הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הכירו את החרקים ששומרים על הירקות שלכם


שימוש בקוקטייל של ארבעה מיני חרקים טורפים שניזונים מחרקים צמחוניים שומרים על הפלפלים שלכם נקיים מחומרי הדברה וממזיקים. באגודה החקלאית 'יופי של ירקות' עין-יהב, יצרנית הירקות הגדולה בארץ, מבססים את תהליך גידול הירקות על שיטות המפחיתות את השימוש בחומרי הדברה לרמה מינימאלית הנמוכה מכל תקן עולמי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-01-2013


באגודה החקלאית 'יופי של ירקות' עין-יהב, יצרנית הירקות הגדולה ביותר בארץ, מבססים את תהליך יצור הירקות על שיטות המפחיתות את השימוש בחומרי הדברה לרמה מינימאלית הנמוכה מכל תקן עולמי. זאת על ידי שילוב של בדיקות מעבדה והדברה ביולוגית באמצעות חרקים טורפים.

כאמצעי הגנה לגידולי הירקות משתמשים החקלאים בקוקטייל של ארבעה מיני חרקים טורפים אשר ניזונים מחרקים צמחוניים. הטורפים מפוזרים בשטחי הגידול לאורך כל העונה וצדים את הצמחוניים שמזיקים לתוצרת החקלאית. הקוקטייל מורכב מהפשפש הטורף 'אוריוס' ששומר על הירקות מפני המזיק תריפס. האקרית הטורפת 'סבירסקי' שאוכלת את כנימות עש ואת ביציהן. האקרית הטורפת 'פרסימיליס' שאוכלת אקריות אדומות צמחוניות ומזיקות. וצרעות טפיליות, שהורגת את רימות העלה. החרקים הטובים לא פוגעים בירקות מאחר והם אינם מעוניינים בהם. לאחר הקטיף, הירקות נשטפים היטב טרם שיווקם, כחלק מבקרת האיכות של עין יהב כדי לוודא שאף חרק לא תפס טרמפ על ירק.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו בפייסבוק

לדברי דניאל לב, מנכ"ל יופי של ירקות, ההדברה הביולוגית משולבת עם פיקוח שרותי מעבדה. חברת "דרך המעבדה" דוגמת ירקות מהשדות לכול אורך תהליך הגידול וטרם מועד השיווק שלהם, כדי לפקח שהם אינם מכילים חלקיקי ריסוס או חיידקים. הציוד החדיש מאפשר זיהוי של מאות חומרי הדברה שונים בבדיקה אחת, עם יכולות איתור של שארית חלקיק כימי אחד החבוי בתוך אלף מיליארד(טריליון) חלקיקי הירק האחרים.

הירקות מעין יהב אינם נקטפים לשיווק ללא אישור מהמעבדה. לאחר הקטיף הירקות מועברים במסלול בקרת האיכות כשכל ירק צריך לעבור בדיקה של שלושה פרמטרים לצורך מיון ייעודו לשוק הפרטי או לתעשיית המזון. למשל חציל שקיבל שריטה הפוגעת במראהו אינו מתאים לצרכן הפרטי אך טוב מאוד לתעשיה.

"יופי של ירקות" עין-יהב הינה אגודה חקלאית שיתופית שחברים בה 90% מהמשקים החקלאיים במושב עין-יהב שבערבה התיכונה. היקף השיווק של האגודה מוערך ב-34 אלף טון, מחציתם לישראל ומחציתם מיוצאים לאירופה וארה"ב.