הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המבצע להצלתה של ''שדמית אדומת הכנף'' מגלגלי הטרקטורים


אפרוחי השדמית אדומת הכנף, המקננת בשדות, אינם יודעים להימלט מסכנה. צפרים וחקלאים משתפים פעולה במבצע לאיתורם כדי למנוע את מותם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-6-2012


השדמית היא מין ממשפחת החופמאים. השדמיות אוכלות חרקים תוך כדי תעופה כמו סנוניות, ומקננות בשדה ולכן נקראו בעבר-סנוניות השדה. כיום שמן נגזר מהמילה שדה (בו הן מקננות).

המראה היפהפה של השדמית הופך אותה לאחת הציפורים המועדפות על צלמי וחובבי הציפורים – סינר עדין שחור מקיף את גרונה, ו"ליפסטיק אדום" במקור.

השדמית היא ציפור מתלהקת, הדוגרת במושבות המונות לעתים עשרות זוגות, צדה את מזונה בלהקות, וגם נודדת בקבוצות גדולות. אוכלוסיה לא קטנה של שדמיות מקייצות ומקננות בישראל, ונודדות למזרח אפריקה בחורף.

בעבר, אוכלוסייתה של השדמית אדומת-כנף, כללה מאות זוגות בצפון הארץ: בעמק יזרעאל, בעמק החולה ובבית שאן. בעשורים האחרונים, בשל עליה באינטנסיביות של הפעילות החקלאית (השקיה, קילטור, ריסוס וכו'), השדמיות הולכות ונדחקות מהשדות, משום שלא נותרו להן מספיק שדות פנויים לקינון. כיום המושבה הגדולה ביותר של השדמיות היא בעמק החולה, אך רק 30 זוגות נותרו ממאות הזוגות שקיננו שם בעבר. ישנם עוד מספר זוגות בודדים בדרום רמת הגולן ובעמק יזרעאל. אין ספק שמצבה של השדמית מדרדר בישראל ובכלל בעולם כולו.

לשם כך, יזמו אנשי מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע בצפון, בשיתוף עם רט"ג, אגמון החולה והחקלאים, פרויקט מיוחד להצלת אוכלוסית השדמית. לפרויקט שתי מטרות: האחת, למצוא מקומות נוספים בהן השדמיות יוכלו לקנן ולמשוך אותן לשם באמצעות בובות וקולות. השניה, לשמור על המקומות בהן הן מקננות כיום- שדה בוטנים מדרום לאגמון. הפרוייקט כולל שיתוף פעולה הדוק עם חקלאי האיזור שנותנים לצפרים תוכניות גידול מלאות, תוכניות ריסוס והשקייה ועובדים בשיתוף פעולה על מנת שהשדמיות לא תפגענה וכמו-כן שלא יוסב נזק לגידולים החקלאיים.

השבוע, ביקשו הצפרים מחקלאי האזור להקדים את קציר האספסת, כדי למנוע את כניסתם של אפרוחי השדמית לשדה עוד בטרם למדו לעוף. האפרוחים הולכים על הקרקע, וברגע שמרגישים מאוימים- הם קופאים במקום ולכן נפגעים. מפעילי הפרוייקט פנו למתנדבים מהאיזור שישמשו כ"שמרטפים" למשך השבועיים הקרובים ויוודאו שהאפרוחים לא נכנסים לשדה איסוף האספסת.

נדב ישראלי, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע בעמק החולה: "השבוע הוא שבוע קריטי לשמירה על השדמיות. רק שיתוף פעולה פורה בין כל הגורמים יוכל להביא לכך שהציפורים המקסימות הללו ימשיכו להתקיים ולגדל את צאצאיהן בישראל"