הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוטפים מכל כיוונים - סוגרים את המים לחקלאי עוטף עזה


החקלאים בנגב נאלצים להתמודד עם איום חדש ''מצד אחד החמאס מפציץ אותנו, רוצה שנפסיק לעבד את אדמתנו ושנברח מפה ומהצד האחר ממשלת ישראל, שמפציצה אותנו בגזרות כלכליות וכנראה גם היא רוצה שנרים ידיים ושנפסיק לעבוד פה''. האיחוד החקלאי: הגיע הזמן שרוה''מ יתערב למען חקלאי הנגב. מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל: הטלת הקנס היא תקיעת כדור בגבם הכלכלי של הישובים

מערכת פורטל החקלאות  26-3-2011


בשני ארגונים שמאגדים את חקלאי צפון הנגב ועוטף עזה, מושבי הנגב ומשקי הנגב, התקבלו מכתבים מרשות המים, על כוונה לסגור את המים לחקלאים שחרגו מהמכסה. מדובר בלמעלה מ-70 ישובים שנמצאים בעוטף עזה ועוסקים בחקלאות.

"מסתבר שאנו צריכים להיאבק בשתי חזיתות, החזית הביטחונית והחזית הכלכלית" אומר יאיר מנע מנכ"ל מושבי הנגב "מצד אחד החמאס מפציץ אותנו, רוצה שנפסיק לעבד את אדמתנו ושנברח מפה ומהצד האחר ממשלת ישראל, שמפציצה אותנו בגזרות כלכליות וכנראה גם היא רוצה שנרים ידיים ושנפסיק לעבוד פה".

עד חודש נובמבר 2010, לא חרגו חקלאי עוטף עזה ממכסת המים שהוקצתה להם ממי השפד"ן (כל המים לחקלאות בנגב הם מי שפדן ולא מי שתיה). הגשם הראשון הגיע לנגב רק בסוף דצמבר ואף מאוחר יותר, לאחר 10 חודשי יובש לפחות, והחקלאים, כדי שלא לאבד את כל היבול, נאלצו להשקות יותר. החקלאים שילמו את כל חובותיהם למקורות, כולל התעריף הגבוה שנקבע על חריגות, אך הם מסרבים לשלם את הקנס השרירותי הנוסף שהוטל עליהם ושמסתכם בכ – 30 מליון שקלים. בשל הסירוב לשלם, התקבלו השבוע מכתבים ממקורות, בהנחיית רשות המים, שמודיעים על סגירת המים לחקלאים.

"חקלאי הנגב נחושים ואמיצים. נמשיך לעבד את כל אדמות ישראל גם כשיורים עלינו וגם כאשר כל מיני פקידונים מנסים למנוע זאת מאיתנו" מוסיף יאיר מנע.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל לשר האוצר: תקיעת כדור בגבם הכלכלי של הישובים

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, פנה במכתב דחוף לשר האוצר, יובל שטייניץ, בבקשה שיתערב ויפעל לביטול הקנס. לדברי וילן, החריגה לא נבעה מבזבוז מים או התנהגות בלתי אחראית, אלא בעקבות עצירת גשמים ממושכת באזור צפון הנגב שהגיעה לשיא בחלקו הראשון של החורף הנוכחי. החקלאים נאלצו להשקות את שדותיהם כדי למנוע נזקי עתק ולהציל את היבולים.

''בימים אלו כשישובי הנגב נמצאים שוב בקו החזית הביטחונית לא יתכן שהממשלה תתקע כדור בגב הכלכלי שלהם ותאיים עליהם בקנסות דרקונים או סגירת המים לחקלאות שזהו מקור פרנסתם העיקרי'' כותב וילן לשר האוצר. ''נראה לי, בלתי סביר בעליל, כי ויכוח על 30 מיליון ש"ח לא ימצא את פתרונו ויסתיים בסגירת מים מידית לישובים! אבקשך להתערב בנושא מיידית ולהביא משבר זה לכלל סיום. אני משוכנע כי עם קורטוב של רצון טוב, ניתן להגיע לפתרון הוגן, לשביעות רצונם של כל הצדדים. אשמח ואהיה מוכן לסייע בכל הנדרש'' מסכם מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל את מכתבו.

האיחוד החקלאי: הגיע הזמן שרוה"מ יתערב למען חקלאי הנגב

מזכ"ל תנועת האיחוד החקלאי, דודו קוכמן, מביע היום את תמיכתו במאבק שמנהלים חקלאי הנגב ועוטף עזה ברשות המים. ''חקלאי הנגב כבר מזמן הפכו להיות חקלאי 'חוטף עזה' ומסתבר שאין גבול להתעמרות של רשות המים בהם'' בפנייתו לרוה"מ קורא לו קוכמן להתערב על מנת למצוא פתרון למשבר שנוצר ולאסור על רשות המים להפסיק את הזרמת המים לחקלאי הנגב ועוטף עזה.

"זו פשוט חוצפה" מוסיף קוכמן "החקלאים בנגב לא אחראים לכך שלא ירדו מספיק גשמים ואוי לה ליד שתעצור את הזרמת המים אליהם. הרי מדובר על כך שחקלאי הנגב מערערים על הקנס הדרקוני שהוטל עליהם ואין כל סיבה לרוץ ולסגור להם את המים. חקלאי האיחוד החקלאי תומכים ויתמכו באחיהם, חקלאי הנגב, שבגופם ממש עוצרים את הטרור ונצטרף לכל מחאה שתידרש מאיתנו" אומר קוכמן.

החקלאים לא מתכוונים לשבת בחיבוק ידיים ונחושים להילחם ולהיאבק על עתידם. בימים הקרובים אמור להתקיים כינוס חירום של חקלאי הנגב ועוטף עזה ולא מן הנמנע שיוחלט שם על "מרד מיסים" כללי. דדי רובינשטיין, מנכ"ל משקי הנגב, אמור להיפגש בתחילת השבוע עם מנכ"ל משרד החקלאות ועם שרת החקלאות, בניסיון לבטל את הקנס השרירותי שהוטל על החקלאים בנגב, שעשוי להיות גזר דין מות לחקלאות הציונית בנגב.

מחברת מקורות נמסר בתגובה כי החברה פועלת עפ"י חוק ובהתאם להנחיות רשות המים, הן בקביעת מחיר המים והן בעניין סגירת המים לחקלאים בגין חוב.