הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושר לשימוש: חומר הדברה מבוסס על תחליב שמן צמחי


2000 דונם של גידולי עגבניות בדרום הארץ כבר עברו לשימוש בתחליב צמחי טבעי להגנה ממזיקים. הפיתוח הישראלי החדש של חברת 'אגרו שלף' מאפשר צמצום של עד 80% בשימוש בחומרי הדברה כימיים. בכוונת החברה להרחיב את השימוש לגידולי ירקות ופירות נוספים ולאפשר לחקלאים לצמצם משמעותית את השימוש בחומרי ההדברה הכימיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-11-2012


עגבניות

יש תחליף לחומרי הדברה כימיים: משרד החקלאות אישר לשימוש פיתוח ישראלי חדש בשם "תמר טק" שמאפשר צמצום של עד 80% בשימוש בחומרי הדברה כימיים. הפיתוח של חברת ''אגרו שלף'' הוא תחליב המבוסס על שמן צמחי שמצפה את הירקות והפירות, מאפשר התמודדות עם מחלות בצמחים, ומדביר באופן טבעי מזיקים שונים.
 
האישור ניתן לאחר סדרה של ניסויי שדה שנערכו במשך חמש שנים בשיתוף חוקרים ממינהל המחקר החקלאי - מכון וולקני, והוכיחו את האפקטיביות של התחליב, לעיתים אף יותר מריסוס כימי. המחקר הוכיח כי התחליב יעיל בהתמודדות עם מחלות, חרקים, פטריות ומזיקים בחקלאות, כדוגמת: אקריות, כנימות, קימחון ועוד. יתרה מזאת, נמצא כי הוא יעיל גם במניעת הופעת מחלות בצמח מבעוד מועד, ועל כן ניתן לעשות בו שימוש לטובת מניעה של מחלות ונגעים עתידיים, עוד לפני שתקפו את הצמח.

» הצטרפו אלינו לדף הפייסבוק

מעבר להיותו פתרון ירוק וידידותי לסביבה ולאדם, התחליב בעל יתרונות רבים בהשוואה לחומרי ריסוס רגילים - הוא משתמר טוב בטמפרטורת החדר ואין צורך להוסיף לו חומרי שימור בניגוד לחומרי הדברה אחרים. השמן ממנו מפיקים את התחליב לריסוס, הוא זול יחסית וכמו כן, בגלל יעילותו, לא נדרשות כמויות גבוהות של ריסוס ממנו, בדומה לכמויות הנדרשות כאשר מדובר בחומרי הדברה כימיים.

התכשיר, שהרכב השמנים המדויק שלו נשמר בסודיות, אינו מסוכן בשום דרך לאדם, לצמחים, לבעלי חיים ואינו פוגע בסביבה ולכן ניתן להשתמש בו גם סמוך למועד הקטיף ולצרוך את התוצרת ללא חשש. הפיתוח החדשני נכנס לשימוש בשלב הראשון בגידול עגבניות וכיום כבר משתמשים בו בשטח של למעלה מ-2000 דונם המניבים כ-40 אלף טון של עגבניות רגילות ועגבניות שרי בדרום הארץ.
 
העגבניות הבריאותיות נמכרות ברשתות השיווק הגדולות ובחנויות ירקות ברחבי הארץ. בחברת אגרו שלף מציינים כי לעיתים נשארת שכבה דקיקה של שמן אשר נשטף בקלות במים ואין צורך לחשוש במקרה זה אלא להיפך.
 
בכוונת אגרו שלף להרחיב את השימוש ב"תמר טק" לגידולי ירקות ופירות נוספים ולאפשר לחקלאים לצמצם משמעותית את השימוש בחומרי ההדברה הכימיים. אגרו שלף היא בבעלות מעבדת שלפ, המתמחה בבדיקות ואבחון מחלות צמחים, ביחד עם שותפים.