הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שרידי מצודה כנענית בת 3400 שנה נחשפו בלב נהריה


חלק מהממצאים שהתגלו יוצג לקהל בקומת המרתף של מגדל המגורים שעתיד להבנות במקום. נראה כי המצודה שימשה מרכז מנהלי ששרת את הספנים ששטו לאורך חופי הים. הממצאים מלמדים על קשרי מסחר ותרבות ענפים עם קפריסין ועם שאר אגן הים התיכון ועל סוג האספקה אותה רכשו יורדי הים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-01-2016



צילום אווירי של החפירה, גיא פיטוסי - באדיבות רשות העתיקות

שרידי מצודה בת 3400 שנה נחשפו בחפירה ארכיאולוגית ברחוב בלפור בנהריה, בקרבת חוף הים.  חלק מהשרידים ישולבו במגדל מגורים שצפוי להבנות במקום. כך הוחלט בסיכום בין מנהל רשות העתיקות ישראל חסון ומנהל חברת כוכב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי נמרוד גצוב, יאיר עמיצור וד"ר רון בארי, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, נראה כי המצודה שנחשפה שימשה מרכז מנהלי ששירת את הספנים ששטו לאורך חופי הים התיכון לפני 3400 שנה. לצד המצודה היה כנראה מעגן, ובחדריה נמצאו ממצאים רבים, בהם פסלוני חרס בדמות אדם ובעלי חיים, כלי נשק מברונזה, וכלי חרס מיובאים, המלמדים על קשרי מסחר ותרבות ענפים עם קפריסין ועם שאר אגן הים התיכון".

על פי הממצאים, נראה כי המצודה חרבה לפחות ארבע פעמים בשרפה עזה, וחזרו לבנותה מחדש. בשכבות השרפה נמצא שפע של גרעיני תבואה, קטניות וענבים. ממצא זה מעיד על האספקה אותה רכשו יורדי הים.


ידית קנקן שעליה טביעת חותם מתקופת הברונזה התיכונה, צילום: ערן גילוארג, באדיבות רשות העתיקות


ראש חץ עשוי ברונזה. צילום: ערן גילוארג, באדיבות רשות העתיקות


פסלוני נשים מתקופת הברונזה המאוחרת. צילום: ערן גילוארג, באדיבות רשות


שברי כלי חרס מעוטרים שיובאו מקפריסין ומיוון לפני 3400 שנה, צילום: ערן גילוארג, באדיבות רשות העתיקות

החפירה הגדולה, שניהלה רשות העתיקות בשיתוף עם קבוצות נוער, ובהם תלמידי תיכון שחקים מנהריה, התבצעה במסגרת תוכנית חברת 'כוכב' לבנות ברחוב מגדל מגורים רב-קומות. על רקע אופי ואיכות הממצאים, בקשה רשות העתיקות למצוא פתרון שיאפשר לשמור חלק מהשרידים לרווחת הציבור. כך, בסיועו של מתכנן הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז צפון במשרד הפנים האדריכל אלכס שפול, הוחלט שבקומת המרתף של הבנין יישמר ויוצג חלק מהמצודה, להנאת הדיירים והמבקרים.