הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שגרירת אוסטרליה בישראל נטעה עץ ראשון מסוגו בגן הבוטני


Ms Andrea Faulkner, שגרירת אוסטרליה החדשה בישראל, נטעה הבוקר בגן הבוטני בירושלים עץ ראשון מסוגו בארץ - אגתיס חסון

שלומית קידר, פורטל החקלאות הישראלי  6-6-2010


בימים של בידוד בינלאומי הגיעה הבוקר (א') שגרירת אוסטרליה החדשה בישראל Ms Andrea Faulkner, בליווי המיליארדר היהודי אוסטרלי לאון פינק (בעלי פינק גרופ) לגן הבוטני בירושלים לחנוכת חלקת אוסטרליה החדשה בגן ולנטיעת עץ שהוא הראשון מסוגו בישראל.

בימים אלה מוקם בליבו של הגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים, גן תצוגה מיוחד הממוקם בחלקת אוסטרליה, על השביל הראשי במדרון הצופה אל בית הפרפרים.

הגן הוקם בתרומתה הנדיבה של משפחת פינק מאוסטרליה להנצחת כל בני המשפחה. התרומה כוללת צמחייה נדירה, חומר בוטני וציוד מיוחד ומוערכת במיליוני שקלים.

הגן הינו חסכני במים ומשולבים בו אלמנטים בוטניים וגננים נדירים - יש בו צמחים מיוחדים הדורשים טיפול מיוחד ומצד שני גם צמחים מוכרים בעלי מופע גנני מוצלח.

העץ שננטע על ידי השגרירה נקרא אגתיס חסון - עץ מחטני, אך בעל עלים רחבים. מוצאו של האגתיס בצפון אוסטרליה, והוא היחיד מסוגו בישראל.

צמחים בולטים נוספים שנמצאים בגן התצוגה

וולמיה אצילה
עץ נדיר בעולם וגם הוא ראשון מסוגו בישראל. הוולמיה נמצא ותואר למדע רק בשנות ה-90. ב-1994 מצא פקח של שמורת טבע בהרים הכחולים אשר בדר' מז' אוסטרליה עץ שלא הכיר. הוא חשד שמדובר בצמח חדש וצדק,. הצמח תואר זמן קצר לאחר מכן כוולמיה אצילה, מין חדש למדע המשויך למשפחת האראוקריים. מרתק שצמחי וולמיה מוכרים למדענים, אבל רק ממאובנים שגילם 2 מיליון שנה ויותר. למעשה זהו מאובן חי. באתר בו נמצא העץ מוכרים כמה עשרות עצים, אולם בבדיקה גנטית נמצא כי הם כמעט זהים גנטית. כיום מרבים את עצי הוולמיה בעזרת תרביות רקמה והן משווקות לגנים בוטניים בכל העולם

קסנטוראת פרייס
הקסנטוראות נשלחו לגן הבוטני באוניה מאוסטרליה לפני 3 שנים, הן בילו מאז בקרנטינה של הגן בתהליך שבו הושמדו החרקים שנמצאו בהם. הקרסטוראה או בשמה האנגלי Grass Tree היא צמח מיוחד מאד ובעלת גזע ובראשו ציצת עשב (מכאן שמה). למעשה הגזע מורכב מבסיסי עלים מיובשים ודחוסים, באמצע הגזע חלול ובו עוברת מערכת שורשים המקושרת לציצת העלים למעלה. הקסנטוראה גדלה לאט מאוד והצמחים שנשתלו בגן הם בגיל 100 שנה ויותר.

מקרוזמיית רידל
במעלה גן התצוגה נשתלו 3 צמחים הנראים כמו דקלים, אך אלה אינם דקלים אלא ציקסים - צמחים מיוחדים האופייניים ליבשות הדרומיות בעולם, שריד ליבשת גונדוונה שלא קיימת יותר. הציקסים הם מהצמחים הקדומים בעולם, בהם הפרי אינו סגור והזרעים חשופים. גם המקרוזמיות "בילו" 3 שנים בקרנטינת הגן עד ששוחררו לשתילה.

בנקסיות
בחלקת התצוגה יש כתמי חול, בכתמים אלו נשתלו בנקסיות ממינים שונים. הבנקסיה משתייכת למשפחת הפרוטאיים והיא מאופיינת בעלים מסוריים ותפרחות עבות ומרשימות. הבנקסיות הונבטו במשתלה ובגן הבוטני מקווים שהן יקלטו היטב בארץ