הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תכנית משרד החקלאות: פחים מוטמנים ותחנות האכלה לחתולי רחוב


הנוהל החדש נותן עדיפות במתן תמיכה לעיריות שיבצעו פעולות בנוסף לעיקור וסירוס חתולי הרחוב, ובתוך כך - הצבת עמדות האכלה מוסדרות לחתולים, פחי אשפה מוטמנים, מעקב וניטור. ''מתן תמיכה כספית ללא ביצוע פעולות אלה, לא יביאו לתוצאה הרצויה של מניעת ריבוי חתולי הרחוב''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  31-12-2015



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

משרד החקלאות ופיתוח הכפר פרסם היום (ה') תכנית למימון ניתוחי עיקור וסירוס לחתולי רחוב לשנת 2016. המשרד ערך שינויים מהותיים בנוהל החדש לעומת שנים קודמות ופועל לעודד אותה באמצעות הצבת פחי אשפה מוטמנים והקמת תחנות האכלה לחתולי רחוב. בהתאם לתוכנית תינתן תמיכה לעיריות ורשויות מקומיות לרבות איגודי ערים אשר יפעלו לביצוע ניתוחי עיקור וסירוס של חתולי רחוב. היקף התקציב הכולל הנו 4.5 מיליון ₪. 

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

התוכנית שגובשה על ידי המשרד נועדה להגביר את אפקטיביות פעולת הסירוס והעיקור, במטרה לצמצם את מספר החתולים במקומות בהם ריבויים מהווה מפגע סביבתי או תברואתי, והאחריות על יישומן הנה בסמכות העיריות והרשויות המקומיות בלבד.

התוכנית נותנת עדיפות במתן התמיכה לעיריות שיבצעו פעולות נוספות, ממקורות אחרים, אשר יסייעו למטרת הסירוס והעיקור לשמירה על רווחתם של חתולי הרחוב ובתוך כך - הצבת עמדות האכלה מוסדרות והצבת פחי אשפה מוטמנים או סגורים באופן שאינו מאפשר לחתולי הרחוב גישה לתוכם ומעקב וניטור אחר החתולים.

מהמחקרים שנבחנו בנושא, עולה כי מתן תמיכה כספית ללא ביצוע הפעולות שהתווספו לנוהל החדש, לא יביאו לתוצאה הרצויה. על כן ישנה חשיבות רבה לביצוען על ידי העיריות והרשויות המקומיות וזאת במטרה לדאוג לרווחת החתולים ומניעת בזבוז כספי ציבור.

אין משמעות לעיקור וסירוס חתולים בהיקף הקטן מ-75% מגודל אוכלוסייתם באותו אזור, מאחר ואם יסורסו או יעוקרו בהיקף קטן מזה, החתולים הנותרים ימשיכו בפעולת ההתרבות והמצב יחזור לקדמותו.

חתולים נודדים בטווח של קילומטרים בודדים, ועל כן הסירוס והעיקור יהיו אפקטיביים רק בישוב שאין בסמוך אליו ישוב או קבוצת ישובים, כך שהחתולים אינם יכולים לנדוד מישוב שלא ביצע את פעולת העיקור והסירוס באופן אפקטיבי, לישוב שפעל בדרך זו. על כן ניתנה בנוהל עדיפות לישובים מבודדים שיוכלו להביא לסירוס ועיקור בהיקף של 75% לפחות.

עוד עולה מהמחקרים כי פחי אשפה פתוחים, או האכלה לא מבוקרת של חתולים, גורמת להמשך התרבותם. על כן, ניתן בנוהל ניקוד נוסף לפחי אשפה מוטמנים או סגורים והסדרת פינות האכלה על מנת למנוע את הרעבתם.

הצבת עמדות האכלה ופחי אשפה על ידי העיריות והרשויות המקומיות, תסייע להימצאות החתולים במקומות מוגדרים, ובכך יתאפשרו מעקב ובקרה אחר יעילות פעולות הסירוס והעיקור על ידי העיריות והרשויות המקומיות.

משרד החקלאות פונה לרשויות המקומיות ולארגוני צער בעלי חיים להימנע מ"סימון" החתולים שסורסו או עוקרו על ידי כריתת חלק מהאוזן מאחר ויש בכך משום צער בעלי חיים. על העיריות והרשויות המקומיות למצוא חלופות לסימון החתולים בדרך אשר אינה פוגעת בהם.