הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תנועת המושבים: מגבלות רשות החשמל ימנעו הקמת פרוייקטים סולארים


בתנועת המושבים מזהירים כי המגבלות של רשות החשמל להקמת פרויקטים סולאריים בינוניים במושבים ימנעו את הקמתם. התקנות מתירות הקמת פרויקט בינוני אחד במושב ומתנות את הקמתו בויתור של כל חברי המושב האחרים על זכותם

 2-6-2010


החלטת רשות החשמל להתיר הקמת פרויקט סולארי בינוני אחד בלבד במושב, תגרום לכך שבפועל לא ניתן יהיה להקים פרויקטים, כך מזהיר יו"ר אגף כלכלה ופיתוח עסקי בתנועת המושבים, יוגב שריד.

המשמעות של החלטת רשות החשמל היא שחבר מושב שירצה להקים פרויקט סולארי בינוני ידרש להשיג את הסכמת חברי המושב האחרים שיאלצו לוותר על האפשרות להקים פרויקט סולארי משלהם, גם אם מדובר בפרויקט מצומצם יחסית בהיקפו.

כוונת המחוקק היתה להגביל את המושב למתקן קרקעי אחד של 5 מגוואט, אולם ההחלטה שיאושר רק מתקן אחד תביא לאבסורד שפרויקט של 900 קילוואט על גג לדוגמה יסתום את הגולל על האפשרות של חבר מושב אחר להקים מתקן סולארי על גג אחר בהיקף של 700 קילוואט וכמובן גם על כל שאר חברי המושב להקים פרויקטים נוספים.

לדברי שריד, במושבים בישראל יש תשתית אידיאלית לייצור אנרגיה ירוקה, אולם התקנות יגרמו לכך שפוטנציאל זה לא יבוא לכדי מימוש. אנו מקבלים את ההיגיון ביצירת מגבלה כוללת על המושב, אולם יש לאפשר חלוקה של המכסה הכוללת בין מספר חברים. חבל שהמהפכה הסולארית שכה רבות הושקע בה תיעצר בשל מגבלות אלו.

שריד אמר שהדרישה הבלתי סבירה תביא לכך שחברי המושבים לא ימצו את זכותם ויכולתם לתרום לשוק האנרגיה במדינת ישראל