הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו'ר ועדת המשנה לכבאות: מי שגר בסמוך ליער, חייו מופקרים


תקנות מקיפות בדבר הקמת אזורי חיץ בין יערות לשכונות מגורים אינן מיושמות משום שלא תוקצבו ושרי הפנים והגנת הסביבה מסרבים לחתום עליהן. יו''ר הועדה נאוה בוקר: חשוב לשמור על הטבע, אבל חיי אדם בעדיפות ראשונה. החברה להגנת הטבע: אין מה לכרות עצים אם אין מספיק מים בצינורות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-11-2015



מורדות הכרמל, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

תקנות מקיפות בדבר הקמת אזורי חיץ בין יערות ליישובים, אמצעי כיבוי, דרכי גישה והגנה על תחנות דלק מפני שריפות, הוכנו במשרד לביטחון פנים, אך משום שלא תוקצבו מסרבים שר הפנים והשר לאיכות הסביבה לחתום עליהן. כך הסתבר היום בדיון בוועדת המשנה של ועדת הפנים לענייני כבאות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

 "מי שמסוגל לדקור אזרחים ברחובות, יהיה מסוגל גם לשרוף יערות, וראינו מה קורה כשדליקה יוצאת מכלל שליטה'' אמרה יו"ר ועדת המשנה, חה''כ נאוה בוקר, "יצירת קווי חיץ היא מטרה אסטרטגית. האחריות שלי להתריע שכל מי שגר סמוך ליער, החיים שלו מופקרים. הנושא נופל בין הכיסאות, כי למרות שנעשתה עבודת הכנה מקצועית, אין פתרון תקציבי".

ד"ר יהושע שקדי, רשות הטבע והגנים הלאומיים: "הבעיה היא שלרשויות המקומיות אין תקציב ליישום התקנות. אין טעם שאנו נהרוס את הטבע בצד אחד, ושהשריפה תיכנס מהצד השני. צריך גם להבין שככל שמונעים שריפות מצטבר יותר חומר אורגני בשטח, שהוא הדלק לשריפה הבאה. לכן חייבים לדלל בלב השטח. חשוב גם לתחזק את אזורי החיץ. שלא כל חמש שנים נעשה את הדיון מחדש".

דוד אריאלי, ראש מועצת קריית טבעון: "חייבים לייצר תקציב בסיסי לכל רשות מקומית – 100,000-200,000 ₪. הקרן לשטחים פתוחים היא מקור מצוין להעברת הכספים. אומרים לי שקווי חיץ זה לא חלק ממטרות הקרן, אבל אפשר להמליץ למשרד האוצר שיוסיף את זה למטרות הקרן. צריך להתחיל בסכומים זעומים, 29 רשויות שנושקות ליערות תשלמנה את עבודת התכנון, ואז האוצר ייווכח שמדובר בעשרות מיליוני שקלים. לטבעון דרושים 7-8 מיליון. יש רשויות שמספיק להן מיליון שקל לפתור את הבעיה".

חיים תמם, ראש אגף בטיחות אש במשרד לביטחון פנים: "קבענו שהגוף שבבעלותו החלק הכי גדול נושא באחריות, אם זה רשות הטבע והגנים או קק"ל. הוא יוביל, וכל שאר הגופים יתנו את חלקם".

סאמח דראושה, ראש תחום ייעור במשרד החקלאות: "יש מיפוי שמציין איפה יש שטחי מגע בין ישובים ליערות, צפיפות עצים, רמות סיכון ותחומי אחריות בין רשות הטבע והגנים, קק"ל ורשויות מקומיות. יש לנו רשימה של 43,000 דונם קווי חיץ נחוצים, מתוכם 22,000 בשטחי רשויות מקומיות ו-17,800 באחריות קק"ל".

ד"ר עפרי גבאי, החברה להגנת הטבע: "אזורי חיץ הם לא חזות הכל. אין מה לכרות עצים אם אין מספיק מים בצינורות".

יו"ר הוועדה ח"כ נאוה בוקר פנתה לשר הפנים ולשר לאיכות הסביבה שטרם חתמו על התקנות שגובשו: "חשוב לשמור על הטבע, אבל חיי אדם בעדיפות ראשונה. אנחנו לא ערוכים ואסור להישאר במצב הזה".