הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חווה חקלאית בדואית ראשונה מסוגה תוקם בנגב


המיזם אותו מובילה קק''ל יחד עם הקהילה הבדואית בנגב,שתפעל על פי עקרונות של פיתוח בר-קיימא, הוכתרה כאחד מעשרת הפרויקטים הירוקים המובילים בישראל. הפרויקט משתרע על שטח של 2,874 דונם, מתוכם 200 דונם שטח בנוי הכולל מרכז מבקרים, דיר, מחלבה, אזור תעסוקה ועוד; 600 דונם שטח חקלאי ו-2,000 דונם שטח מיוער שישמש מעטפת ירוקה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-03-2013


בסוף חודש ינואר החלה הקמתה של חווה מדברית חקלאית בדואית ראשונה מסוגה בישראל בשולי יער יתיר ליד המועצה המקומית חוּרה . פרויקט  'ואדי עתיר' משתרע על שטח של 2,874 דונם, מתוכם 200 דונם של שטח בנוי הכולל מרכז מבקרים, דיר, מחלבה, אזור תעסוקה ועוד; 600 דונם שטח חקלאי ו-2,000 דונם שטח יער מוצע של קק"ל שישמש מעטפת ירוקה.

החווה המדברית החקלאית החדשה - מיזם מיוחד במינו, אותו מובילה קק"ל יחד עם הקהילה הבדואית בנגב, תפעל על פי עקרונות של פיתוח בר-קיימא. היא הוכתרה כאחד מעשרת הפרויקטים הירוקים המובילים בישראל ותביא לשינוי חברתי ושילוב נשים בדואיות בשוק העבודה. בימים אלו עוסקים אנשי השטח בהכשרת הקרקע ובתמיכה בהקמת הפרויקט בשיתוף פעולה מלא עם המועצה המקומית הבדואית חורה בנגב.

בחווה יבואו לידי ביטוי הניסיון והיכולות של האוכלוסייה הבדואית, והיא תתמקד בגידול עדרי צאן ופיתוח מוצרי בשר וחלב אורגניים, גידול צמחי מרפא וקוסמטיקה מדבריים הקיימים אצל הבדואים כבר מאות שנים, גידול ירקות בדואים מסורתיים, חידוש גידול של זנים מסורתיים, ופיתוח תיירות - החווה תהיה מוקד לפיתוח תכניות לימוד, מחקר והדרכה של תיירות אקולוגית.

החווה תפעל על פי ההנחיות של מעבדת הקיימות הבינלאומית בארצות הברית המתבססת על עקרונות הקיימות שפיתח ד"ר מיכאל בן אלי. לכן, השאיפה של החווה היא להיות סביבתית במלוא מובן המילה. יהיה שטח לטיפול בקומפוסט, מתקני החשמל יפעלו באנרגיה סולארית ויהיו בה מתקני מִחזור, כך שפסולת מתהליך ייצור אחד תהיה חומר גלם לתהליך ייצור אחר. שטח נוסף בחווה ישמש כשטח למרעה 'פראי'.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לפרויקט שותפים גורמים בינלאומיים וישראליים רבים, וקק"ל נרתמה לסייע בו כבר מראשיתו והקצתה עבורו שטחים נכבדים. קק"ל אף מגייסת תרומות לטובת הפרויקט בעזרת קק"ל ארה"ב ואנשי המקצוע שלה תורמים לו מהידע ומהניסיון הרב שצברו במאבק במדבור ובפיתוח תיירות אקולוגית.

לדברי יו"ר קק"ל אפי שטנצלר, לצד פרויקטים כגון הקמת ישובים, מאגרי מים חדשים, הכשרת שטחים לחקלאות שקק"ל מבצעת, מובילה ומשקיעה באזור הנגב, היא מקדמת פרויקטים באזור גם למגזר הבדואי. ''הפרויקט בחורה הוא דוגמה לפעילות משותפת שלנו עם המגזר הבדואי. קק"ל תעשה הכול כדי שהפרויקט החלוצי החשוב הזה יעלה ויצליח, תבצע את הכשרת הקרקע ואף מתכוונת להשקיע כ-5 מיליון ₪ באמצעות תרומת לשכת קק"ל ארה"ב. אין ספק שהפרויקט יהיה דוגמה מוחשית ליחסים חיוביים אמיתיים עם המגזר הבדואי".

לדברי ד"ר מוחמד אל-נבארי, ראש המועצה המקומית חורה: "פרויקט זה הוא פרויקט מיוחד מאוד בחורה, זו יוזמה שיצאה מתוך הקהילה ויצרה שותפות בין מגזרים שונים, משרדי ממשלה, קק"ל ופילנתרופים בארץ ובחו"ל. שטח זה שייך לקק"ל ואנו חייבים לה תודה מיוחדת לאור נכונותה לתרום ולסייע להצלחת הפרויקט".

פרויקט 'ואדי עתיר' מדגיש באופן מיוחד גם את הצד החברתי והקהילתי, הבאה לידי ביטוי של יכולת מקומית אותנטית, שמירה על איכות הסביבה וייצור מקומות עבודה, הם נושאים חשובים. קק"ל תומכת בפרויקט 'ואדי עתיר' בו הושם דגש גם על תחומים חברתיים חשובים כמו קידום מעמד האישה ועידוד הנשים להשתלבות במעגל העבודה. קרן קימת לישראל נרתמה לפרויקט מיד כשהחל לצעוד את צעדיו הראשונים. תומכת בפרויקט הראוי והתורם לחברה ולקהילה הבדואית.

לדברי יונס נבארי, מנהל הפרויקט: "בימים אלה ניתן לראות את תחילת עבודות תשתית במתחם כגון: עפר, מים, חשמל ותקשורת. ההקמה תיערך בשלבים ותימשך כשנתיים. מטרת המתחם גידולים ועבודת האדמה בתנאי מדבר".