הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צפיפות בכלובים: ועדת הכלכלה דחתה את אישור תקנות מכסות הביצים


טיוטת התקנות של המועצה לענף הלול, כוללת הוספת חצי מיליון תרנגולות לכלובי תעשיית הביצים. יו''ר הוועדה איתן כבל: ''הממשלה הייתה אמורה להוביל מהלך של שדרוג הלולים כבר לפני עשור, אך דבר לא התקדם מאז''. ראש הממשלה וחברי-כנסת מכל סיעות הבית קראו להקצות תוספת מכסות רק ללולים ללא כלובים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-12-2015



תרנגולות בכלובי סוללה, צילום: באדיבות עמותת אנונימוס

ועדת הכלכלה של הכנסת סירבה היום לאשר את טיוטת תקנות המועצה לענף הלול, הקובעת את הכללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2016. משרד החקלאות ניסח טיוטה שמבקשת הגדלה של 7% במכסות, שמשמעותה יותר מחצי מיליון תרנגולות שיוחזקו בכלובי-סוללה. יו''ר הועדה חה''כ איתן כבל הבהיר כבר בפתח הדיון כי הממשלה הייתה אמורה להוביל מהלך של שדרוג הלולים כבר לפני עשור, אך דבר לא התקדם מאז.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

היו''ר כבל מתח ביקורת קשה על התנהלות הממשלה ומשרד החקלאות בעניין, ואף זעם על כך שהתקנות הוגשו לאישור הוועדה לפני מספר ימים, בעוד האישור נדרש עד סוף החודש. במהלך הדיון נרשמה התנגדות להעלאת המכסה מצד חברי כנסת רבים, מהקואליציה ומהאופוזיציה, והיו"ר כבל דרש ממשרד החקלאות לקבל הסברים מפורטים באשר לשאלה האם יש צורך אמיתי בהגדלת המכסה וכן דרש לדעת מתי יצא לדרך הליך שדרוג הלולים. הוא הבהיר כי הוועדה תקיים דיון נוסף בעניין ביום רביעי הבא ואמר: "האור בקצה המנהרה יצא בדיון הבא".

סמנכ"ל משרד החקלאות, אורי צוק בר, הציג את התקנות ואמר כי המכסה הארצית ל-2016 נקבעה לפי תחזיות הצריכה. לדבריו, בשנים האחרונות נרשם גידול בביקוש שהשוק המקומי לא מצליח לספק, ולכן השנה האחרונה הייתה שנת שיא ביבוא של מעל 300 מיליון ביצים. לפי התקנות שהציע משרד החקלאות, שטרם אושרו כאמור, המכסה הארצית ב-2016 תעמוד על 2.2 מיליארד ביצים, גידול של כ-7% לעומת המכסה הארצית השנה שעמדה על 2.05 מיליארד ביצים.

מנכ"ל ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, התייחס לחשש שהגדלת המכסה תביא להשמדת ביצים ואמר: "אין לנו כוונה לייצר עודף כי ההשמדה היא על חשבוננו". המגדלים שהשתתפו בדיון, בהם גם מגדלים ממרכז הארץ, הציגו עמדה אחידה לפיה שדרוג הלולים צריך להיות בכספי המדינה.

דב חנין: מצוקת החקלאים גדולה. הם צריכים סיוע ופתרונות אמיתיים

ח"כ תמר זנדברג הזכירה גם היא כי בשנים האחרונות מגיעות התקנות לאישור הוועדה ברגע האחרון, כשקוצר הזמן לא מאפשר לחברי הכנסת לבחון אותן לעומק, ובכל פעם יו"ר הוועדה נוזף במשרד החקלאות בעניין. ''סופר לנו כאן מפי משרד החקלאות על הגידול בצריכה, ויש נתונים על ירידה בצריכה. כוועדה אנחנו צריכים לבדוק את הנתונים הגולמיים ולראות מנין נובעת הבקשה להגדלת מכסה - ממחסור או משיקולים אחרים של תכנון השוק. הן מבחינת החקלאות והן מהזוית של זכויות בעלי-חיים, נכון ללכת לשוק המתוכנן על-ידי מכסות, כי עוסקים פה ביצורים חיים ובתוצרים שלהם, ומכסות זו הדרך היחידה לשמור על כמויות פחותות ולא להגיע לעודפים שמשמעותם פגיעה ביצורים חיים. דבר שני, שוק הלול הולך בישראל לכיוון של ענף ללא-כלובים. אנחנו הולכים בהקשר הזה אחרי מדינות העולם, שברבות מהן נאסר לגמרי השימוש בכלובים".

נציגת מגמה ירוקה, שירי חזק, אמרה כי מדובר בתוכנית הרסנית לבעלי החיים, שרוצים להעביר ברגע האחרון. זנדברג קראה שלא לאשר את התקנות, להפחית את מכסות הביצים ב-10% ולהשקיע בלולים ללא כלובים.

ח"כ יצחק וקנין, שפתח בגילוי נאות ואמר כי הוא מגדל מטילות ביישובו בגבול הצפון, אמר כי כולם רוצים איכות חיים ולולים כמו באירופה, אבל כדי לשדרג את הלולים המדינה צריכה להשקיע כסף בכך. היו"ר כבל הזכיר כי הוא התייצב תמיד להגנת המשק המשפחתי, אך הדבר לא עומד בסתירה למלחמה על זכויות בעלי החיים. "נמצא את נקודת האיזון הראויה", אמר.

ח"כ דב חנין: "מצוקת החקלאים גדולה. הם צריכים סיוע ופתרונות אמיתיים. מהצד השני ישנה מצוקה קשה של בעלי החיים ומהצד השלישי האינטרסים של הציבור. מדיניות אינטיליגנטית אמורה לדעת לתת תשובה לכל אלה. כרגע אין שום מדיניות בתחום. צריך לשאוף להפחתת המזון מן החי כדי להפחית סבל של בעלי-חיים וגם להקטין את הפגיעה בסביבה. לשם ההתקדמות לשם צריך לתת תשובות לחקלאים. יש כיום בישראל ירידה בצריכת הביצים. לכן אני לא מבין למה צריך להגדיל את המכסה לייצור הביצים. לשם הפחתת סבל התרנגולות עלינו לתת סיוע ותמרוץ לחקלאים לעבור ללולי מעוף ללא-כלובים כפי שנהוג באירופה".

מסר מראש הממשלה: לצמצם את הגידול במכסות ולחתור ללולים ללא-כלובים

ח"כ שרן השכל ציינה כי שוחחה בעניין עם ראש הממשלה, ואף סיפרה כי הוא ומשפחתו עברו לתזונה צמחונית והוא תומך בעמדה להפחית את הסבל מבעלי החיים. דבריה עוררו סערה וח"כ וקנין שאל כמה ראש הממשלה מוכן לשלם עבור זה. חבר הנהלת ארגון מגדלי העופות, שמעון ביטון, אמר: "רווחת העוף זה לא הכל, עם כל הכבוד ליפי הנפש – שיביאו את הכסף מראש הממשלה". גם היו"ר כבל ציין כי "מביא דברים בשם אומרם אמנם מביא גאולה לעולם, אך הפעם הוא היה צריך להביא גם כסף".

ח"כ נורית קורן יצאה מהדיון, וככשבה אליו אמרה כי קיבלה שיחה מראש הממשלה "המסר של ראש הממשלה הוא שהוא מבקש להתנגד להגדלת המכסה ולבחון את הנושא. אני מקווה שגם אני וגם ח"כ השכל נשכנע אותו להשקיע כסף בשדרוג הלולים".

היו"ר כבל סיכם את הדיון והבהיר כי אין בכוונתו להצביע על התקנות עד שלא יוצג לו כל המידע הרלוונטי, הן המידע לפיו הגיע משרד החקלאות למסקנה שצריך להעלות את המכסה ב-7% והן את התוכניות המפורטות למעבר לגידול ללא כלובים, לוח הזמנים שנקבע לכך והאם יש תקציב. הוא שב ומתח ביקורת על משרד החקלאות, שהגיש את התקנות באיחור, ואמר הוא לא מוכן לתת יד לפרסה הזו ודרש לבחון האם התחלה של הסדרה אמתית. עוד הבהיר היו"ר כי הוא דורש שהמידע יועבר לוועדה בהקדם, על מנת שניתן יהיה לקיים דיון נוסף בעניין עוד לפני סוף השנה, ותבע את השתתפותו של מנכ"ל משרד החקלאות בדיון הבא. "האור בקצה המנהרה יצא בדיון הבא – נגמר סבב הדיונים סביב המטילות", קבע ח"כ כבל.

ראש הממשלה מעדיף לתת פרנסה למגדלי הביצים בתורכיה

''התערבותו של ראש הממשלה בדיונים בועדת הכלכלה ובקשתו לעכב את אישור הגדלת יצור הביצים פוגעת במגדלים הישראלים'' אומר בתגובה מזכיר ארגון מגדלי עופות, מוטי אלקבץ. ''עיכוב ההחלטה תביא לכך שצרכני הביצים במדינת ישראל יספקו בעל כורחם פרנסה לחקלאים בתורכיה ובמדינות אחרות במקום לאחיהם בארץ ותגדיל את היבוא ללא סיבה.''

לדברי אלקבץ, בשנה האחרונה יובאה לישראל כמות שיא של 300 מיליון ביצים כדי לספק את הביקוש ההולך וגובר. ''למרות זאת איננו מבקשים מועדת הכלכלה תוספת מכסות במלוא הכמות אלא רק בחלקה, כשההנחה היא שגם לאחר התוספת יהיה צורך ביבוא משלים לקראת החגים, אם כי בכמות קטנה בהרבה מבשנה החולפת. המצב שבו מרכיב כה בסיסי בצריכת המזון של תושבי ישראל נשען על יבוא אינו בריא משום בחינה שהיא''.

''מגדלי העופות בישראל תומכים בהגדלת מספר לולי החופש כפי שמציעים ראש הממשלה, חברי כנסת וגורמים נוספים, אולם יש לעשות זאת במסגרת תוכנית מקיפה בעידוד הממשלה. יצור הביצים בלולי חופש יקר בהרבה מאשר בלולים הרגילים, אומר אלקבץ, ואי אפשר במצב הנוכחי להטיל את ההוצאה על הצרכנים. בכל מקרה, הלולים מהם מבוצע היבוא כיום הם לולים רגילים בתנאים דומים לאלו של הארץ ולכן מי שמתנגד להגדלת המכסות לא משנה דבר ביחס למטילות אלא מרחיק את הגידול מישראל. נכון יותר שמקסימום מהגידול יעשה כאן בארץ בפיקוח של השירותים הוטרינרים הישראלים'' אומר אלקבץ.

עמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות קראו להימנע מהגדלה מיותרת של המכסות מעבר לביקוש הצרכני, וככל שיש תוספת במכסות להקצותה ללולים ללא-כלובים. מהעמותות נמסר: "בתעשיית הביצים היחס לתרנגולות הוא כאל מכונות הטלה: כולאים אותן בכלובים צפופים שמותירים להן שטח של דף נייר, ורצפת הכלוב היא רשת ברזל אלכסונית - הן לא יכולות אפילו לעמוד בנוחות. המגמה בעולם היא לעבור ללולים ללא-כלובים, שהם לולים תעשייתיים לכל דבר, שרחוקים מלספק את צורכי התרנגולות - אך זהו הרע במיעוטו". קרוב ל-50% מהתרנגולות באירופה מוחזקות בלולים ללא כלובים. ביצים מלולים ללא כלובים מהוות 90% מהייצור בהולנד, 87% בגרמניה, 95% באוסטריה, 53% בבריטניה ו-100% בשוויץ. 34 מדינות אסרו על הכלובים הנהוגים בישראל, ושש אסרו לחלוטין כלובים - כולל מה שמכונה "כלובים מאובזרים".