הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר החקלאות: ''פועלים לקידום רפורמה כוללת בענף המדגה''


במפגש שקיים שר החקלאות אריאל עם הנהגת ארגון מגדלי הדגים, הוסכם על שיתוף פעולה לגיבוש חלופות ראויות לאור המהלך שמקדם משרד האוצר להסרת הגנות המכס על דגי הייבוא, אשר יבטיחו המשך אספקה רציפה של דגים טריים לצרכן הישראלי, תוך שמירה על יכולתם של חקלאי הענף להמשיך ולהתפרנס בכבוד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-11-2015



אכלוס דגיגי אמנון בכנרת 2013, צילום: ניר פרוימן - משרד החקלאות

''אנו ערים למצב הקיים בענף המדגה ופועלים לקידום רפורמה כוללת שתיתן מענה אמיתי לדייגים'' כך אמר שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל במהלך פגישה שקיים השבוע עם הנהגת ארגון מגדלי הדגים בחוות עדן למו"פ חקלאי בעמק המעיינות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יוסי יעיש, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים הביע דאגה מצעד משרד האוצר להורדת הגנות המכס על הדגים המיובאים לישראל, אשר יביא לטענתו לפגיעה חמורה בענף המדגה הישראלי. "הורדת הגנת המכס אינה מוצדקת, מאחר והתוצרת הישראלית של דגי בריכות מהווה כיום רק 15% מהשוק בארץ, לעומת הייבוא, העומד על 85% מהשוק. יחד עם זאת, ברור לנו שלא ניתן יהיה למנוע מהלך של הסרת הגנות המכס, ולכן יש לוודא שהמדינה תגבה מהלך זה בחלופות ראויות שיאפשרו את המשך קיום הענף ואת פרנסתם של מאות משקים ואלפי משפחות, המבוססת על ענף המדגה"

ראש המועצה האזורית עמק המעיינות יורם קרין הדגיש אף הוא כי ישנה חשיבות רבה להסדרת הענף, לאור האיומים מבחוץ.

השר אריאל, בן קיבוץ טירת צבי שאביו היה מוותיקי ענף הדיג בארץ, דחק במגדלים לגבש ולהציג עמדה בנושא החלופות. "אנו ערים למצב הקיים בענף המדגה ופועלים לקידום רפורמה כוללת שתיתן מענה אמיתי לדייגים בעמק ובשאר חלקי הארץ. חשוב להדגיש כי את מה שהצלחנו להשיג בחוק ההסדרים השנה, לא בטוח שנצליח להשיג בשנים הבאות. מהלך הסרת ההגנות ייצא לפועל ואתם צריכים להיות ערוכים לכך ולא להשאיר בידי האוצר את ניהולו הבלעדי. על הארגון, יחד עם אנשי משרד החקלאות, לגבש נייר שיציג את החלופות המיטביות שיבטיחו את קיום הענף".


מימין: נתי גלבוע, גרשון פלג, השר אריאל, יוסי יעיש, יורם קרין, ציון דקו. צילום: ארגון מגדלי הדגים

בפגישה הועלה גם נושא נזקי הציפורים, המהווה מעמסה כבדה על כתפי החקלאים. "אנחנו נמצאים במגננה מול מפגע מאוד משמעותי, שמשית עלינו עלויות כבדות מאוד'' אמר מנכ''ל ארגון מגדלי הדגים יוסי יעיש. ''לצערנו, השנה התעצמו הנזקים כתוצאה משהות ממושכת של אלפי שקנאים באזורי הגידול ברחבי הארץ. לצד הרצון לשמור על המגוון האקולוגי ועל ריבוי המינים הקבועים והנודדים בישראל, בריכות הדגים משמשות מקור לאספקה שוטפת וטרייה של דגי מאכל לצרכן הישראלי ויש חשיבות רבה למצוא פתרון שיאפשר את קיום הבריכות כענף חקלאי, בד בבד עם השמירה על הטבע. ארגון המגדלים, יחד עם רשות הטבע והגנים, חיל האוויר, קרן דוכיפת, משרד החקלאות וגופים נוספים, פועל באופן שוטף לאתר פתרונות חדשניים לבעיה ובימים אלה אנו מבצעים פיילוט של בריכות ייעודיות להאכלת השקנאים, במטרה לצמצם את החיכוך של עופות המים עם חקלאי הענף וכן בוחנים מערכת חדשנית מבוססת קול בתדרים שונים שתסייע בהרחקת העופות מהבריכות, ללא פגיעה בהם, מדובר בפתרונות שדורשים מימון בהיקפים גבוהים מאוד. המימון הזה לא יכול לחול על החקלאים עצמם, הוא צריך להגיע מהמדינה".

בסיום הפגישה הוחלט על שיתוף פעולה בין ארגון מגדלי הדגים לבין משרד החקלאות להכנת מערך תמיכות וחלופות שימנעו את הפגיעה בענף המדגה עם הסרת הגנות המכס ויבטיחו המשך אספקה רציפה של דגים טריים לצרכן הישראלי, תוך שמירה על יכולתם של חקלאי הענף להמשיך ולהתפרנס בכבוד.