הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת המחירים תנטר את רווחיות רשתות השיווק במוצרים שבפיקוח


הוועדה תעקוב אחר נתוני הרשתות בתחום המוצרים בפיקוח ותחיל מרווחי שיווק חדשים. הניטור יבוצע באמצעות הגשת דוחות חצי שנתיים של הרשתות לוועדת המחירים ולמפקחים במשרדי החקלאות והכלכלה. כך למשל, במקרים בהם הרשת מקבלת הנחה מספק, מצופה כי חלקה הארי של ההנחה תתבטא במחיר הסופי לצרכן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-12-2015



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר, הכלכלה והחקלאות החליטה לעקוב אחר רווחיות הרשתות הקמעונאיות במוצרים המפוקחים ולהחיל מרווחי שיווק חדשים. בכך, צפויה פעילות הוועדה להוזיל את מחירם הסופי לצרכן של מוצרים אלה. ''ההחלטה התקבלה לאחר ביצוע בחינה מעמיקה של עלויות הרשתות הקמעונאיות במכירת מוצרי מזון שבפיקוח, לפי פרקים ה' ו-ו' לחוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים'' כך נמסר בהודעת משרד האוצר

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ניטור המחירים יבוצע באמצעות הגשת דוחות חצי שנתיים של הרשתות הקמעונאיות לוועדת המחירים ולמפקחים על המחירים במשרדי החקלאות והכלכלה. הדוחות יאפשרו לוועדה לוודא כי רווחיותן במכירת המוצרים שנמצאים תחת פיקוח מחירים עומדת בקנה אחד עם ציפיות הוועדה. במידה ויתברר כי ההתנהלות הקיימת אינה משתנה תבחן הוועדה צעדים נוספים.

ועדת המחירים מצפה כי כל הגופים המעורבים בשרשרת היצור, ההפצה, השיווק והמכירה של מוצרים שבפיקוח יימנעו מניסיון להשגת רווחיות גבוהה על מוצרים אלה, על חשבון המחיר הסופי לצרכן. במקרים בהם הרשת הקמעונאית מקבלת הנחה מספק המוצר שבפיקוח, מצופה כי חלקה הארי של ההנחה תשורשר למחיר הסופי לצרכן ולא תופנה להגדלת רווחיות הקמעונאי.

הדיווח הראשון לגבי המחצית השנייה של שנת 2015 יועבר לוועדת המחירים בתאריך 1.4.2016. הדיווח השני לגבי המחצית הראשונה של 2016, בו הוועדה מצפה לראות את השפעות ההחלטה, יועבר בתאריך 1.10.2016, ובהתאמה במועדים הבאים לאחר מכן.

במקביל לניטור הרווחים, המרווח הקמעונאי החדש יוטמע במסגרת קביעת המחיר המרבי לצרכן באופן הבא:

• ביצים - הבחינה העלתה כי המרווח כיום גבוה באופן משמעותי מהמלצת הוועדה. בניגוד לסל מוצרי החלב המפוקחים בו יש קיזוז פנימי, במרווח הקמעונאי של הביצים אין קיזוז מעין זה. בהתאם לכך עדכון המרווח הקמעונאי של הביצים יעשה במסגרת עדכון המחירים השוטף הקרוב (בתחילת שנת 2016). מכיוון שמדובר בשינוי הדורש צעדי היערכות, העדכון יעשה באופן מדורג, בשתי פעימות. העדכון הראשון בשיעור של מחצית השינוי הנדרש יעשה בעת העדכון השוטף הקרוב, והמחצית השנייה של ההפחתה תעשה שישה חודשים לאחר העדכון הראשון. במועד זה יעשה גם עדכון שוטף וזאת ללא קשר לשיעורו של העדכון השוטף הנדרש.

• מוצרי חלב – עדכון המרווח הקמעונאי יעשה במסגרת עדכון הבסיס הבא של מוצרי החלב. מחירי מוצרי החלב נקבעים כסל של כלל המוצרים כאשר המרווח הקמעונאי של הגבינה הצהובה במשקל צפוי לגדול, והמרווח של שאר מוצרי החלב צפוי להצטמצם.

• לחם – עדכון המרווח הקמעונאי יעשה בעת עדכון הבסיס הצפוי בתקופה הקרובה.

• מלח – המפקח על המחירים במשרד הכלכלה יבחן את הצורך בהמשך הפיקוח על מלח. באם יימצא כי יש מקום להמשיך בפיקוח, יבוצע עדכון של המרווח הקמעונאי.