הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרדי הממשלה רבים, והאזרח מפסיד


מערכת אחראיות הפיקוח על תחום המזון בישראל מסובכת ומסועפת, ומתחלקת בין כ-20 גופים ורשויות מקומיות. יש צורך אקוטי בגוף אחד שיהווה רשות מזון משותפת, דוגמת ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי - גוף שירכז את כל המידע הרלוונטי, ינהל, יפקח ויעניש

אורנית רז *  08-11-2012



התמונה באדיבות הארגון לחקלאות אורגנית

לאחרונה התפרסם דו"ח הלמ"ס שציין כי ישראל היא המשתמשת הכבדה ביותר בחומרי הדברה ב-OECD. אף שהאשם המיידי הוא משרד החקלאות, המצב קצת יותר מורכב. השימוש הרב בהדברה הוא סימפטום של מערכת ביורוקרטית, מסובכת ומסועפת. זו מערכת שבה אחריות הפיקוח על תחום המזון בישראל מתחלקת בין כ-20 גופים ורשויות מקומיות, בהם משרדי הבריאות, החקלאות, הגנת הסביבה והתמ"ת. בנוסף, אין ניהול משותף של המידע הקיים אצל גורמי הפיקוח על מזון, אין חלוקת עבודה מסודרת ואין מערכת מוסדרת של אכיפה יעילה ופיקוח.

הנה דוגמה עכשווית למצב: שמן זית מיובא נתפס על ידי משרד החקלאות ונחשד כמזויף. ואולם משרד הבריאות שהיה אמור להורות על הורדת המוצר באופן מיידי, לא עשה זאת. כך, השמן, הנחשד כמזויף ובו חומרים אסורים למאכל, עדיין עומד על המדפים, וקיימות דוגמאות רבות אחרות.

ממצאי סקר הלמ"ס מסתמכים על רכישת כימיקלים שעליה הצהירו חברות החומרים. המשמעות היא כי יש בישראל כמות עצומה של חומרי הדברה שלא אמורים להיות פה. אך המצב חמור הרבה יותר. לא מדובר רק בכמות. כבר לפני כמה חודשים פורסם דו"ח מבקר המדינה בנוגע לחומרת שאריות חומרי הדברה במזון, שבו צוינו גם היעדר הפיקוח וכשלים חמורים נוספים בתחום ההדברה. במלים פשוטות, לא רק הכמות מטרידה, אלא העובדה שאין לנו כל יכולת פיקוח על השימוש בחומרים אלה, אין אכיפה ולא קיים מנגנון אפקטיבי של ענישה.

ממצאים אלה ואחרים רק מחזקים את הטענה כי יש צורך אקוטי בגוף אחד שיהווה רשות מזון משותפת, דוגמת ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי - גוף שירכז את כל המידע הרלוונטי, ינהל, יפקח ויעניש. הצעת חוק שכזו כבר נדונה בכנסת, ואף שזכתה לברכת הדרך על ידי חברי ועדת הבריאות, נפלה בוועדת השרים. כל משרד חושש, ובצדק, שהגוף החדש ינכס לו מהסמכויות. וכך, כל זמן שמשרדי הממשלה יריבו בינם לבין עצמם למי "יהיה יותר גדול", ימשיך המצב להיות כפי שהוא כיום, והכאוס רק ימשיך ויגבר.

בכל הנוגע לייצור מזון, דרושה תפישה אחראית, סביבתית, שבריאות האדם, הקרקע ובעלי החיים עומדת בבסיסה. במדינה ששטחה הגיאוגרפי כה קטן, החקלאות האורגנית היא האלטרנטיבה היחידה למציאות קשה זו. לא פריווילגיה, כי אם כורח המציאות. בינתיים, כדי שלא רק הצרכנים האורגנים יוכלו ליהנות ממזון בטוח - אין מנוס אלא ללמוד מהאמריקאים ולהקים רשות מזון ארצית.


הכותבת - ד''ר אורנית רז היא מנכ''לית הארגון לחקלאות אורגנית וחוקרת בבית הספר למינהל עסקים ב-MIT
 

לטורים נוספים של ד''ר אורנית רז בפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה:
זה הסתיו עם הענן: טיפים לגידול תוצרת אורגנית
משרד החקלאות יגביר את הפיקוח על יבוא שמן זית אורגני
אפשר אחרת: שמן זית בלי כימיקלים ומזיקים
לא רק ג'אנק פוד: ארה''ב היא מעצמה אורנית
לפתוח את השנה עם תפוח בדבש אורגני
על הדבש האורגני - ועל העוקץ
הולך (גם) לעזה.. - תמר ישראלי
מהומה אורגנית על לא מאומה
סנדוויץ לבי''ס ? שוקולד out, טחינה אורגנית in
קריסת אגרקסקו טילטלה את המגזר החקלאי