאזור המפרץ הפרסי וים סוף (וכתוצאה מכך אנחנו חווים בימים אלה אפיק מים סוף המביא גם רוחות דרומיות ואבק לארצנו'' אומר פרופ' רוזנפלד. ''האל ניניו הקיצוני בסתיו הנוכחי יכול להסביר גם את סופת הציקלון הנדירה אשר מכה בימים אלה בחופי תימן וערב הסעודית - תופעה נדירה ביותר''.

"אנו עדים להתגברות מופעי אקלים קיצוניים בכל העולם ובכלל זה גם באזורנו" מוסיף ד"ר גבעתי. "רשות המים כבר מספר שנים נערכת לתופעות הנלוות של האקלים המשתנה: הגדלת היצע המים במדינה, על מנת להתמודד עם ירידה היצע המים ותקופות הבצורת החריגות שכבר פוקדות אותנו (שנת 2013 הייתה השחונה ביותר המתועדת) ושיפור המוכנות לאירועי קיצון כגון שיטפונות בנחלים והצפות באזורי הערים. לרשות המים כלים לחיזוי שיטפונות, גאויות והצפות, והיא נעזרת בכלים אלו גם להתריע ולהמליץ להיערך להם בהתאם".