הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחר: יום הכלבת הבינלאומי


מחלת הכלבת היא מחלה וירלית קטלנית המועברת לאדם בנשיכת בעל חיים נגוע ונחשבת למחלה חשוכת מרפא. יום הכלבת הבינלאומי יצוין מחר במטרה לעורר מודעות ודרכים להתגוננות מפני המחלה הקשה. ד''ר שביט ממליץ על הצעדים להקטנת סכנת ההדבקות במחלה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-9-2012


מחר (28 בספטמבר 2012) יצוין יום הכלבת הבין לאומי, שמטרתו לעורר את המודעות למחלה הקשה והדרכים להתגוננות מפניה. רק החודש נפטר ישראלי ששהה במזרח הרחוק והיה נגוע במחלה, שאובחנה כנראה באיחור.

מחלת הכלבת הינה מחלה וירלית קטלנית, המועברת לאדם בנשיכת בעל חיים נגוע והיא נחשבת למחלה חשוכת מרפא. הוטרינר ד"ר גיל שביט מיסוד המעלה, מסביר כי מרגע שמופיעים סימנים קליניים של מחלת הכלבת, התוצאה תהיה מות החולה. ''בעולם ידועים מספר מקרים בודדים, בהם החלים החולה לאחר טיפול אינטנסיבי, כאשר כל מקרי ההחלמה, היו של אנשים שננשכו על ידי עטלפים. בעולם מתים מידי יום מעל 100 בני אדם מכלבת, בעיקר בהודו ובמזרח. בשנות ה-50 מתו בישראל ממחלת הכלבת מעל 20 בני אדם. מאז, הונהג חיסון חובה לכלבים ומספר המתים ירד לבודדים, מאז שנות ה-60.'' אומר דר' שביט.

בעוד שלמחלה אין תרופה, הרי שקיים חיסון הנחשב ליעיל. במקרה של נשיכת אדם על ידי בעל חיים חולה בכלבת, קיים פרוטוקול חיסונים שכאשר הוא ניתן בימים הראשונים שלאחר הנשיכה, טרום הופעת סמנים קליניים, סיכויי ההחלמה גבוהים מאוד. עוד מוסיף ד"ר שביט, כי בישראל רוב מקרי הכלבת בעבר אירעו כתוצאה מנשיכות תנים ושועלים. בשנים האחרונות, עיקר ההדבקה היא מכלבים משוטטים בצפון הארץ, כנראה כלבים שחדרו לארץ מלבנון ומסוריה. בישראל, קיים חיסון חובה כנגד כלבת בכלבים. החיסון ניתן לכל כלב החל מגיל 3 חודשים (בתוספת שבב) וזריקת דחף ניתנת לכלב כל שנה, במשך כל ימי חיי הכלב. בחתולים החיסון אינו חובה, אך מומלץ.

עיקר ההדבקה מתבצעת בזמן נשיכה. הוירוס נודד למוח על גבי תאי עצב, גורם לשינוי התנהגותי (תוקפנות, ריור, פחד ממים, ועוד), מגיע לבלוטות הרוק ושילוב של כלב תוקפן שהוירוס מצוי בבלוטות הרוק שלו, גורם להדבקה במקרה של נשיכה. חשוב לציין, כי לעיתים כלבים הלוקים בכלבת, אינם מראים סמני תוקפנות, אך קיימים סמנים עצביים כגון: הטיית ראש לכוון אחד וכו'.

''ככלל, בכל מקרה מוות של בעל החיים המראה סמנים עצביים, יש לחשוד בכלבת ולדווח לוטרינר" אומר ד"ר שביט וממליץ על צעדים להקטנת סכנת ההדבקות במחלה:
1. יש להקפיד על חיסון שנתי של הכלבים החל מגיל 3 חודשים.
2. יש להתרחק מכלבים משוטטים, תנים ושועלים. במידה ומאמצים כלב משוטט, יש להביאו מידית לבדיקת וטרינר. בשום מקרה אין להתקרב לכלב זר הנראה חולה או תוקפן ויש לדווח עליו לרופא הרשותי.
3. במידה וכלביכם ננשך, יש לחטא מיידית את מקום הנשיכה, לדווח מיד לוטרינר ולנסות לזהות את הכלב הנושך.
4. במידה ואדם ננשך על ידי כל בעל חיים שהוא (או חשוד שננשך), חשוב לחטא מיידית את מקום הנשיכה במים וסבון ולדווח לרופא המשפחה מיידית וכן ללשכת הבריאות ולוטרינר הרשותי.
הקפדה על הנ"ל, תקטין את סכנת החשיפה לכלבת.

שתהיה לכולנו שנה טובה ובריאה וגמר חתימה טובה.
לפרטים נוספים - דר' גיל שביט - 052-4830111