הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''ריסוס הארבה עלול לפגוע בחקלאות האורגנית''


רוב החקלאות האורגנית מתרכזת בדרום הארץ ובארגון לחקלאות אורגנית מביעים חשש. היות וחומר ההדברה שמשתמשים בו לריסוס הארבה אסור בשימוש בחקלאות האורגנית ועלול לפסול אותה למשך שנתיים לפחות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-03-2013


משרד החקלאות הודיע אתמול (ה') בצהריים כי השתלט על נחילי הארבה שפלשו לישראל ממצרים, שמנו מליוני חגבים. היום (ששי) בצהריים נכנס נחיל נוסף לאזורנו והתמקם בניצנה ובאזור צאלים. במשרד החקלאות נערכים לרסס אותו מהאוויר ומהקרקע מחר עם אור ראשון.

הריסוס נועד למנוע פגיעה קשה ביבולים, ואכן הנזקים לחקלאות הודות לכך היו מזעריים ברמת נגב, אך הוא גם מעורר חשש לגורל היבולים האורגניים באזור. ''ריסוס הארבה בחומרי הדברה עלול לפגוע בשטחי חקלאות אורגנית ולפסול אותם לגידול לפחות לשנתיים'' כך כתבה השבוע אורנית רז, מנכ"לית הארגון לחקלאות ביולוגית אורגנית, למרים פרוינד מנהלת השרותים להגנת הצומח במשרד החקלאות ופיתוח הכפר.

ד''ר רז ציינה במכתבה כי קרוב ל-70% מהשטחים האורגניים ממוקמים בדרום הארץ, וכי חומרי ההדברה שבהם משתמשים היום לריסוס הארבה מכילים חומר שאסור מכל וכל בחקלאות האורגנית. ''במידה שריסוס זה יגיע לשטחים האורגניים, התוצרת תיפסל לאלתר לשיווק לתקופה ארוכה, של שנתיים לפחות. אנא הסבי את תשומת לבם של אנשיך לכך".  כתבה ד''ר רז.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתוך כך, היום (ששי) נמצאו פגרים של חסידות בנחל לבן  שליד ניצנה ע''י צפרים של החברה להגנת הטבע. ההערכה היא כי הן הורעלו מחומרי ההדברה נגד נחילי הארבה. הפגרים הועברו לבדיקות מעבדה. החברה להגנת הטבע קראה לרשות הטבע והגנים ולמשרד החקלאות שלא לפזר חומרי הדברה רעילים במקומות רגישים אקולוגית, בשל עונת הנדידה שהחלה.

התכשיר העיקרי להדברת הארבה הוא "קרטה" שמבוסס על החומר הפעיל Lambda Cyhalothrin. החומר הפעיל למבדה סיאלוטרין הוא קוטל חרקים המשווק בעולם כולו לטיפול במגוון של חרקים בגידולים, והוא משווק בין היתר לטיפול בתירס, בכותנה, בתפוחי אדמה, בדגנים שונים ובגפנים ברחבי העולם.