הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות המים: הריסון בהקצאות מים יימשך


בהתאחדות חקלאי ישראל זועמים על ההחלטה ואומרים כי למרות שהתחזיות לחורף מראות על גידול אפשרי בכמות המשקעים, בחרה רשות המים לבצע קיצוץ במכסות המים לחקלאות לשנת 2019. ''לא נהיה 'שפחתה החרופה' של ממשלת ישראל ורשות המים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-10-2018



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בשל רצף השנים השחונות ומצב מקורות המים הטבעיים, הודיעה רשות המים על כוונתה להמשיך בריסון השימושים במים במהלך שנת 2019, בדומה לשנה הנוכחית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים  הצטרפו אלינו לפייסבוק

ההחלטה תוצא לשימוע ציבורי שלאחריו יתקיים דיון נוסף במועצת הרשות בו יוטמעו התובנות מהשימוע, ככל שיידרש, תוך בחינה וראייה כוללת של משק המים.

על-פי סיכום מצאי המים הטבעיים והמיוצרים לטובת הקצאות המים לצרכים ולשימושים השונים, וכן ההערכות המקצועיות ברשות המים - שנת 2019 עשויה להיות מעט טובה משנת 2018 - קצת מעל הממוצע השנתי.

בהתאחדות חקלאי ישראל זועמים על ההחלטה ואומרים כי למרות שהתחזיות לחורף מראות על גידול אפשרי בכמות המשקעים, בחרה רשות המים לבצע קיצוץ במכסות המים לחקלאות לשנת 2019.

מרשות המים נמסר, כי לנוכח רצף 5 שנות הבצורת עד עתה, ולאור מצבם החמור של מקורות המים הטבעיים - שהגרעון המצטבר בהם עומד על כ- 2.5 מיליארד קוב מים, ''הוחלט יש הכרח להמשיך ולרסן את השימושים במים, בכדי למנוע התדרדרות נוספת במצב מקורות המים, להבטיח את ההליכים הנדרשים לשיקומם. כמו כן, כי נדרש להיערך גם למצב בו התחזית המוקדמת המעט גבוהה מהממוצע לחורף הקרוב לא תתממש''.

על פי נתוני הרשות, מצב מקורות המים נכון להיום, ערב בחינת ההקצאות המים לשנת 2019, גרוע מזה שעמד בפנינו ערב שנת 2018, היות וגם השנה האחרונה הייתה שנה שחונה והתווספה ל-4 שקדמו לה.

''בשל המחסור האדיר במקורות המים הטבעיים (כ- 2.5 מיליארד קוב), נאלצה מועצת רשות המים בישיבתה, לחלק את המחסור, ועל כן החקלאות, הגינון הציבורי והטבע יקבלו כמויות מים בדומה לכמויות שקיבלו בשנה החולפת, כמויות העלולות להיות קטנות מהצרכים, אך אי אפשר לחלק את מה שאין'' נמסר בהודעת הרשות.

עוד נמסר מרשות המים, כי ''ההקצאות שנקבעו מאפשרות יצירת וודאות לכמויות מינימום למגזר החקלאי (בניגוד להסדר אותו דרש וקיבל משרד החקלאות בשנה החולפת – לדחות את ההחלטות על הקצאת המים לסוף החורף), כמו גם שמירה על מקורות המים הטבעיים ומניעת ירידה מתחת לקווים שחורים במקורות המים הטבעיים''.

''ככל שהחורף הבא עלינו לטובה ייטיב, ונקבל כמויות גשמים הגדולות מהצפוי, רשאי מנהל רשות המים בסוף החורף, להגדיל את כמויות המים המוקצות בהתאם. אנו גאים בעובדה שלמרות המצב הנדיר והקיצוני, מדינת ישראל מצליחה לשמר את מלוא הצרכים הביתיים, אך כולנו נדרשים להמשיך ולהתייעל בשימושי המים ולמנוע בזבוז. רשות המים לא תסכים ולא תאפשר בשום מקרה פגיעה במקורות המים הטבעיים, כפי שאנו רואים שנעשה בכל המדינות הסובבות אותנו''. אומרים ברשות המים.


הכנרת - מבט מהאוויר ספטמבר 2018, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה


"לא נהיה 'שפחתה החרופה' של ממשלת ישראל ורשות המים"

מהתאחדות חקלאי ישראל נמסר, כי ''ההתאחדות מתנגדת בכל תוקף לקצץ מראש את הכמות לחקלאות עוד בטרם ירדה טיפה אחת של גשם, והתחזיות אף מראות על גידול אפשרי של כ-50% לעומת הממוצע הרב שנתי . בטרם יתגלגלו הדברים למאבקים קשים אנו דורשים להסיר את ״המאכלת״ מגרונם של חקלאי ישראל".

התנגדות זו מצטרפת להתנגדותו של שר החקלאות ופיתוח הכפר, אורי אריאל לקיצוץ בהקצאות המים לחקלאות.

במכתב ששלח מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן ליו"ר רשות המים, גיורא שחם ולמנכ״ל משרד האנרגיה, אודי אדירי הדגיש וילן: "אין מצב שבו לכל המגזרים- הצרכנים הביתיים, הנוי העירוני, התעשייה והטבע מגדילים את מכסת המים ודווקא לחקלאים מקצצים. אנחנו דורשים לחזור לצריכת הבסיס של שנת 2017 שהייתה 310 מיליון קוב מים שפירים לחקלאות''.

עוד כותב וילן במכתבו כי, ''במידה ותחליטו לפגוע בנו, כנאמר בהצעתכם באופן בלתי מידתי ופוגע, נדרוש ישיבת ממשלה מיוחדת לנושא. להזכירכם, בשנה שחלפה הצענו קיצוץ מרצון בתמורה לפיצוי כספי ולא נענינו בחיוב. השנה מתהפכות היוצרות. התחזיות מראות על והפעם אתם ממליצים מראש לקצץ את הכמות לחקלאות עוד בטרם ירדה טיפה אחת של גשם".

"חקלאי ישראל לא יסכימו יותר להיות ״שפחתה החרופה״ של ממשלת ישראל ורשות המים. אנו דורשים מכם, בטרם יתגלגלו הדברים למאבקים קשים להסיר את ״המאכלת״ מגרונם של חקלאי ישראל". כותב וילן.

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "קיצוץ חד צדדי במים לחקלאות, וללא כל צורך, אומר שהחקלאים ייאלצו לייבש את שדותיהם כתוצאה מהקיצוץ. לא ייתכן שעדיין לא ירדה טיפה אחת של גשם וכבר רוצים לקצץ את המים לחקלאים".

התאחדות חקלאי ישראל הביאה לרשות המים ולמשרד האנרגיה הצעה שאומרת כי יש לקבוע כמות מים שנתית לחקלאות של 310 מיליון קוב. בנוסף, במידה והשנה תהיה שחונה יחסית כ-80% מהממוצע הרב שנתי , ההתאחדות מציעה לבצע קיצוץ מרצון בחודש ינואר.

עוד מציעה ההתאחדות שעל כל קוב שקוצץ ממכסת 2017, יינתן פיצוי של 3 ש״ח לקוב, וזאת לאחר שב-2017 גם קוצצו כ-60 מיליון קוב ולראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל , לא שולמה אפילו אגורה כפיצוי לחקלאים על הורדת אמצעי ייצור.

"המשך המחדל של ניהול משק המים"

יו''ר השדולה החקלאית בכנסת, ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) מסר בתגובה: "החלטת רשות המים לקצץ במכסות המים לחקלאות לשנת 2019 היא שערורייה והמשך המחדל של ניהול משק המים. לא יתכן שאת המחיר של התנהלות לקויה של הממשלה ושל רשות המים ישלמו רק החקלאים''.

''בשנת 2018 קוצצו באופן חד צדדי 50 מיליון קוב מים לחקלאים, ללא מתן פיצוי כספי. שנת 2019 צפויה להיות, לפי כל גורמי המקצוע גשומה יותר מהממוצע. על כן, לא ברור מדוע רשות המים מודיעה כבר עתה על כוונתה לקצץ קיצוץ משמעותי במכסות המים לחקלאות לשנת 2019. המשמעות היא פגיעה אנושה בחקלאות ואיום קיומי על החקלאים''.

''השדולה החקלאית בכנסת תומכת בעמדת שר החקלאות במאבקו למנוע את הקיצוץ וקוראת לו ליזום דיון דחוף בממשלה. במושב הכנסת הקרוב אזום באופן מיידי דיונים מיוחדים בנושא בוועדות הכספים, הכלכלה ובמליאת הכנסת''.

''הגיע הזמן שבממשלה יבינו שפגיעה בחקלאות משמעותה פגיעה בריבונות, בביטחון ובציונות. לכך אנחנו לא ניתן יד. אני קורא לראש הממשלה להיכנס לעובי הקורה, ואת ההחלטה על הקיצוץ החמור לקבל במליאת הממשלה ולא על ידי אוסף מקרי של פקידים". אומר ברושי.

ראש המועצה האזורית מרחבים שי חג'ג', התייחס גם הוא לכוונת רשות המים: "ביטחון המזון מתחיל במים. יש לפקוח את העיניים ולראות שהמדיניות הנוכחית מחסלת את המשק הישראלי, מבלי להסתכל קדימה ומבלי לדאוג לביטחון המזון של אזרחי ישראל. בפריסת העוגה התקציבית, תקציב הביטחון בישראל הוא הגדול ביותר, אך התפיסה מוטעית מיסודה. מה נעשה עם המטוסים הטובים ביותר בעולם, ללא מזון טרי? כבר הבנו שטוב שלא הסתמכנו על המים מטורקיה" ומוסיף "הפתרון פשוט ולא יקר. דווקא במדינה הזו בעת הזו הייתי מצפה שאף אחד לא יהמר על ביטחון המזון בישראל."

"אין חולק על סמכותה של רשות המים – ואף על חובתה – לתכנן את הקצאת המים לצרכנים, ובהם גם לחקלאים. אין חולק על כך שתכנון משק המים חייב להתבסס, בין היתר, על תחזיות המומחים לירידת הגשמים. אך דווקא כאשר התחזיות הן שהשנה יהיו עודפים ממתקני ההתפלה- אין שום סיבה לפגוע בחקלאות. פגיעה בחקלאות היא פגיעה באזרחי ישראל."