הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו''ר ועדת הכלכלה: הרבנות הראשית לא תהיה מונופול וזה יקרה עוד בחיי


דברי חה''כ איתן כבל נאמרו בדיון על עלות מונופול הכשרות, בעקבות תחקיר 'המערכת' ששודר אמש. ''אנחנו יוצאים למסע לא נגד הדת ולא מול הדת, אלא למען הדת''. ח''כ שטרן: הכשרות הפכה כר פעולה לחילול השם; מנכ''ל המשרד לשירותי דת: מי שרוצה מותג משלם יותר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  29-12-2015



מתוך תחקיר עובדה ערוץ 2

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה היום דיון בנושא עלויות הכשרות בישראל על מוצרי המזון, בעקבות תחקיר ששודר אתמול (ב') בתוכנית "המערכת" בערוץ 2.  מונופול הכשרות בישראל, בראשות הרבנות הראשית -הגוף שאחראי על תפעול מערך הכשרות בארץ, מגלגל מאות מיליוני שקלים בשנה. זהו גוף גדול שאין עליו פיקוח ועלותו גבוהה עבור הצרכנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

חה"כ שטרן (יש עתיד) אמר בפתח הדיון כי הציבור התייאש מהבעיות בנושאים של דת ומדינה מאחר שהבין שהמערכת הפוליטית לא תפתור אותם. "התוצאה של הייאוש היא שאנשים לא עוזבים את הרבנות אלא את היהדות. צריך לנתק את מה שדבק במערכת הכשרות, שהפכה כמעט למילה נרדפת לשחיתות". לדבריו, דוח האוצר שהוצג אתמול בתחקיר מעלה כי עלות העודפת של המונופול בכשרות היא 600 מיליון שקלים. "אם זה לא כלכלי אני לא יודע מה זה כלכלה ואם זה לא חברתי אני לא יודע מה זה חברה. הכשרות הפכה כר פעולה לחילול השם ולא לקידוש השם", אמר שטרן.

יו''ר ועדת הכלכלה איתן כבל אמר כי הקבוצה שנושאת בנטל הכלכלי הכבד ביותר של הכשרות זו הקבוצה הדתית הכי חלשה. ''מה שמפריע לי יותר מכל, שהרבנות לא עושה את עבודתה, בלשון המעטה. היא כאילו הרגולטור, אבל היא במקום הכי נמוך בשרשרת ההשגחה של המזון והיא חזקה רק על אלה שאין להם גב פוליטי. זה מאבק פוליטי שהוא כלכלי מאוד, ולא לוקחים שבויים בקרב הזה".

מנכ"ל המשרד לשירותי דת, עודד פלוס, אמר כי לפי מסמך של משרד התיירות, העלות הישירה של הכשרות היא רק 0.9% מהמחזור של בית מלון למשל. הכשרות לדבריו מוסיפה רק 30 אגורות למחיר קילו עוף שנמכר היום ב-17 שקלים ושכר המשגיחים עומד רק על 37 שקלים לשעה. "אנחנו לא אחראים על הבד"צים ומי שרוצה מותג משלם יותר. אני מסכים שמי שנושא בעול זה ציבור חלש, אבל הוא מוכן לשלם יותר", אמר פלוס.

ח"כ אורי מקלב התייחס לדרישה לתחרות בתחום הכשרות ואמר כי באותה מידה אפשר לעשות תחרות באישורי בריאות או כבאות בבתי מלון. היו"ר כבל וחברי כנסת נוספים העירו כי הדבר לא דומה. ח"כ שטרן אמר כי "כשלא מקפידים על בריאות אנשים מתים, אבל כשרות זה לא פיקוח נפש". ח"כ סופה לנדבר שאלה למה אוכל של כלבים צריך להיות כשר, או שמפו לשיער או אפילו חיתולים לתינוקות. לדבריה, תעשיית הכשרות מגלגלת 3 מיליארד שקל בשנה שנופל כנטל על האזרח. ח"כ רחל עזריה הוסיפה כי הרבנות לא מאפשרת יבוא של בשר שאוכלים אפילו בחסידויות יהודיות בחו"ל ושולחת משלחת רבנים שיפקחו על השחיטה – דבר שמייקר את הבשר בעד 20%.

הרב אהרון ליבוביץ', שהקים את "השגחה פרטית", אמר כי מונופול הכשרות של הרבנות לא רק שמייקר את הכשרות אלא מביא כשרות פחות טובה. "בהשגחה פרטית אנחנו באים להראות שאפשר אחרת, ושהתחרות לא רק על המחיר אלא גם על איכות השירות. היחס בין איכות למחיר זה כלכלה. כשהמשגיחה שלנו באה ודורשת שקיפות היא עושה זאת כדי להביא יותר לקוחות לבית העסק".

מנכ"ל התאחדות בתי המלון, נועז בר ניר, ציין כי העלות של הכשרות מהווה 3.3% מעלויות בתי המלון. הוא הוסיף כי הפגיעה במלונות היא לא רק בכשרות. "בשם הכשרות מונעים הרבה פעילויות שלא קשורות לאוכל, כמו אירועים. הבעיה היא לא עם הרבנות אלא חוסר הכפיפות של המועצות הדתיות המקומיות לרבנות הראשית, כל אחד לוקח את החוק לידיים וקובע את הכללים שלו".

מנכ"ל התאחדות בעלי האולמות, יהודה כהן: "בבני ברק אין אפילו אולם אחד עם תעודת כשרות של הרבנות – שם יש תחרות". לדבריו, הרבנות מתערבת אפילו באירועים אחרים כמו מסיבות סילבסטר, והדבר גורם נזק ומביא להתעניינות אפילו בוותיקן שרוצה לדעת איך מתייחסים לנוצרים. הוא הוסיף כי יש רבנים של מועצות דתיות שפותחים השגחה משלהם בנפרד וכי בשטח יש סחיטה מ-1,000 שקל בחודש ועד 15, אלף שקל בחודש.

ח"כ מקלב: "צריך לבדוק האם באמת מה שמניע את חבר הכנסת הוא אג'נדה, או משהו פופוליסטי". ח"כ שטרן לא נשאר חייב ושאל בציניות כי אולי המניע הוא כסף. ח"כ מקלב הוסיף כי הדיון לא צריך לעסוק בשאלה למה צריך כשרות אלא בהשפעת מחיר הכשרות על הצרכנות. הוא הוסיף כי למרות שהעלויות גבוהות הדרישה לכשרות מהדרין וכשרות בכלל רק הולכת ומתרחבת. היו"ר כבל העיר כי לא מדובר בדיון דתי, כל מקום שרוצה להגדיל תורה או לקחת כשרות גבוהה יותר יכול לעשות זאת, אבל אסור לכפות את זה עליו. "יש כאן גם אמונה דתית וגם כסף וזה שילוב קטלני".

היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי בכוונתו לקיים דיון נוסף בעניין, שכן הוועדה נגעה רק בקצה הקרחון של הבעיה. הוא הוסיף כי יפנה למנכ"ל המשרד לשירותי דת וידרוש תשובות בצורה מסודרת לשאלות שעלו בדיון. "אף אחד לא ייקח אותנו למקום של מאבק מול הדת, אנחנו יוצאים למסע לא נגד הדת ולא מול הדת אלא למען הדת. אנחנו יוצאים למסע קשה בשביל אלה שרוצים כשרות ושומרים על הדת – ונביא שינוי. הרבנות הראשית לא תהייה מונופול וזה יקרה עוד בחיי – לא יהיה כפל תשלום על אמונה", אמר.