הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


דרך עתיקה מהתקופה הרומית נחשפה בצפון ירושלים


קטע הדרך בן 1800 שנה שהתגלה בבית חנינא בירושלים, שייך למערך כבישים של האימפריה הרומית שהתחיל ביפו, עבר דרך בית חורון והגיע לירושלים העתיקה. הרומאים ייחסו חשיבות רבה לדרכים באימפריה, והשקיעו את מיטב כספם והעזרים הטכנולוגיים של התקופה על מנת לרשת אותה בכבישים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-06-2013



צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות

דרך עתיקה מהתקופה הרומית (המאות 2-4 לספירה) שהובילה מיפו לירושלים, נחשפה במהלך השבועיים האחרונים בשכונת בית חנינא בצפון ירושלים, במסגרת חפירה ארכיאולוגית של רשות העתיקות, לפני הנחת צינור ניקוז ע"י חברת מוריה. הדרך בת כ-1800 שנים, שרוחבה 8 מטרים, מורכבת מאבנים גדולות ושטוחות שהותאמו זו לזו, על מנת ליצור משטח נוח להליכה, ותחומה משני צידיה באבני שפה. חלק מהאבנים נשחקו מאוד, דבר שמעיד על השימוש הרב שנעשה בדרך, שאף עברה סדרה של תיקונים לאורך השנים.

לדברי מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות דוד יגר, מספר קטעים של הדרך נחפרו בעבר ע"י משלחות מחקר של רשות העתיקות, אך השתמרות כזאת לא נתגלתה עד כה בתחומי העיר ירושלים. הרומאים ייחסו חשיבות רבה לדרכים באימפריה. הם השקיעו את מיטב כספם וגייסו את מיטב העזרים הטכנולוגיים של התקופה על מנת לרשת אותה בכבישים. אלה שירתו את המינהל, הצבא, הכלכלה והציבור לצורך מעבר יעיל ובטוח. לאורך הכבישים נבנו תחנות ופונדקי דרכים, וכן מצודות להגנה על העוברים והשבים. הסלילה ואחזקת הדרכים הוטלו על יחידות הצבא, אך גם האזרחים השתתפו בעבודות כחלק מהחובות שהוטלו עליהם ע"י השלטונות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

קטע הדרך שהתגלה בחפירות רשות העתיקות בבית חנינא, הוא חלק ממערך כבישים אימפריאלי שהוביל לירושלים ממישור החוף. כבישים אלה מוכרים הן מן המקורות ההיסטוריים, והן מן החפירות הארכיאולוגיות. שתי דרכים עיקריות הובילו בתקופה הרומית מירושלים ליפו: האחת דרך בית חורון והשנייה דרך שער הגיא. הדרך שלפנינו היא קטע מהדרך לירושלים העובר דרך בית חורון. תוואי של דרך זו החל ביפו ועבר בעיר לוד שם התפצלה הדרך לשני כיוונים שונים: האחד לכיוון שער הגיא והשני דרך מודיעין לאורך תוואי כביש 443 של ימינו עד לבית חורון משם הדרך המשיכה מזרחה עד לביר נבאלא ופנתה דרומה לכפר שאול שם התחברה לדרך גב ההר שהובילה לעיר העתיקה. ניתן לראות כי דרך ביר נבאלא המודרנית סלולה מספר סנטימטרים מעל תוואי הדרך העתיקה, דבר המעיד כי עד לפני עשרות שנים הדרך באזור זה הייתה גלויה ונעשה בה שימוש.


צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות