הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בעקבות תחקיר כלבוטק: דרישה לסגור את משחטת תנובה


עמותות 'אנונימוס לזכויות בעלי-חיים' ו'תנו לחיות לחיות' הגישו תלונה למשטרה בגין עבירות חמורות על חוק צער בעלי-חיים במשחטת תנובה. פניה הועברה גם לשירותים הווטרינריים בדרישה לסגור את המשחטה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-12-2012



חישמול עגל בבית המטבחיים

חקירה סמויה בבית המטבחיים של "תנובה" ששודרה אמש (ה') בכלבוטק חושפת התעללות קשה בבעלי-חיים בבית המטבחיים הגדול בישראל. מיד לאחר שידור התחקיר הגישה עמותות "אנונימוס" תלונה למשטרה בה נטען לעבירות חמורות על חוק צער בעלי-חיים. "האחריות הפלילית להתעללות בבעלי-החיים היא בראש ובראשונה של תנובה ושל הנהלת בית-המטבחיים" נכתב בתלונה. "אלו הפקידו את בעלי-החיים בידי עובדים לא מיומנים, שלא עברו שום הכשרה מתאימה". כמו כן פנו "אנונימוס" ו"תנו לחיות לחיות" לשירותים הווטרינריים בדרישה לסגור את המשחטה מיידית ולהשעות את היתרי ההובלה של בעלי-חיים לשחיטה בו.

"התחקיר חושף התעללות שיטתית במשחטת תנובה'' אומר חגי כהן מ"אנונימוס". "העובדים תועדו מכים עגלים שרגליהם שבורות ואינם מצליחים לעמוד, מחשמלים אותם בכל חלקי גופם כשהם זועקים בכאב, וגוררים אותם על הקרקע במלגזה. לצערי, לא מדובר במקרים חריגים – התמונות ממחישות כי הממונים הנחו את העובדים להשתמש באמצעים אלו, וההתעללות היא דבר שבשגרה. כל שנותר לצרכנים לעשות הוא להצביע במזלג, ולסרב לממן מכיסם התעללות".

רבים מהעגלים במשחטה הגיעו לישראל במסעות ימיים מאוסטרליה. הארגונים צירפו לפנייתם לשירותים הווטרינריים חוות דעת של מומחית מטעם ה-RSPCA באוסטרליה, ד"ר בידה ג'ונס. ד"ר ג'ונס כתבה כי ניכרות בצילומים הפרות שיטתיות של תקנות בינלאומיות לבתי מטבחיים של ה-OIE, כמו גם של החקיקה האוסטרלית הנוגעת לטיפול בבעלי-חיים שיוצאו מאוסטרליה.

לצפייה בתחקיר כלבוטק לחצו כאן

בין ממצאי החקירה הסמויה:
• חשמול. עגלים חושמלו עשרות פעמים ברציפות, בחלקים שונים של הגוף, כולל הראש והאשכים, כדי לזרזם לשחיטה. עגלים שקרסו נגררו על הרצפה באמצעות מלגזות.
• גרירה אגרסיבית. טלאים נגררו על הקרקע כאשר הפועלים אוחזים אותם ברגל אחת.
• מכות, ועוד מכות. טלאים הוכו באופן חוזר ונשנה בראשם ובגופם. כמו כן תועדו פועלים עומדים ודורכים על טלאים, נשכבים או רוכבים עליהם, ומשליכים אותם באוויר.
• צפיפות וזוהמה. עד השחיטה, נכלאים העגלים במכלאות צפופות ומזוהמות, מתבוססים בהפרשותיהם, ללא גישה למזון, גם כאשר המתנתן אורכת יותר מיממה.
• התעללות בחסות ההנהלה. מנהל קו השחיטה תועד בתחקיר מגיב באדישות להתעללות בבעלי-חיים. אחראי הבטיחות, הממונה על הדרכת עובדים, תועד מנחה את החוקר הסמוי לחשמל עגלים דרך קבע ("יש לך שוקר - תן לעגל שוקר בתחת, הוא כבר יזוז").

מייד לאחר השידור הוצף דף הפייסבוק של תנובה בתגובות רבות של גולשים הקוראים להחרים את כל מוצרי החברה. חברת תנובה פירסמה אף תגובה רשמית בדף הפייסבוק בצירוף סרטון המביא את תגובת מנכ"ל אדום אדום, ארז וולף. בתגובה נכתב: "אנו מבקשים לומר באופן חד משמעי כי אנו מוקיעים התנהגות זו, מסתייגים ממנה והיא אינה מייצגת אותנו כחברה. ההתנהגות הגסה – כפי שהוצגה בסרטון – היא חריגה מכל הנהלים שלנו. עם היוודע לנו הפרטים נקטנו במספר צעדים מידיים: מנהל המפעל פורש בהסכמה מתפקידו ועבודתם של כל עובדי החברה הקבלנית המעורבים במקרה הופסקה לאלתר. בנוסף, בימים אלו מותקנות מצלמות בשטחי העבודה המדוברים, לשם הגברת הפיקוח והבקרה. כל העובדים, הן עובדי אדום אדום והן עובדי הקבלן, עוברים הכשרות וריענון נהלים, הכוללים התייחסות נאותה וטיפול ראוי בבעלי חיים. אנו חוזרים ומצהירים: עובד שיעבור על נהלים אלו לא יישאר בחברה. כפי שאנחנו מקפידים שאיכות המוצרים שלנו תהיה הגבוהה ביותר, ותעיד על כך שביעות הרצון של לקוחותינו, כך גם נקפיד שהתנהלות כזו לא תקרה שוב".

» הצטרפו לדף הפייסבוק שלנו - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה