הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרה תוספת של 4% במכסות הביצים ללולים ללא כלובי סוללה


בתום דיון סוער, אישרה הלילה ועדת הכלכלה את מכסת הביצים ל-2016 שמשמעה צפיפות גדולה יותר בכלובי התרנגולות. תוספת מכסות אושרה ללולים ללא כלובי סוללה. היו''ר כבל דרש שמשרד החקלאות יפעל לשדרוג לולי הסוללה באופן מידי, מהלך שהיה אמור להתחיל לפני עשור: ''לא מוכן לסבול יותר דיבורים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-12-2015



לא הטלה מודרני, צילום: דפנה יוריסטה - משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את תקנות המועצה לענף הלול, הקובעות את המכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2016, שהגיש משרד החקלאות. האישור התקבל לאחר דיון סוער שהופסק בשל התלהטות הרוחות וחודש לאחר מכן.   כמו כן אושרה תוספת של 4% במכסות לעידוד מגדלים בלולים ללא כלובי סוללה (לולי מעוף) ותוספות מכסה של כ-40 מיליון ביצים ליצרנים חדשים.


» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ביום שני האחרון, בדיון הראשון על מכסת הביצים בוועדת הכלכלה, דחתה הוועדה את הבקשה שהגיש משרד החקלאות להגדלה של 7% במכסות - שמשמעה יותר מחצי מיליון תרנגולות שיוחזקו בכלובי-סוללה. יו''ר הועדה חה''כ איתן כבל ציין כבר בפתח הדיון כי הממשלה הייתה אמורה להוביל מהלך של שדרוג הלולים כבר לפני עשור, אך דבר לא נעשה מאז.  כבל דרש ממשרד החקלאות לקבל הסברים מפורטים באשר לשאלה האם יש צורך אמיתי בהגדלת המכסה שבעקבותיה תגדל הצפיפות בלולים,  ודרש לדעת מתי עתיד לצאת דרך הליך השדרוג.

בהתאם לדרישת היו''ר בדיון הקודם, קיבלה היום ועדת הכלכלה הבהרות ממשרד החקלאות בנושא שדרוג הלולים ומעבר מלולי סוללה ללולי מעוף. בתום הדיון, אושרו התקנות והמכסה תעמוד השנה על 2.220 מיליארד ביצים, גידול של כ-7% לעומת השנה שעברה, בה עמדה המכסה על 2.05 מיליארד ביצים.

לכך נוספה, כאמור, תוספת של 4% במכסות לעידוד מגדלים בלולי מעוף, בהתאם לדרישת היו"ר כבל. כמו כן דרש היו"ר כי בתחילת השנה יחל משרד החקלאות בקידום שדרוג כל הלולים ומעבר לגידול בלולים ללא כלובי סוללה.

היו"ר כבל אף הודיע כי במהלך המחצית השנייה של חודש ינואר יקיים דיון משותף עם ועדת החינוך של הכנסת, שבה נדונות תקנות צער בעלי חיים שבמסגרתן ניתן יהיה לקדם את הרפורמה לשדרוג הלולים. "אני רוצה לראות התחלה של עבודה ולא מוכן לקבל יותר דיבורים", אמר כבל. הוא הוסיף כי החקלאים לא יוכלו לבצע את השדרוג בעצמם ודרש מחברי הכנסת מהקואליציה לסייע בגיוס תקציבים. "הוועדה מפקחת על משרד החקלאות ואם המשרד לא יידע לעמוד בהתחייבויות נדע מה לעשות". כבל הוסיף כי אין שום סיבה שתתקיים מערכת יחסים לא טובה בין החקלאים לבין אלה המגנים על זכויות בעלי החיים


כלובי סוללה צפופים, צילום: באדיבות עמותת אנונימוס

מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, ציין בדיון כי אם יושג התקציב, יוכל השדרוג להתבצע בתוך 5 שנים, ובמידה ולא - השדרוג יתבצע תוך 10 שנים. בן אליהו הוסיף כי המשרד מתנגד ללולי חופש, שלדבריו "יכולים לגרום למחלות ולנזקים רבים מבחינה וטרינרית". לדבריו הגדלת המכסה ב-7% לעומת השנה שעברה נועדה כדי לצמצם את היבוא, והציע תוספת של 3% למגדלים בלולים ללא כלובי סוללה. בעקבות דרישת הוועדה להעלות את התמריץ הסכימו המנכ"ל ונציגי המשרד להעלות את התוספת ל-4%.

במהלך הדיון התעמתו מגדלים עם נציגי ארגוני זכויות בעלי החיים וכן היו עימותים בין חברי הכנסת התומכים בעמדת המגדלים, בהם ח"כ יצחק וקנין וח"כ דוד ביטן, לבין חברי הכנסת שדרשו תמיכה גדולה יותר למעבר לגידול בלולי מעוף ללא כלובים, בהם ח"כ יעל כהן פארן, ח"כ שרן השכל וח"כ תמר זנדברג. בשלב מסוים החליט היו"ר כבל לסגור את הדיון ולצאת להפסקה. לאחר חידושו, הציעה חה"כ תמר זנדברג להוריד את התוספת למגדלים בלולים הישנים לטובת העלאת המכסות של מגדלים בלולים חדשים. ח"כ דוד ביטן מחה על כך ואמר כי התוספות כבר סוכמו בהתאם לדרישת היו"ר כבל והצעתה של זנדברג נדחתה.

'' האוצר לא ישקיע בשדרוג הלולים מאחר שאין הצדקה כלכלית בכך'' אמר חה''כ ועקנין . ''מחיר הביצה בלולי החופש יקר ב-30% ממחיר הביצה בלולים הישנים. עקרת הבית צריכה לשלם את זה והאוצר לא ייתן לזה יד".

אחד המגדלים מהישוב דובב שבצפון הארץ מחה על כך כי מדברים על רווחת העוף אבל לא מדברים על רווחת האדם. הוא סיפר כי תושבים רבים עוזבים את הענף ובמושב נותרו רק המבוגרים שמתפרנסים מ-800 עופות בלבד. "גם לילדים שלנו מגיע אולם ספורט ומגיע להם תנאים" אמר המגדל.

בתום הדיון הארוך והסוער שב ודרש היו''ר איתן כבל התחייבות מחברי הוועדה להוביל את הרפורמה לשדרוג הלולים, בתקנות צער בעלי החיים המונחות כאמור על שולחן ועדת החינוך. הוא פנה לח"כ ביטן מהקואליציה ואמר: "הרפורמה נחוצה ודחופה ואנחנו זקוקים לסיוע של חברי הקואליציה כדי להעבירה". ח"כ ביטן השיב כי בכוונתו לסייע.

ממשרד החקלאות נמסר כי התוספות שאושרו למכסות הביצים, צפויות להביא לצמצום היבוא ולחיזוק היצור המקומי. ''מאחר ובשנת 2015 היקף היבוא הגיע לכמות העולה על 300 מיליון ביצים, ומאחר והמשרד צופה עלייה בביקוש לביצים במהלך השנה, הגדלה זו נדרשת, אולם היא לא תמנע לגמרי את הצורך ביבוא משלים בתקופות החגים מאחר ולא כל ההגדלה תהיה אפקטיבית בשנת 2016''.

במשרד החקלאות מבקשים להדגיש, כי המשרד רואה חשיבות רבה בעידוד החקלאים להקמת לולים ללא כלובים (לולי מעוף), על כן, הביא בפני הוועדה הצעה לתגבור הקצאת המכסה הנוספת ב-4%. מעבר לכמות שתינתן לכלל המגדלים בלולים האחרים, אשר מקבלים 7%. ''יחד עם זאת, חשוב להבהיר כי לולי חופש במתכונתם הקיימת של גידול תרנגולות בחצר פתוחה, מהווים סיכון וטרינרי. החשש המרכזי מלולי החופש, נובע מהתפתחות סלמונלה ושפעת העופות הנובעות מהחשיפה לציפורים נודדות שמצויות בארץ בכמויות גדולות.'' נאמר בהודעת משרד החקלאות.