הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חיידק סלמונלה נמצא בביצים מיובאות מאוקראינה


משרד הבריאות ומשרד החקלאות קוראים לציבור שלא להשתמש בביצים הנושאות את הסימון UA, המעיד שמקורן מאוקראינה. הביצים אינן משווקות כרגע בנקודות מכירה והן עשויות להימצא בבתי הצרכנים או במטבחים ציבוריים. יבוא הביצים מאוקראינה נעצר לאלתר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-01-2016



צילום משרד החקלאות ופיתוח העפר

חיידק סלמונלה מזן אנטריטידיס נמצא בביצים שיובאו מאוקראינה לישראל, בבדיקות רחבות שערכו משרדי החקלאות והבריאות לגילוי תת הזן החדש. ''הציבור מתבקש שלא להשתמש בביצים הנושאות עליהן את החותמת UA המעידה שמקורן ממדינת אוקראינה. חשוב להבהיר כי מדובר רק בביצים הנושאות חותמת זו ונמצאות כבר בבתי הצרכנים או במטבחים ציבוריים ואינן משווקות כיום בנקודות המכירה''. כך נמסר בהודעה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

משרד החקלאות דרש מהשירותים הווטרינריים באוקראינה לערוך תחקיר על מקור החיידק ועצר לאלתר את יבוא הביצים. משלוחי ביצים הנמצאים בדרך ממדינת אוקראינה לא יאושרו להפצה ולמכירה על ידי רשתות השיווק.

מרבית הביצים הנצרכות בישראל הן מתוצרת מקומית ומקור יבוא הביצים העיקרי לישראל הוא מספרד. משרד החקלאות פועל לשינוי מקורות ארצות הייבוא בכדי לספק את הביקוש לביצים.

מנהל שירותים וטרינריים במשרד החקלאות, ד"ר נדב גלאון: "סלמונלה הינו חיידק נפוץ מאוד, הנמצא בסביבה ובמגוון רחב של מוצרי מזון. על רקע המאמצים לאיתור חיידק הסלמונלה בישראל, נבדק באופן מתמיד כל מערך ייצור והפצת הביצים בישראל, במטרה לאתר, ככל שישנם, מקורות זיהום אפשריים במזון מן החי. הרחבת הניטור, נועדה לוודא שכמה שפחות חיידקי סלמונלה יגיעו לצרכן דרך ביצים או בשר עוף. חשוב להדגיש כי בישול מוצרים מן החי משמיד את חיידקי הסלמונלה, ויש להמשיך ולפעול בעניין זה על פי הנחיות משרד הבריאות, הן בצריכת המוצרים והן באופן הטיפול בהם. מאחר ויש חשש לסיכון מוגבר בביצים הנמכרות בשווקים לא מוסדרים, מבית לבית או ממכוניות, יש להקפיד על רכישת ביצים רק ברשתות השיווק, בחנויות ובמרכולים המוסדרים".

במשרדי החקלאות והבריאות מבקשים להדגיש שוב את כללי צריכת ביצים גם בשגרה.
יש לרכוש ביצים רק ממקור ידוע בלבד, שמופיע עליהן שם המשווק, חותמת ותאריך תפוגה ובאריזה סגורה.
יש להקפיד על קניה במקומות מורשים ולא בקניה בפתח הבית.
חשוב לבשל ביצים באופן מלא כגון ביצה קשה (בישול מלא משמיד חיידקים).
להימנע מאכילת ביצת עין או ביצה רכה.
איסור על אכילת / שתיית מזון המכיל ביצים לא מבושלות.
מומלץ לאחסן ביצים במקרר.
יש להקפיד על כל הכללים האמורים לעיל, במיוחד כאשר מדובר במזון עבור תינוקות, קשישים, או אנשים עם פגיעה במערכת החיסונית.