הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ערך היצור החקלאי מהאבקת דבורים: כ-2.5 מיליארד שקלים בשנה


בכנס השנתי של ענף הדבש ע''ש הטייס והדבוראי תא''ל זוריק לב ז''ל, הוענק פרס יקיר הענף לנעמן דג, דבוראי ותיק ממושב לכיש, על הישגיו בתחום גידול הדבורים בישראל. דג, חברו הטוב של זוריק שנפל במלחמת יום הכיפורים, הגה ויזם את הרעיון לקיום הכנס, כדי להמשיך את פועלו לקידום ההבנה וההכרה בחשיבות הקריטית של דבורים בהאבקת גידולים חקלאיים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-12-2012



מימין: נעמן דג, שרת החקלאות ומנהל מועצת הדבש. צילום: תקשורות-יעל שביט

"ענף הדבורים הינו ייחודי, עתיק יומין וחשוב ביותר לפיתוח ענף החקלאות. ערך הייצור החקלאי הנובע מהאבקת הגידולים החקלאיים על ידי הדבורים, עומד על כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה, נתון הממחיש את חשיבות הענף ותרומתו לקיום גידולי חקלאות ותעשייה חקלאית, על כן יש לשמור על ענף זה למען הדורות הבאים בארץ". כך אמרה אתמול (ב') שרת החקלאות אורית נוקד בפתיחת כנס ענף הדבורים על שם הטייס והדבוראי תא"ל זוריק לב ז"ל. עוד ציינה השרה את הפרויקט הרחב לשנים הבאות בשיתוף משרד החקלאות וקק"ל לנטיעת אלפי דונמים של עצים צופניים שישמשו מזון לדבורים ויסייעו להמשך קיומן.

הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש אמר בכנס, כי בארץ ובעולם קיים חשש גדול לענף גידול הדבורים, לאור היעלמותן של שליש מכמות הדבורים בעולם. ''עתיד האנושות תלוי בהישרדות דבורי הדבש האחראיות להאבקת 80% מסך הגידולים החקלאיים בעולם. כמו כן, הן מספקות חומרי גלם לתרופות רבות ובעלות תפקיד משמעותי בתעשיות הטקסטיל, הבשמים והקוסמטיקה העולמיות. על כולנו להבטיח את בריאותה של הדבורה ולשמור על המשך קיומה מאחר והמערכת האקולוגית כפי שאנו מכירים אותה כיום מתאפשרת בזכות המעופפת הצהובה והקטנה''. אבידור הוסיף כי גם בישראל נערכת מועצת הדבש לקידום המודעות לצורך שמירה על ענף גידול הדבורים, בין היתר דרך קיום כנסים חשובים מסוג זה ומקיימת נטיעות צופניות ברחבי הארץ בשיתוף קק"ל, משרד החקלאות, משרד הביטחון וגופים נוספים.

במהלך הכנס, הוענק פרס יקיר ענף הדבורים בישראל לנעמן דג - דבוראי ותיק ממושב לכיש, על הישגיו בתחום גידול הדבורים בישראל. דג, חברו הטוב של זוריק לב ז"ל, הגה ויזם את רעיון הכנס עם נפילת חברו במלחמת יום הכיפורים, כדי להמשיך את פועלו של זוריק לקידום ההבנה וההכרה בחשיבות הקריטית של דבורים בהאבקת גידולים חקלאיים. דג היה פעיל במועצת הדבש ובארגון מגדלי דבורים ברוב התחומים, סייע לפרופ' אבשלום מזרחי לקיים כנס בינלאומי בנושא אפיתרפיה, ראשון מסוגו שהתקיים בארץ בתחילת שנות ה-80 וכשהוקמה חברת דבשים בשנת 1993 התבקש לעמוד בראש החברה וסייע לבסס את תפקידה בוויסות שוק הדבש. בשנת 1995 פרש דג מהעסקנות הציבורית בענף הדבורים וממשיך גם היום בגיל 75 לגדל דבורים באהבה גדולה, קם מדי בוקר, לובש את האוברול ויוצא לעבודת הכוורת. שרת החקלאות ברכה את דג ואמרה: "אני מברכת את נעמן דג יקיר הענף על תרומתו הרבה לקידום הענף בארץ ועל יוזמתו המבורכת לקיום כנס כה חשוב לענף הדבורים והחקלאות בארץ".

עוד השתתפו בכנס: חיים אפרת ממ"ר בכיר לגידול דבורים וממארגני הכנס, ד"ר הרמן הנדריקסמה מומחה לדבורים מהולנד, פרופ' שרון שפיר, המרכז לחקר דבורים ע"ש טריואקס הפקולטה לחקלאות רחובות, פרופ' נור צ'חנובסקי מינהל המחקר החקלאי, ד"ר מרדכי כהן (קדמון) פרויקטור לנטיעות צופניות, מדריכי שה"מ, חוקרים, מומחים מהארץ ומהעולם, ראשי ארגונים חקלאיים, דבוראים ועוד.