הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בעין הסערה: דורבן מצוי חולץ ליד הכינרת


פקחי רשות הכינרת חילצו דורבן שנמצא שרוע על הכביש סמוך לחוף ברניקי בכינרת, כשהוא רועד מקור ולא מסוגל ללכת. הדורבן התחמם במשך הלילה ליד התנור במשרדי הרשות, ובבוקר הועבר לבית-חולים לחיות בר בספארי. אין הערכה מדויקת לגבי מספרם של הדרבנים בארץ, אך יחד עם זאת ברור שמצבם אינו שפיר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-01-2016



הדורבן שנמצא ליד הכינרת, צילום: שי מרדכי - רשות הטבע והגנים

בסוף השבוע האחרון, בעיצומו של מזג האוויר הסוער שפקד את ישראל, חילצו פקחי רשות הכינרת דורבן מצוי שנמצא שרוע על הכביש סמוך לחוף ברניקי בכינרת. הדורבן אותר בשעות הלילה המאוחרות, שהן שעות הפעילות העיקריות של הדורבנים, כשהם יוצאים לחפש מזון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשל הפציעה, התקשה הדורבן לנוע, ורעד מהגשם ומהקור העז. הפקחים אספו אותו למשרדי רשות הכינרת וכיסו אותו בשמיכה לצד תנור החימום. בשעות הבוקר הגיעו פקחי רשות הטבע והגנים והעבירו את הדרבן למרפאה לחיות-בר בספארי ברמת גן.

הדורבן המצוי הינו המכרסם הגדול ביותר שחי כיום ביבשת אסיה והיחיד מבין משפחת הדרבניים המצוי באופן טבעי בישראל. הוא נקרא כך בשל הדָּרְבָּנוֹת - הקוצים הארוכים המכסים את גופו. אורכו של הדרבן בדרך כלל הינו כ- 70 סנטימטרים ובמקרים חריגים יכול להגיע עד למטר.

הדרבן המצוי נפוץ באסיה - מטורקיה ומזרח הים התיכון דרך עיראק וחצי האי ערב ועד הודו. הוא נפוץ בכל רחבי ישראל, אם כי אוכלוסיתו בדרום הנגב דלילה למדי. הדרבנים חיים בשטחים פתוחים, בחולות, ביישובים, ביערות ובמדבריות וצפיפות האוכלוסייה שלהם עולה בקרבת אזורים חקלאיים. הם חיים לרוב בזוגות, ועם צאצאיהם שעוד לא בגרו.

הדרבן חי במערכת מחילות שאורכן יכול להגיע עד ל-17 מטר ולעומק של עד 2.5 מטר. הוא ניזון מעשבים, פקעות, שורשים ובצלים כגון עירית וסתוונית, ואף צמחים כגון תפוח אדמה. לעתים הדרבן אוכל גם מגידולי מטעים וגינות ירק, לכן הוא נמנה עם המזיקים לחקלאות.

האויב העיקרי של הדרבן, זה שממיט עליו סכנת כליה, הם הציידים. אוכלוסיית הדורבנים בישראל הולכת ומצטמצמת בשל ציד פרוע של פורעי חוק, המתפרנסים ממכירת הבשר בכפרים בעיקר באזור הכרמל והגליל. אין הערכה מדויקת לגבי מספרם של הדרבנים בארץ, אך יחד עם זאת ברור שמצבם אינו שפיר. בשנים האחרונות אוסרת רשות הטבע והגנים את ציד הדרבנים, אך לא ברור שדי בכך כדי להגן על קיומו של בעל חיים זה בארץ.