הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת החלב מקימה מערך ייעוץ כלכלי, פיננסי ופנסיוני לרפתנים


זאת בעקבות יישום מתווה לוקר שעליו החליטה הממשלה במטרה להוריד את העלות הממוצעת ליצור חלב ולאפשר לרפתות קטנות למכור את המכסות שלהן לכאלה שירצו להתרחב. מועצת החלב תקים ותממן שירותי ייעוץ עבור הרפתנים המוגדרים 'יצרנים קטנים'. המערך יכלול מאגר יועצים מהשוק הפרטי אשר מתמחים בייעוץ כלכלי ובעלי הכרות מעמיקה עם תחומי הרפת

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-12-2012


מועצת החלב החלה בנקיטת צעדים ליישום מתווה לוקר לייעול ענף הבקר לחלב ומקימה מערך לייעוץ כלכלי פיננסי ופנסיוני לרפתנים העלולים להיפגע מיישום השינויים הצפויים בענף ולאלו שיבקשו להרחיב את הרפתות שלהם, כדי לעמוד במכסת המינימום החדשה של 700,000 ליטר חלב לרפת.

על פי מתווה לוקר, שמטרתו בין היתר להוריד את העלות הממוצעת לייצור חלב, הוחלט כי הממשלה תעודד מכירת מכסות בהיקף של 100 מיליון ליטר מסך המכסה הארצית ותאפשר לרפתות קטנות שמייצרות פחות מ-700 אלף ליטר למכור את המכסות לרפתות קטנות אחרות שמעוניינות לגדול.  התמיכה הממשלתית תבוא לידי ביטוי במתן מענקי פרישה לרפתנים המבקשים לפרוש בסך של 2.6 ₪ לליטר מכסה בשנת 2013 שילך ויפחת בהדרגה עד ל1.8 ₪ לליטר מכסה עד לשנת 2016.

לאור זאת, מועצת החלב החליטה להקים ולממן שירותי ייעוץ עבור הרפתנים המוגדרים על פי מתווה לוקר כ'יצרנים קטנים'. מערך היועצים של מועצת החלב יכלול מאגר יועצים מהשוק הפרטי אשר מתמחים בייעוץ כלכלי ובעלי הכרות מעמיקה עם תחומי הרפת. מועצת החלב תממן 75% מעלות הייעוץ עבור הרפת הנתמכת .
.
לדברי מנכ"ל מועצת החלב שייקה דרורי, מערך הייעוץ שמקימה המועצה יסייע במיוחד לאותם "יצרנים קטנים" שעלולים למצוא עצמם מחוץ לענף, לבחון את החלופות השונות העומדות בפניהם במסגרת הרפורמה על מנת שיוכלו לקבל את ההחלטה המיטבית מבחינתם לנוכח תנאי הסחר הצפויים בענף (מחירי תפוקות מול מחירי תשומות) ולהכין עבורם תוכנית פעולה לשיפור מערך הרפת ולהרחבתה או לפרישה מהענף.  הייעוץ יינתן בעיקר להיבטים הכלכליים, הפיננסיים והניהול העסקי של הרפת, תוך מתן דגש לניהול תזרים המזומנים ושקלול החלופות השונות.

"משק החלב הישראלי נמנה עם המובילים בעולם בזכות כל אותם רפתנים שמטפחים את העדר 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע ודואגים – תוך עבודה קשה, ולעיתים תחת ירי טילים וקטיושות, לשפר, לשדרג ולפתח את איכות החלב הישראלי" אומר שייקה דרורי ומדגיש כי מחובתה של מועצת החלב לוודא שגם מי שייאלץ לפרוש מהענף, ייעשה זאת בתנאים הטובים ביותר האפשריים ורק לאחר שיקול הדעת המתחייב. ''לרפתנים המחליטים להרחיב את הרפת, יציג היועץ המלווה תוכנית פעולה שתכלול ייעוץ בתחום הניהול, הארגון, השיווק, הכספים וכן פעולות נוספות הנדרשות לשיפור מערך הרפת והרחבתה. בעוד שלרפתנים המחליטים לפרוש, יציג היועץ תוכנית פרישה מהענף שתכלול את כל הידע הכרוך בתהליך (השימושים השונים במענקי הפרישה, שיקולי מס וכו').'' אומר דרורי.