הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרה תכנית המסדירה פתרון קבע להגנת התשתיות והמלונות בים המלח


התכנית תסדיר את ביצוע קציר המלח באגן הדרומי של ים המלח בו מצויות בריכות האידוי של כיל, ומהווה נדבך משלים להגנה על תשתיות ומלונות ים המלח אשר כבר מבוצעות, וכוללות בין היתר טיפול במערך מי התהום, הגבהת כביש 90 בחלקים שונים, הגבהת סוללות החוף ועוד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  30-12-2015



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

לאחר שנים של דיונים, אושרה תכנית המסדירה פתרון קבע להגנה על תשתיות ים המלח ובתי המלון באזור. הועדה הארצית לתכנון ובניה של תשתיות לאומיות (ות"ל) בראשות רו"ח אביגדור יצחקי אישרה בישיבתה אתמול (ב') תכנית המסדירה ביצוע קציר מלח בבריכות האידוי באגן הדרומי של ים המלח ושאיבת מים מהאגן הצפוני.  תכנית זו מהווה פתרון ארוך טווח להגנה על מלונות ים המלח ועל התשתיות הסמוכות ומאפשרת את המשך תפקוד מפעלי ים המלח.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

פעילות מפעלי ים המלח גורמת לשקיעת מלח בקרקעית בריכות האידוי ולעליית מפלס המים באגן הדרומי של הים, עליו מבוססות פעילויות הייצור של מפעלי ים המלח ומתחמי התיירות, וירידת מפלס המים באגן הצפוני של הים. עקב כך, נוצר צורך דחוף בפתרון משולב, יעיל וארוך טווח אשר ייצב את מפלס הבריכות לאורך זמן, ומאידך יאפשר הקמת תחנת שאיבה חדשה לרבות מערך נלווה של הולכת מי ים מהאגן הצפוני לבריכות האידוי.

התכנית מספקת פתרון אופטימאלי, בין השאר באמצעות הקמת תחנת שאיבה מצפון לנחל צאלים, אשר תחליף את התחנה הקיימת באזור שעתיד להתייבש. כמו כן יוקם מסוע להובלת המלח הנקצר מתחומי הבריכות הדרומיות אל האגן הצפוני.

התכנית קובעת הנחיות באשר לאופן ביצוע קציר המלח ופינויו מהבריכה, כך שיאפשר את התהליך התעשייתי של מפעלי כיל תוך מזעור ככל הניתן של הפגיעה הסביבתית והנופית או פגיעה בתפקוד בתי המלון.

התכנית תוכננה בהתאם להחלטת הממשלה לפתרון קציר המלח והשאיבה שאושר בשנת 2012, ומהווה נדבך משלים לפעולות הדחופות להגנה על תשתיות ומלונות ים המלח אשר כבר מבוצעות, וכוללות בין היתר טיפול במערך מי התהום, הגבהת כביש 90 בחלקים שונים, הגבהת סוללות החוף ועוד.

על פי המיתווה שסוכם בין המדינה לכיל בשנת 2012, תממן החברה  3.04 מיליארד שקלים מקציר המלח שעלותו נאמדת ב-3.8 מיליארד שקלים, ובשאר הסכום תישא המדינה.

לדברי יו"ר הועדה, רו"ח אביגדור יצחקי: ''התכנית שאושרה לאחר עבודה מעמיקה של אנשי המקצוע, מאזנת בין כלל הצרכים של הגורמים השונים, ומביאה בחשבון היבטים תעשייתיים, תיירותיים, סביבתיים והתיישבותיים כאחד''.