הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אגודת הדקלאים: יצוא התמרים יגדל השנה ב-10%


בשל הדרישה הגוברת בשווקי אירופה לתמרים מישראל הידועים באיכותם וטעמם היחודי, והמודעות הציבורית הגוברת לערכם התזונתי והבריאותי, צופים באגודת הדקלאים כי התמרים יובילו בעתיד את היצוא החקלאי של ישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  5-8-2012


עונת גדיד התמרים השנתית החלה ברחבי הארץ, וההערכה באגודת ''הדקלאים'' היא, כי הכמות שתשווק בעונת 2012 תגיע לכ-19,830 טון (כ-70% מכלל התמרים הגדלים בארץ).

הזנים המובילים כמותית הם המג'הול, התמר הצהוב - ברהי, תמר הירדן - חיאני, דקל נור, ואחריהם החלאוי, זהידי, אמרי, דרי והחדראוי. כל הזנים מיועדים לשוק המקומי ולייצוא, כאשר ההעדפה היא על פי התמורה למגדל.

חזי אלמוג, מנהל השיווק של אגודת הדיקלאים, אומר כי השנה יצמח היקף הגידול ב-10% בהשוואה לשנה שעברה, כאשר היקף השיווק יחצה את רף 300 מיליון ₪. המג'הול הוא זן התמר העיקרי הגדל כיום בארץ ונחשב לאיכותי מסוגו בעולם. הוא גדול, בשרני, מתוק, בעל מופע מרשים ומשווק מעבר לים כמותג יוקרתי תחת המותג קינג סולומון. ישראל היא היצואנית מספר אחת בעולם של תמרי המג'הול. 30% מזן שנסחר בשווקים הבינלאומיים מגיע מישראל, ו-70% מיוצא על ידי עמותת הדקלאים של הארגונים האזוריים הקיבוציים - חבל איילות, בית שאן ועמק הירדן.

''גידול התמרים מצטיין בהתאמתו לאקלים המקומי ובפרט לאזור השבר הסורי אפריקני. הוא עמיד, זקוק לטמפרטורות גבוהות וניתן להשקות אותו במים מושבים ואף מליחים'' אומר יו''ר הדיקלאים דובי קדישאי. ''גידול תמרי המג'הול נחשב לרווחי במיוחד, ומדי שנה ניטעים עשרות אלפי עצים נוספים מהזן המבוקש. השנה שטח המטעים גדל והנטיעות הגדולות יותר התבצעו בבקעת הירדן, איזור ים המלח והערבה. סך הנטיעות החדשות בכל הזנים היה 21,000 עצים (מתוכם מג'הול כ- 20.000 עצים המשתרעים על כ- 2000 דונם). מפקד עצי התמר בישראל עומד בשנת 2012 על 550,008 עצים''.

לדברי קדישאי בתי האריזה של הדקלאים נמצאים בהליך של שדרוג אמצעי האריזה והמיון, תוך השקעות כספיות לא מבוטלות עם מכונות מיון ואריזה אוטומטיות על מנת לחסוך בכוח אדם ולייעל את מערכות הייצור.

בשל הדרישה הגוברת בשווקי אירופה לתמרים מישראל הידועים באיכותם וטעמם היחודי, והמודעות הציבורית הגוברת לערכם התזונתי והבריאותי, צופים באגודת הדקלאים כי התמרים יובילו בעתיד את היצוא החקלאי של ישראל, וכי שווי היצור בענף בעוד עשור יעלה על מיליארד שקלים.

הדיקלאים הנו קואופרטיב חקלאי שיתופי בבעלות מגדלי התמרים, המשווק את תוצרתו באופן ישיר ללקוחות בארץ ובעולם. בתאגיד חברים מגדלי תמרים מעמק הירדן, עמק בית שאן, וערבה דרומית.


ראיון עם שי שטרן, רכז מגדלי התמרים בעמקי הצפון