הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''פרס המזון העולמי'' יוענק לד''ר דניאל הלל


ד''ר הלל יקבל את הפרס על הנחת המסד לניצול מרבי של שימוש יעיל במקורות מים בחקלאות באמצעות "מיקרו השקיה" ועל הישגיו שחוללו מהפך בחקלאות בלמעלה מ-30 מדינות, בהן מדינות ערביות. זו הפעם הראשונה שפרס המכון מוענק למדען ישראלי. ההודעה על הזוכה הוכרזה בטקס בוושינגטון, שבו נשאה שרת החוץ של ארה''ב הילארי קלינטון, את הנאום המרכזי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-6-2012


חוקר המים והקרקע ד''ר דניאל הלל, הוא הזוכה בפרס לשנת 2012 של "מכון פרס המזון העולמי", על תרומתו לפיתוח שיטות השקיה באזורים צחיחים. כך הודיעה אתמול (ג') ועדת הפרס. דר' הלל יקבל את הפרס על הנחת המסד לניצול מרבי של שימוש יעיל במקורות מים בחקלאות באמצעות שיטה שידועה כ"מיקרו השקיה", המשמשת בעיקר באזורים מוכי בצורת, בלמעלה מ-30 מדינות בעולם. הפרס בסך 250 אלף הדולרים יוענק לו בטקס שייערך ב-18 באוקטובר בדה מוין שבמדינת איווה.

זו הפעם הראשונה שפרס המכון מוענק למדען ישראלי. הארגון הודיע על הזכיה בטקס בוושינגטון, שבו נשאה שרת-החוץ של ארה"ב הילארי קלינטון, את הנאום המרכזי. "מים היו ועודם, מקור לדאגה משמעותית בסטייט דיפרטמנט. אנו מנסים למקד את תשומת לב הממשל שלנו ואת תשומת לבו של העולם כולו בחשיבות המאמצים להקדים תרופה למכה, לנסות למנוע משבר הרסני (של מחסור במים), שיתרחש אם לא נפעל בחוכמה ובנחישות. כך נאה וכך יאה שאנו מכבדים מישהו שמבין את התפקיד הקריטי שממלאים מים בחקלאות ואת חשיבות העיקרון 'חבל על כל טיפה'".

"עבודתו המדעית החלוצית בישראל חוללה מהפכה בתחום אספקת המזון במהלך חמשת העשורים האחרונים, בתחילה במזרח התיכון ולאחר מכן באזורים אחרים בעולם.'' נמסר בהודעה של ועדת הפרס. ''עבודתו הניחה את היסודות לניצול מקסימלי של מים בחקלאות, הגדילה את היקף היבולים וצמצמה למינימום את הפגיעה בסביבה''.

מנגנון ה"מיקרו-השקיה" מבוסס על נשיאת מים בצינורות דקיקים אל הגידולים החקלאיים, שם הם מטפטפים באופן מתמשך לאדמה ושומרים על אדמה לחה ומאווררת לאורך זמן. כך השורשים אינם נחנקים בגלל שפע מים.

נשיא קרן הפרס, קנת קווין, הסביר אתמול בטקס בוושינגטון כי הפרס מוענק לד''ר הלל לא רק בזכות ההישג הטכנולוגי, אלא גם בזכות שיתוף הפעולה שהצליח לגבש בתחום החקלאות עם מנהיגים ערביים במזרח התיכון, כשהוא מתגבר על מחסומים פוליטיים ותרבותיים. השיטות שפיתח סייעו במיוחד לקידום החקלאות במצרים, בירדן ובאיחוד האמירויות, מהן הגיעו לוועדת הפרס מספר מכתבי המלצה.

"הוא הצליח לחצות את הפער הבין-תרבותי עם הישגיו בתחום החקלאות, ולתת מענה לבעיה משותפת לשני הצדדים - כיצד לחלץ אנשים מעוני ולהפחית את הרעב באמצעות שיתוף פעולה", הסביר קווין. באזור בעולם בו השסעים - יהיו אתניים, פוליטיים, דתיים או דיפלומטיים - הם גדולים, הנה אדם שהקדיש את חייו למחקר שוחר שלום שתרם לגישור על הפערים הללו". אמר נשיא קרן הפרס קנת קווין.