הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מאיר צור - זוכה פרס 'המשפיע ביותר על החקלאות לשנת 2015'


הפרס הוענק למזכ''ל תנועת המושבים ויו''ר התאחדות חקלאי ישראל מאיר צור, בועידת ישראל לחקלאות. צור הוביל השנה את מאבק החקלאים שבעקבותיו נכנסו משרדי האוצר והחקלאות למו''מ ארוך טווח לגיבוש תכנית אסטרטגית לקידום החקלאות בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-12-2015



משמאל: מאיר צור מקבל את הפרס מחיים אלוש יו''ר קבוצת משוב, צילום: דוברות תנועת המושבים

פרס "המשפיע ביותר על החקלאות לשנת 2015" של ועידת ישראל לחקלאות ה-6 הוענק היום (ה') למזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור .

מאיר צור הוביל השנה את מאבק החקלאים שבעקבותיו שכנע את שר האוצר משה כחלון ואת שר החקלאות אורי אריאל להיכנס למו"מ ארוך טווח לגיבוש תכנית אסטרטגית לקידום החקלאות בישראל. צור, בן 51 ממושב עין יהב הינו חקלאי ומכהן כארבע שנים כמזכ"ל תנועת המושבים וכיו"ר התאחדות חקלאי ישראל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

"החקלאות מבחינתי היא שליחות. זהו כבוד גדול עבורי להיות חלק ממי שפועל לשמור, לקדם ולפתח את החקלאות לדורות של חקלאים רבים לטובת עם ישראל". אמר צור עם קבלת הפרס.  "אני מודה לחקלאים שנתנו בי אמון ולשותפים שלי לעבודה ולהובלה - ראשי הארגונים, המועצות והתנועות ובעיקר למזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן ולמזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר. כמו כן לאנשי משרד החקלאות ומשרד האוצר".

אבו וילן: הכל תלוי בהתארגנות שלנו

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן שנאם בוועידת ישראל לחקלאות אמר: "החקלאות בישראל היא החקלאות המובילה ביותר בעולם – בטכנולוגיות, בפיתוח המו"פים ועוד. עם זאת החקלאים נאלצים לשלם מיסים גבוהים על ידי עלויות גבוהות של העובדים הזרים, מחירי המים ועוד. רק במדינת ישראל מחיר המים גבוהים לחקלאים על ידי משק מים סגור על חשבון החקלאי. זה לא קיים לא בתשתיות, לא בכבישים ולא ברכבת".

"הספרדים מנצחים אותנו בשווקים כי הם התאחדו בשיווק והולכים יד אחת. ואצלנו - הכל תלוי בהתארגנות שלנו. קנייה משותפת של משאבים וייצור או בייצור מונופסון שהוא ארגון של מוכרים וזה יכול להביא רווחים משותפים לחקלאים כמו מגדלי המלפפון באחיטוב" אמר וילן והוסיף כי המסר שלו מהוועידה הזאת, היא ''לא מה אנחנו אומרים לממשלה את זה אנחנו עושים במסגרת המו"מ, אלא מה אנחנו עושים באמת כדי להתחיל להוביל את המהלכים השיווקיים , להאמין אחד לשני ולעבוד יחד וזאת כדי להצליח ולהביא לרווחיות".

סגן הממונה על התקציבים באוצר: נספק כלים לחקלאים הפועלים ביעילות

בפאנל בנושא 'חיזוק היצואנים והיצוא בישראל ומתן פתרונות לענף הפלפל', שהתקיים במסגרת ועידת ישראל לחקלאות, הופיע סגן הממונה על התקציבים באוצר, אודי אדירי אשר דיבר על המתווה שלו בזמן משבר הפלפל בערבה: "בזמן המשבר של הפלפל התחלנו לבחון ולהבין את המצב מגורמי המקצוע במשרד החקלאות, התאחדות חקלאי ישראל ונציגי הערבה. מדובר היה במשבר שלא איפשר לחקלאים להתמודד איתו לבד ולכן המתווה מאפשר לחקלאים לעבור לגידולים אחרים. איפה שהחקלאות פועלת ביעילות כלכלית, המחויבות שלנו כממשלה היא לספק את הכלים באמצעות השקעות והלוואות במסגרת המתווה.  החשיבות של החקלאות בארץ למזון מהענף החקלאי וכתפיסת קרקע שתושבי ישראל נהנים לקבל תוצרת חקלאית ישראלית".

אדירי דיבר על המו"מ שמתקיים עם התאחדות חקלאי ישראל בנושא התכנית האסטרטגית לקידום החקלאות בישראל: "אנחנו במו"מ עם התאחדות חקלאי ישראל על כלל נושאי החקלאות. יש נושאים כמו עזרה למשקים קטנים לשרוד שיש יתרון לגודל. רמי לוי ניצח את המכולות. יש לדאוג לאספקת מוצרי חקלאות הנצרכים בישראל על ידי חקלאים ישראלים, אבל בתוך זה יש הרבה מה לעשות. מי שמנסה להיאבק על 300 לולים קטנים - מנהל מלחמה שלא ניתן לנהל אותה בכלכלה מודרנית. אנו כממשלה רוצים לקדם חקלאות. מאוד קשה לישראל לייצר יתרון תחרותי. ראיית המדינה היא שענף הפלפל מהוויה יתרון יחסי וככה המדינה מסתכלת על זה. ראיית החקלאות בישראל כענף כלכלי".

צריכים לדעת להתמודד עם אירופה

יו"ר קבוצת משוב ויו"ר ועידת ישראל לחקלאות, חיים אלוש אמר: "מתקיים כאן סיעור מוחות לאומי עם גורמים שונים מכל סוגי המתרס – גורמי הממשלה, נציגי ארגוני החקלאים, חקלאים וגורמים אקדמאים. יש לחזק את המשקים הקטנים. יש יתרון לגודל וצריך לדעת לחזק את המשק הקטן. אני מאמין שאם החקלאים יעסקו יותר בשיווק, יהיה מקום למשק הקטן ובכך מספר החקלאים יהיה בגרף של עליה. צריך לעשות את מה שהספרדים עשו בענף הפלפל - שלא ויתרו והחזירו אותו למפה. אנחנו צריכים לדעת להתמודד עם אירופה. עלינו להילחם שתהיה לנו חקלאות מקומית ומוצלחת"

יו"ר מכון וולקני, פרופ' יורם קפולניק: "החקלאות הישראלית היא חקלאות של נישות. המו"פ החקלאי הוא הרבה יותר איטי. חקלאות נישות נתמכת על שיווק, היא זריזה. המו"פ החקלאי אינו יכול להדביק את הפער הזה. בטווח הקצר יש לקחת מהמדף. יש לטפל בזנים של פלפל ששווקו. היתרון של המערכת השיווקית הגדולה כמו אגרקסקו היא שהיה לה קל להגיע למקומות שונים".