הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ירקות בתערוכה: עלי תרד ענקיים ועגבניות עשירות בליקופן


מעניין מה פופאי היה עושה אם בטעות היה מגיע לשדה של משה מדיני מנאות הכיכר ונתקל בעלי התרד הענקיים. התרד המרשים יוצג לראשונה בתערוכת פרש אגרו משוב, לצד מוצר הדגל של חברת האיכר ממושב שקף - עגבנית השרי 'יובל' עתירת הליקופן, ועוד ירקות ופירות מיוחדים וחדשים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-05-2013



עלי תרד ענקיים מנאות הכיכר. צילום אסי פרידמן

החקלאי משה מדיני מנאות הכיכר עושה שרירים לפופאי בתערוכת 2013 Fresh AgroMashov שתתקיים בחודש יוני בגני התערוכה בתל-אביב: מדיני יציג עלים של תרד, שכל אחד מהם מגיע ללא פחות מאשר גודלו של עלה תאנה. עלי התרד הענקיים והבשרניים, מוסיפים טעם דומיננטי לסלט, לממולאים ולתבשילים. סגולותיו הבריאותיות של התרד ידועות לכל: התרד עשיר בסידן שנספג באיטיות בגוף הודות לחומצה האוקסלית שקושרת אותו ומאטה באופן משמעותי את ספיגתו בגוף, הוא מכיל כמות גבוהה של ויטמינים, חומצה פולית, ברזל, סיבית תזונתיים ונוגדי חמצון.

מעטים יודעים זאת, אבל השיגעון של פופאי לשימורי תרד, נבע בכלל מטעות דפוס. במחקר שפורסם בשנות ה-30, הודפסה הנקודה העשרונית שלא במקומה, וכך פורסמה כמות ברזל הגבוהה פי 10 מערכו התזונתי האמיתי של התרד, שהפך מיד מקור השראה לדמות של פופאי, שזוכה בשרירים ובעוצמה לאחר אכילת תרד. התרד מכיל  1.9 מ"ג ברזל ל-60 גרם,  שחלק ממנו נספחים גם על ידי החומצה האוקסלית שבעלים.

מדיני יציג בתערוכה גם את 'חציל כוכב הערבה' בעל מבנה עגול, בגודל של אשכולית, ללא גרעינים ובעל טעם עסיסי. החציל שצבעו סגול-לבן עם עוקץ בצורת כוכב, אינו סופג שומן ויש בו 30% מים פחות מאשר בחציל רגיל.

האיכר הבריאות

מי שעוד תשתתף בתערוכה היא חברת האיכר, התאגדות של חקלאים ממושב שֶׁקֶף בחבל לכיש שתציג את מוצר הדגל שלה - עגבנית השרי "יובל", שפותחה על-ידי חברת הזרעים "טופ זרעים". יובל הפכה בשנים האחרונות למוצר מבוקש ביותר בקרב חובבי בישול הגורמה בישראל ומשווקת למסעדות יוקרה, לשפים בבתי מלון, ולשווקי האיכרים ברחבי הארץ.  העגבניה הפכה לאורחת קבועה בתכניות 'מאסטר שף' בערוץ 2 וזכתה בכמה וכמה פרסים בתחרויות מתכונים. ה"יובל" היא עגבנייה ממשפחת עגבניות ה"זברה" המאופיינות בקווים זעירים ירוקים על קליפת הפרי, ומשווקת במהלך כל השנה.

מנכ"ל חברת "האיכר" איתן רוזנבלט אומר כי ניתן למצוא את העגבניה בכל מסעדת גורמה שמכבדת את עצמה ''אנחנו מגדלים את היובל גם לייצוא, אך מרבית היבול מיועד לשוק המקומי. את ה'יובל' אנחנו מייצאים בעיקר למדינות מערב אירופה, לספרד, הולנד, צרפת, גרמניה ועוד".

גבע אוחנה, מבעלי החברה, מוסיף כי אחד הדברים המדהימים ב'יובל' היא העובדה כי היא עתירה בליקופן - פי שלושה מעגבנייה רגילה. למרות הריכוז הגבוה הצליחו המפתחים מחברת 'טופ זרעים' להפוך אותה לעגבניה טעימה במיוחד. ''בבדיקות סוכר שערכנו הגענו לרמות סוכר (בריקס) גבוהות מאוד. ה'יובל' היא עגבניה בריאה מאוד וטעימה מאוד".

ליקופן הוא פיגמנט מסוג קרוטינואיד בצבע אדום מבריק, המצוי בעגבניות ובפירות אדומים. הליקופן השכיח ביותר בגוף האדם, נמנה על נוגדי החמצון הקרוטינואידים החזקים ביותר. שמו נגזר משמה המדעי של העגבנייה, Solanum lycopersicum. הודות לעובדה שהוא נמצא בכל מקום, ליקופן הותר לשימוש גם כצבע מאכל. קיימות עדויות לכך שצריכה תכופה של מזונות עשירים בליקופן קשורה בסיכון מופחת של מחלות לב וכלי דם, סרטן (בעיקר סרטן הערמונית), סוכרת, דלדול עצם, ואפילו עקרות גברית. אפשר לייחס לליקופן גם את הפחתת הסיכון לסרטן הפה, וכן את מניעת הזדקנות העור.


עגבניות יובל מבית האיכר שבמושב שקף

התערוכה הבינלאומית Fresh AgroMashov לייצור ושיווק תוצרת חקלאית טרייה, אשר תתקיים בפעם ה-23 ברציפות, מהווה במה מרכזית ויחידה למפגש מקצועי בין מגדלים, סיטונאים, יצואנים ויבואנים של שיווק תוצרת חקלאית טרייה מהארץ ומחו"ל (ירקות, פירות, פרחים ותוצרת מן החי).

ועידת ישראל ה-3 לחקלאות - במה לדיון ציבורי בסוגיות עקרוניות וערכיות הנוגעות לתרומת החקלאות והחקלאים בישראל לחברה, לכלכלה, לביטחון ולאספקת המזון הסדירה לאוכלוסיית ישראל. ועידת ישראל לחקלאות התקיימה לראשונה באוקטובר 2010 בקיבוץ כפר בלום במעמד נשיא המדינה שמעון פרס. השנה תתקיים הוועידה ביום השני של התערוכה.


 11-12.6.2013 בגני התערוכה ת"א
שעות פעילות: יום ג': 18:00-10:00; יום ד': 18:00-10:00
לפרטים נוספים: טל': 08.6273838, אתר התערוכה: www.agro.mashovgroup.net