הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שנת 2016: מגמת שיפור בתוצאות סקר שאריות חומרי הדברה


מהסקר השנתי שמבצע משרד החקלאות עולה, כי בדגימות של דובדבן, ירקות תבלין, תות שדה וצנונית נמצאו שאריות ריסוס ברמה גבוהה מהמותר או שבוצע בהם שימוש בחומרי הדברה אסורים. עם זאת, 89% מהדגימות נמצאו תקינות ו-48% מהדגימות נמצאו ללא שאריות חומרי הדברה כלל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-02-2018



צילום: אורן אדלשטיין

בשנת 2016 נמצאו שיעורים בעלי חריגה גבוהה של שאריות חומרי הדברה בדובדבן, בירקות עלים, בתות שדה ובצנונית. כך עולה מהסקר השנתי שמבצע משרד החקלאות מידי שנה בתוצרת חקלאית צמחית, שנדגמת בשדות ובבתי האריזה.  נתונים אלו מעידים על כמויות של שאריות חומרי הדברה גבוהות מהמותר בחוק, או שמדובר בשימוש בחומרים שאינם מורשים בשימוש.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק


עם זאת בממצאי סקר 2016  אנו עדים למגמת עלייה נוספת באחוז הדגימות התקינות, העומדות כיום על כ-89%, מתוכן 48% נמצאו ללא שאריות חומרי הדברה כלל.  לשם השוואה, במהלך השנים 2015 ו- 2014 נמצאו 88% ו- 85% דגימות העומדות בתקן (בהתאמה). בשנת 2016, נבדקו 500 דוגמאות תוצרת טרייה של 50 זני ירקות ופירות בפריסה ארצית.

במשרד מבקשים להדגיש, כי ''רובן המוחלט של תוצאות הבדיקות תקינות. כמחצית מהחריגות (5% מתוך 11% חריגה) נמצאו כחריגות ברמה נמוכה עד מאוד, ונבעו ככל הנראה, בין היתר, מרחף של חומרי הדברה הנישאים באוויר משדות סמוכים, רמות סף של רגישות המכשור האנליטי המזהה חריגות אפסיות ועוד''.

בכמחצית מהחריגות הנותרות - 26 מקרים, נמצאו חריגות ברורות שבעקבותיהן התבצעה חקירה של מפקחי משרד החקלאות (פיצו"ח) לנסיבות האירוע, שהובילו בחלקן לקנסות מנהליים. ''יודגש, כי לא כל חריגה מסוכנת לבריאות, משמעות החריגות היא שימוש בחומרי הדברה הנעשה בניגוד להנחיות המשרד ל'חקלאות נאותה'. המשרד ימשיך וינטר את החקלאים הפועלים בניגוד להנחיותיו'' אומרים במשרד.

מתוך הממצאים עולה כי לא נמצאו חריגות כלל (שיעור חריגה 0%) באבטיח, אננס, בטטה, בצל יבש וירוק, חציל, כרוב, כרוב סיני, ליצ'י, מלון, מנגו, מנטה, משמש, פפיה, ארטישוק, קישוא, רוקולה, שום, שומר, תירס , תמר, תפוח, תפוח אדמה.

מחצית מסוגי הדגימות היו בירקות, ומחצית כללו פירות, הדרים ותבלינים.