הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אמת מים מהתקופה הרומית נחשפה בערבה


האמה שהזרימה מים לעבר שטחים חקלאיים, נחשפה באתר 'תמר המקראית' ליד עין חצבה, שעל פי המקרא נבנתה על ידי שלמה המלך, ונזכרת בתיאורי הגבול הדרומי של הארץ המובטחת. ''מרתק לחשוב, כי כבר לפני שנים נבנו בלב המדבר מפעלי מים גדולים, אשר אפשרו את קיום האוכלוסייה במקום''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-12-2015



אמת המים העתיקה ב'תמר המקראית', צילום: יורם חיימי - רשות העתיקות

במהלך חפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות באתר 'תמר המקראית' שבערבה, נחשפה בשבועות האחרונים אמת מים עתיקה בת יותר מ-1000 שנים, וייתכן כי היא שייכת לתקופה הרומית (63 לפני הספירה ועד 324 לספירה).

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מאז שנת 1987 מתבצעות חפירות ועבודות ארכיאולוגיות באזור 'תמר המקראית', אך כנראה שגם לאחר פרק זמן שכזה, עדיין ניתן לאתר ממצאים ארכיאולוגים עתירי משמעות באזור. אמת המים נחשפה במסגרת הסדרת נחל חצבה, ביוזמת רשות ניקוז ערבה.

אמת המים ממוקמת באחד מהאתרים הארכיאולוגיים הגדולים בדרום הארץ המתפרס על פני כעשרה דונמים. לפי המקרא נבנתה "תמר המקראית" במדבר על ידי שלמה המלך, ליד עין חצבה. היא נזכרת במקרא בתיאורי הגבול הדרומי של הארץ המובטחת.

שרידי העיר מצויים במיקום שהיה אסטרטגי בעולם העתיק - על אם הדרך היורדת מעזה וממשית, דרך מעלה עקרבים, אל הערבה ועבר הירדן. החפירות באתר העלו במשך השנים ממצא עשיר, המשתרע על פני כ-1600 שנה. האתר פתוח למבקרים בניהול עמותת השושנה הפורחת, וניתן לראות בו שרידי מצודות מתקופת המקרא, מימי שלטון הנבטים, מהתקופה הרומית, הביזנטית והמוסלמית הקדומה - אז התקיימה במקום חווה חקלאית שמתיישביה עסקו בחקלאות שלחין, אשר נסמכה על עינות הערבה.


אמת המים העתיקה ב'תמר המקראית', צילום: יורם חיימי - רשות העתיקות

הארכיאולוג יורם חיימי, מנהל מחוז נגב דרומי ברשות העתיקות שניהל את החפירה: "אמת המים המרשימה שחשפנו, הזרימה מים לעבר השטחים החקלאיים. מרתק לחשוב, כי כבר לפני שנים נבנו בלב המדבר מפעלי מים גדולים, אשר אפשרו את קיום האוכלוסייה במקום".  הגילוי כאמור, מחזק את הידיעה כי החקלאות בערבה קיימת מזה אלפי שנים ומעצים את הצורך ללמוד על חקלאות האזור בימינו.

בתאריכים 20-21 בינואר 2016, תיערך בתחנת "יאיר", במו"פ ערבה תיכונה וצפונית, תערוכת החקלאות הגדולה בישראל, המשתרעת על פני 15 דונם של חממות וביתני תצוגה, בהם יציגו 200 חברות. המבקרים בתערוכה יוכלו לבקר באתרי הארכיאולוגיה הרבים באזור לרבות אמת המים שנחשפה.במסגרת התערוכה יוצגו גם ממצאים ארכיאולוגיים אחרים מהערבה. הכניסה ללא תשלום.
פרטים נוספים באתר התערוכה  -  www.aravaopenday.co.il