הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ישראל ואתיופיה חתמו על מתווה הסכם לייבוא של דגני טֶף


שרת החקלאות אורית נוקד נועדה באדיס אבבה עם עמיתה מאתיופיה ובפגישה חתמו השניים על המתווה ליבוא דגן הטף המשמש לאפיית לחם הידוע כמאכל המסורתי של בני העדה האתיופית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-6-2012



הכנת אנג'רה בגונדר, צילום: monaxle מתוך ויקיפדיה

ישראל ואתיופיה חתמו על מתווה הסכם לייבוא של דגני טֶף, מאתיופיה לישראל. שרת החקלאות אורית נוקד נועדה באדיס אבבה עם עמיתה, ובפגישה חתמו השניים על המתווה.

קמח הטף מופק מדגן הגדל באתיופיה ומשמש לאפיית לחם האינג'רה הידוע כמאכל המסורתי של בני העדה האתיופית, ונחשב למוצר בסיסי ויומיומי בקרב רבים ממנה. על פי הערכות, יוצאי אתיופיה בארץ צורכים כשלוש מאות טונות של דגן טף בשנה. קמח הטף מתאים גם לחולי צליאק משום שהוא נטול גלוטן.

הטף הוא דגן שגדל בתנאי אקלים ייחודיים באפריקה ובשטח מישורי, ורק מעטים הצליחו לגדלו על אדמת החמרה הישראלית. באתיופיה, מקום גידולו העיקרי, ישנו מחסור חמור בדגן הטף. רשויות החקלאות האתיופיות מסרבות לספק תעודות מקור ליצואנים כדי לא לעודד יצוא של הטף משטחי המדינה, והכמות המעטה שיוצאת ממנה נשלחת עם תעודות מקור מזויפות. כיום, היבוא לישראל מתבצע בדרכים עקיפות ומורכבות שמייקרות את המוצר הסופי במידה רבה.

כזכור פרסמנו כאן לפני מספר ימים כי שרת החקלאות יצאה בשליחות חריגה לאתיופיה על מנת לנסות ולהשיג את פריצת הדרך המיוחלת בייבוא של קמח ה''טף'' לישראל. היום כאמור נחתם מתווה ההסכם ע''י שרי החקלאות של שתי המדינות.