הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נתפסו בצפון: 3 טונות של בשר מסוכן למאכל אדם


בחמישה מוקדי פעילות של פקחי יחידת הפיצו''ח של משרד החקלאות, נתפסו באזור הצפון 3 טונות של בשר שהובלו בכלי רכב ללא קירור ובתנאים שאינם מתאימים להובלת בשר, ביניהם גם בשר במצב שאינו ראוי למאכל אדם ומסכן את בריאות הציבור. שליש מהבשר הוברח משטחי הרשות הפלסטינית והשאר מקורו בשחיטה ללא פיקוח בישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-11-2013



צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר

פקחי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות (פיצו"ח) של משרד החקלאות, תפסו בימים האחרונים כ- 3 טון בשר עוף ובשר כבש, בחמישה אירועים שונים באזור הצפון.  על פי חקירות ראשוניות, הבשר היה מיועד לשיווק בנקודות ממכר בצפון הארץ. מדובר בהברחה אחת של  כ-800 ק"ג בשר קפוא משטחי הרשות הפלשתינאית, וארבע הברחות נוספות של בשר שנשחט בצפון הארץ בשחיטה שחורה וללא פיקוח ווטרינרי. הסחורה בכל המקרים הובלה בכלי רכב מסחריים ללא קירור ובתנאים שאינם מתאימים להובלת בשר. חשוב לציין, כי השחיטה השחורה מזמינה זיהום של הבשר מהסביבה.

הפעילות הראשונה בוצעה באזור שבין כרמיאל לעכו. פקחי המשרד עצרו רכב מסחרי לבדיקה שגרתית, וגילו טון של בשר עוף, ללא אישורים, ללא תעודות ובמצב שאינו ראוי למאכל אדם ומסכן את בריאות הציבור. בחקירה ראשונית של הנהג, תושב ירושלים בשנות ה- 20 לחייו, נמצא כי מקורו של הבשר בכפר סמוך והוא נשחט בשחיטה שחורה ללא פיקוח של רופא וטרינר כנדרש. הבשר היה מיועד למספר אטליזים באזור. הנהג עוכב לחקירה והבשר הושמד.

הפעילות השנייה בוצעה בצומת ציפורי, שם עצרו פקחי המשרד רכב מסחרי שעורר את חשדם. במהלך הבדיקה התגלו ארגזים עמוסים בבשר ובהם כ- 400 ק"ג בשר עוף, שהובל בניגוד לחוק, ללא אישורים, ללא קירור ובתנאים שאינם מתאימים להובלת בשר. כנגד שני החשודים נפתחו הליכים משפטיים והבשר הושמד. החשודים, תושבי כפר מנדא, בשנות ה- 30 לחייהם.

הפעילות השלישית סיכלה ניסיון להברחת בשר קפוא משטחי הרשות הפלסטינאית לישראל על ידי מבריח המוכר לפקחים. במהלך פעילות שגרתית, עצרו פקחי היחידה את הרכב של החשוד, בו גילו  כ- 800 ק"ג בשר קפוא המיועד לשיווק בנקודות ממכר בסכנין. הבשר הושמד, והנהג תושב אום אל-פחם, בשנות ה- 20 לחייו, עוכב לחקירה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הפעילויות הרביעית והחמישית התאפשרו הודות למידע מודיעיני נקודתי על שחיטה שחורה המתבצעת בשני אטליזים בכפר ראמה. פקחי יחידת הפיצו''ח שהגיעו למקום תפסו כ- 400 ק"ג בשר כבש וכ- 100 ק"ג בשר עוף בשני האטליזים בכפר. הבשר הושמד וכנגד הבעלים נפתחו הליכים משפטיים.

במקרה נוסף, מידע מודיעיני שהגיע למשרד החקלאות אודות גידול עופות בלול ללא פיקוח ווטרינרי וללא אישורים באזור ציפורי, הביא לפעילות אכיפה של פקחי יחידת הפיצו''ח בשיתוף רופאי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, שהגיעו למקום ומצאו כ- 1,200 עופות המוחזקים במקום בצורה לא חוקית. הלול אינו עומד בדרישות השירותים הווטרינריים, ולא נמצא תחת פיקוח המשרד. על פי חוק, כל לול בישראל חייב להיות רשום ומפוקח על ידי משרד החקלאות, כך שכל שלבי גידול המזון יהיו מפוקחים עד לצרכן. בנוסף, בעלי חיים המיועדים למזון חייבים להיות מועברים לבית שחיטה מסודר ומפוקח.

לדברי מנהל היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות (פיצו"ח), רואי קליגר, תפיסות הבשר המוברח מבוססות על מידע מודיעיני רחב המאפשר לאנשי היחידה לאתר כלי רכב המבריחים בשר או כל תוצרת חקלאית אחרת, גם כאשר לכלי הרכב מראה תמים לחלוטין. ממשרד החקלאות נמסר, כי חל איסור על העברת מוצרים מן החי משטחי הרשות הפלסטינאית עקב חשש לבריאות הציבור וכן, חל איסור על הפעלת מפעלי בשר ללא אישור ופיקוח. במשרד מבקשים מהציבור להקפיד לרכוש בשר במקומות מוכרים הנמצאים תחת פיקוח. בנוסף, יש להקפיד על מוצר באריזה מקורית, סגורה ונקייה עם התוויה וסימון של תאריך ייצור ותאריך פג תוקף.